Annons

115 miljarder upp i rök – svart år för Volvos ägare

Kurskurvorna i såväl AB Volvo, tyska Daimler och kinesiska Geely pekar alla brant utför. På 12 månader gick 115 miljarder kronor upp i rök för bilkungen Li Shufu.

Publicerad
Li Shufu.
Li Shufu. Foto: Lars Pehrson

2018 blev ett annus horribilis för miljardären Li Shufus förmögenhetesvärdering. Gigantiska värden har försvunnit från hans tre börsnoterade investeringar.

Och problemen fortsätter i det nya året. Geely Automobile rasade över 10 procent på Hongkong-börsen på tisdagen när marknaden fick skrämselhicka av bolagets nya försäljningsprognos. Där spår Geely Automobile en medioker nolltillväxt för 2019. Det kan jämföras med tillväxt på över 20 procent för 2018.

Men Li Shufu har fler motgångar i bagaget.

Li Shufu.

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 4
Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 2 av 4
Foto: Daimler Bild 3 av 4
Foto: Eugene Hoshiko / SCANPIX SWEDEN Bild 4 av 4
Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 1

Del 1 av 3

AB Volvo – förlorare på börsen

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Vid jul 2017 kom beskedet att Christer Gardell sålt hela sitt innehav i lastbils–Volvo (AB Volvo) till Geely och dess kinesiska grundare Li Shufu. Prislappen för maktposten har aldrig offentliggjorts men uppgifter gör gällande att Geely betalade ett premiumpris på drygt 31 miljarder kronor till Gardell och hans fond Cevian Capital.

I dag är posten värd cirka 20 miljarder kronor. Ett värdetapp på 11 miljarder kronor, eller 35 procent.

AB Volvo var en av vinnarna på börsen på tisdagen. Men hösten 2018 var en klart dystrare historia, trots att bolaget har levererat starka resultat och redovisat, i vissa fall, rekordförsäljning.

– Li Shufus investeringar ligger tyvärr i den sektor som har gått sämst under 2018, fordonssektorn. Dessutom är han exponerad mot den marknad som alla experter är nervösa inför, Kina, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

Fordonssektorn är konjunkturkänslig och allt fler räknar med en kraftig inbromsning under 2019. Inte minst för lastbilsmarknaden.

Volvos plötsliga besked om ett komponentfel som kan innebära att bolagets fordon riskerar att släppa ut mer kväveoxider än tillåtet har ytterligare sänkt AB Volvos börskurs.

Geely och Li Shufu är känd för låg transparens, det är exempelvis fortsatt oklart hur han finansierade investeringen i AB Volvo. Experterna är därför försiktiga med att uttala sig om huruvida de dramatiska börsfallen påverkar hans finansiella stabilitet.

Geely är sedan snart tio år huvudägare i personbils–Volvo, Volvo Cars.

Som näst största ägare i Volvo har Li Shufu rätt att bli tillfrågad om en plats i valberedningen, i organ som nominerar styrelsen i bolaget.

– Det är korrekt att det står så i instruktionerna. Men det är också tydligt att det i slutändan är stämman som bestämmer vilka som ska sitta i valberedningen, säger Bengt Kjell, ordförande i Volvos valberedning.

Han räknar med ett besked om Volvos nya styrelse i slutet av februari. I anslutning till det kommer också information om valberedningen.

Annons
Annons
Foto: Daimler Bild 1 av 1

Del 2 av 3

Daimler – ner över 30 procent

Foto: Daimler

Även den kinesiska investeringen i tyska Daimler, som tillverkar Mercedes, har utvecklats till något av en mardröm.

I februari 2018, bara någon månad efter intåget i AB Volvo, meddelade Geely att man investerat cirka 75 miljarder kronor i Daimler. En enorm satsning som på ett bräde gjorde honom till biljättens största ägare. Den kinesiska entreprenören har nästan 10 procent av rösterna.

Daimler har också haft ett tungt år på börsen. Kursen har backat stadigt och är sedan Li Shufus entré i bolaget ner drygt 30 procent. Det innebär att värdet på Li Shufus aktier har krympt dramatiskt. Cirka 25 miljarder har gått upp i rök.

Intåget i Daimler fick valberedningen i AB Volvo att slå bakut. Daimler är en direkt konkurrent till Volvo och risken för intressekonflikter är uppenbar. Därför tog det inte mer än några dagar innan valberedningen ko med en uppdaterad nominering av Volvos styrelse I den nya versionen hade Håkan Samuelsson petats från styrelsen.

Håkan Samuelsson är framgångsrik vd för personbils–Volvo och var tippad som tänkbar ny ordförande för lastbils–Volvo. Men nu är inte det längre aktuellt.

Som vd för Volvo Cars betraktas han som representant för Geely och i och med att Geely hade blivit största ägare i konkurrenten Daimler var det otänkbart att ha honom kvar i styrelsen, enligt Volvos valberedning.

– Kinesiska storägare är långsiktiga. Tidshorisonten sträcker sig långt förbi vad vi i västvärlden är vana vid. Därför tror jag inte att ett enskilt börsår har någon som helst betydelse för deras strategi, säger Martin Sköld, docent och fordonsforskare på Handelshögskolan i Stockholm.

– På ett plan är Geelys investeringar i både AB Volvo och Daimler logiska. Det handlar om betydande ägarandelar i två världsledande företag som kommer vara med och driva omställningen mot elektrifiering. Samtidigt har jag, som många andra, tagit intryck av diskussionerna kring hur Kina och kinesiska bolag gjort utlandsinvesteringar som ibland kan vara svåra att förstå ur ett västerländskt strategiperspektiv.

Annons
Annons
Foto: Eugene Hoshiko / SCANPIX SWEDEN Bild 1 av 1

Del 3 av 3

Geely – fritt fall på Hongkong–börsen

Foto: Eugene Hoshiko / SCANPIX SWEDEN

Ett uselt börsår har fortsatt med en usel start på det nya året. Så kan man sammanfatta Geelys börskurvor i Hongkong de senaste 12 månaderna. Efter gårdagens branta fall har bolaget nu förlorat över 60 procent av sitt börsvärde sedan januari 2018.

Det börsnoterade Geely Automobile innehåller enbart Geelys egna bilar plus 50 procent av märket Lynk. Övriga varumärken inom Geely, som Volvo Cars, Lotus, Proton och Polestar ligger i egna separata bolag.

Även Geely har ett bra år bakom sig om man enbart ser till försäljningen. På samma sätt som AB Volvo och Volvo Cars har Geely ökat antalet sålda bilar rejält. Men det hjälper inte när investerarna framför allt tar fasta på framtiden och prognosen för 2019. Och den ser inte lika rolig ut. Där räknar Geely med en nolltillväxt.

För Li Shufu innebär kursraset på Hongkong-börsen att han har tappat över 80 miljarder kronor sett till värderingen.

Summerar man alla de tre börsrasen i AB Volvo, Daimler och Geely Automobile blir avkastningen för 2018 nattsvart. Drygt 115 miljarder kronor har gått upp i rök på 12 månader.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons