Annons

Vinstsviten fortsätter för Swedish Match – nio kvartal

Zyn.
Zyn. Foto: Swedish Match
Under strecket
Mattias Magnusson / Omni Ekonomi
Publicerad

Swedish Match rapporterar som väntat stigande resultat och försäljning.

Rörelseresultatet blev bättre än väntat och tobaksjätten har nu slagit analytikernas förhandstips nio kvartal i rad. Denna gången var dock Swedish Matchs resultat bara marginellt bättre än väntat.

Marknadens fokus den senaste tiden ligger till stor del på utrullningen av den tobaksfria nikotinprodukten Zyn i USA. Bolaget skriver att volymerna för snus och nikotinportionsprodukter utanför Skandinavien ökade kraftigt, främst på grund av Zyn-försäljningen i USA. Vid utgången av kvartalet fanns Zyn att köpa i över 15 000 amerikanska försäljningsställen, uppges det. Detta antal har sedan fördubblats till 30 000 under april, säger vd:n Lars Dahlgren till Direkt.

När det gäller den viktiga skandinaviska snusmarknaden skriver Swedish Match att konkurrensen fortfarande är intensiv inom alla segment. I Sverige tappade Swedish Match marknadsandelar både i premium- och lågprissegmentet.

Omsättning: 3 258 mkr
Väntat (Infront): 3 256 mkr
2018: 2 941 mkr

Rörelseresultat: 1 190 mkr
Väntat (Infront): 1 174 mkr
2018: 1 047 mkr

Snusmarginal: 44,6 %
Väntat (Infront): 44,7 %
2018: 44,9 %

Rapportenmb.cision.comFörväntningarna inför rapportendirekt.omniekonomi.se
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons