11 000 forskare: Råder akut klimatkris på jorden

Forskarna skriver att utsläpp av växthusgaser fortsatt ökar lavinartat och har förödande effekter på jordens klimat. Foto: Robin Utrecht/TT

Jorden är inne i en akut klimatkris. Det slår över 11 000 miljöexperter fast i en artikel i den vetenskapliga tidskriften Bioscience.

"Klimatkrisen är här och den accelererar snabbare än de flesta forskarna hade räknat med", skriver de.

Under strecket
TT
Uppdaterad
Publicerad

Foto: Francois Mori/AP/TT Bild 1 av 1

Foto: Francois Mori/AP/TT Bild 1 av 1

De över 11 000 forskarna från 153 länder har tröttnat på förhandlingar och vad de ser som tomt prat och manar till stora insatser – och det nu.

Sedan den första globala klimatkonferensen i Genève 1979 har forskare och politiker debatterat och förhandlat, men trots skrivelser som Kyotoprotokollet 1997 och Parisavtalet 2015 har ingenting reellt hänt, konstaterar forskarna i rapporten, som inleds med ett SOS:

"Forskare har en moralisk skyldighet att klart och tydligt varna för alla katastrofala hot och 'säga som det är'. Baserat på denna skyldighet och de indikatorer vi presenterar här förklarar vi, med mer än 11 000 underskrifter från forskare över hela världen, att planeten jorden klart och entydigt står inför en nödsituation", inleder de sin rapport.

Miljökonferenser och politikerlöften som här i Paris 2015 har inte fört kampen mot klimatkrisen framåt, enligt över 11 000 forskare. Foto: Francois Mori/AP/TT

De skriver att deras och andras larm inte har mötts av tillräckliga åtgärder och att utsläpp av växthusgaser fortsatt ökar lavinartat och har förödande effekter på jordens klimat.

Under ledning av de amerikanska ekologerna William Ripple och Christopher Wolf vid Oregon State University föreslår vetenskapsmännen och -kvinnorna en lång rad åtgärder – från att gå från fossila bränslen till förnybara bränslen och att skydda jordens ekosystem och skogar, till att äta mycket mindre kött än i dag och gradvis stabilisera befolkningstalen i världen.

De åtaganden som gjorts i Parisavtalet om att hejda den globala uppvärmningen är inte tillräckliga, understryker de.

"Även om alla klimatmålen uppfylls kommer det att vara mindre än hälften av vad som behövs för att begränsa klimatförändringarnas acceleration det närmaste årtiondet", skriver de.

Det ljus forskarna ser kommer från de gräsrotsrörelser som växer fram, och att skolbarn – som nu världskända svenska Greta Thunberg – strejkar för klimatet. De uppmanar alla människor på jorden att engagera sig och att "handla för att bevara livet på jorden, vårt enda hem".