Annons

Sofia Lilly Jönsson:1970-talet är tillbaka – och det är goda nyheter för alla

Kvinnor på Sergels torg 1974 och 2017.
Kvinnor på Sergels torg 1974 och 2017. Foto: Ragnhild Haarstad och Claudio Bresciani/TT

Nu gäller det att fullt ut bejaka kvinnokraft och jävlar anamma! Metoo har lyft på locket och ut strömmar 1970-talet i ny skepnad – och det präglar i allra högsta grad musiken.

Under strecket
Publicerad

Mirja Palo medverkar i P2 Dokumentären "Den stora Sverigeresan".

Foto: Mirja Palo/SR

Förra fredagen samlades några hundra kvinnor på Sergels torg och skrek.

Det var i svallvågorna av #metoo som kvinnor från olika yrkesområden möttes i en flashmob och vrålade ut sin vrede mot patriarkatet. Och jag förstår verkligen de män som känner att det här börjar bli lite jobbigt nu. Det är inte mitt första uttryckssätt heller. Men istället för att sucka och treva efter skämskudden eller författa en kommentar i närmaste sociala medium om batikhäxor gäller det nu att fullt ut bejaka kvinnokraft och jävlar anamma. Vi kommer inte överleva det som ska komma annars.

För kvinnorörelsen på Sergels torg gjorde det officiellt: 1970-talet är tillbaka!

Den offentliga debatten under de senaste åren har ibland känts som en upprepning av 68 med identitetspolitik och dogmatiska förföljelser av dem som sagt fel ord eller kanske bara tänkt fel tanke. Detta med 70-talets återkomst är naturligtvis en logisk utveckling.

I flera år har 70-talsvågen långsamt men säkert tilltagit i styrka.

Folkmusiken hade kunnat säga det till oss. I flera år har 70-talsvågen långsamt men säkert tilltagit i styrka, och när årets sista nummer av folk- och världsmusiktidskriften Lira (med underrubriken ”för att hela världen svänger”) släpps är temat inte 70-tal, men vibben är så stark att det verkar så. När jag spelar samlingsskivan som följer med tidningen slår Fasching och Bingsjö upp scener i vardagsrummet.

Annons
Annons

Sara & Samantha medverkar med nya skivan ”Matriarkerna” där förebilder som Agnetha Stolpe och Marie Selander överlämnar sånger och låtar i den kedja ”som har hållit på jättelänge”, som Samantha Ohlanders kärnfullt uttrycker det i intervjun i Lira. Apropå kaffetårens betydelse för musicerandet ger hon ett klokt råd inte bara när det gäller traditionsmusik, utan hela livet:

”Ska man få ett utbyte av någon så krävs det att man lär känna den personen också. Att man inte bara kommer och roffar åt sig utan att man ger och tar, att man möts på något sätt”.

Alltsammans uppdaterad musikrörelse så att det skvätter om det.

Från Sara & Samanthas feministiska statements till debutanterna Fränder, som kanaliserar Folk & Rackare men med det estniska språket som en klar källa, över Sisters of invention med systrar Malin och Karolina Almgren som skapar tung fusion med Bohuslän Big Band, och vidare till Roger Sjöströms visor från svenska fängelser med den socialrealistiska bilden kompletterad av nyanlända. Alltsammans uppdaterad musikrörelse så att det skvätter om det.

Detta är goda nyheter för alla fria grupper, småteatrar som tar över där de stora institutionerna misslyckats, fotfolket som börjar dansa och sjunga i visstugorna igen, och ta initiativ till festivaler som den i småländska Mundakulla. Inom den klassiska musiken var den historiskt informerade praxisen viktig på 70-talet vilket betyder ett uppsving för den tidiga musiken. Jazzen öppnade sig för världen och kastade sig över experiment, rock, latin, arabiska och afrikanska traditioner. Att Caprices nya cd-box med jazz från 1970-talet kommer ut just nu, tio år försenad, är givetvis konsekvensen av en djupt känd kontakt med samtidens mylla.

Annons
Annons

Mirja Palo medverkar i P2 Dokumentären "Den stora Sverigeresan".

Foto: Mirja Palo/SR

Vi blir, tvärtemot tidigare råd, inte gentlemen utan hipsters och gör-det-självare.

Att 70-talet är tillbaka innebär också att politiker och makthavare inser betydelsen av små, snabba stöd och att publiken ser sin roll för att det här ska fungera. Vi blir medskapande. Vi betalar för det vi inte förstår. Vi blir, tvärtemot tidigare råd, inte gentlemen utan hipsters och gör-det-självare.

Så om du har någon person i närheten som muttrar över #metoo, eller är en sådan person själv, så gå och köp en Lira med svängig samlingsskiva i tidig julklapp. 1970-talet lär oss att det privata är politiskt och att det kan vara skönt när knoppar och tålamod brister. #Metoo är nämligen ett hårt paket med roligt inuti. På bilderna från Sergels Torg ser de vrålande kvinnorna inte arga ut – de skrattar.

Hoppas bara inte, hemska tanke, att detta betyder att 80-talet följer. Det var ett väldigt tråkigt decennium.

Lyssna! Sofia Lilly Jönssons musikaliska tips

Mirja Palo medverkar i P2 Dokumentären "Den stora Sverigeresan".
Mirja Palo medverkar i P2 Dokumentären "Den stora Sverigeresan". Foto: Mirja Palo/SR

1. Den stora Sverigeresan, lörd 16 dec kl 12 (SR P2)

Vid middagstid nästa lördag kan vi följa journalisten Åsa Veghed på en resa bortom storstadsregionerna, då hon reser till Jokkmokk, Piteå, Järvsö, Skattungbyn, Tobo, Sunne och Höör och möter folkmusikerna Sousou Cissoko, Olle Lindvall, Cecilia Österholm, Samantha Ohlanders, m fl i samtal om deras gränsöverskridande musik.

Annons
Annons

2. Helsinki Chamber Choir, Jan Lehtola, orgel – Riemuitkaamme! A Finnish Christmas (BIS)

En finsk jul innehåller nödvändigt både memma och Piae Cantiones. Den medeltida djäkneboken är en nationell stolthet som förbinder landet med den europeiska traditionen. På denna finska julskiva med Helsingfors kammarkör hör vi musik av Bach, Berlioz och Bach, såväl som inhemska tonsättare som Einojuhani Rautavaara, Arvi Karvonen samt förstås Sibelius.

Annons
Annons

3. Anne Sofie von Otter, Hannu Lintu – Sibelius: Tapiola, En Saga & 8 Songs (Ondine)

Fin kritik till finska radiosymfonikerna och Anne Sofie von Otter för denna Sibeliusskiva med nyarrangerade sånger av Aulis Sallinen samt tondikterna ”En Saga” (1893) and ”Tapiola” (1926). Dirigenten Hannu Lintu har dessutom nyligen ägnat sig åt alla Sibelius symfonier och också medverkat i en dokumentär om tonsättaren.

4. Concerto Palatino & Kölner Akademie – Johann Schelle: Actus Musicus Auf Weyh-Nachten (CPO)

1677 blev Johann Schelle musikdirektör i Thomaskyrkan i Leipzig. Hans bidrag till musikhistorien blev en mer utvecklad luthersk kyrkkantat där bibliska texter och nya texter fördes samman, samt 48 efterlämnade musikstycken. Här en inspelning med hans advents- och julmusik, generationen före Bach.

Johann Schelle: Actus Musicus Auf Weyh-Nachten - CPO: 5551552 - CD | Presto Classicalprestoclassical.co.uk

5. S:t Jacobs Kammarkör, Rebaroque, Gary Graden – Händels Messias (Proprius)

Ingen advent utan ”Messias” i Storkyrkan, nästa år 90 års-jubileum. 2010 gick budkavlen från Gustaf Sjökvists kör, som nu heter Kammarkören Musikaliska, till domkyrkoförsamlingens Gary Graden och S.t Jacobs kammarkör. Nu finns oratoriet på skiva med dem, ensemblen Rebaroque, och solisterna Kerstin Avemo, Anna Zander, Michael Weinius, samt Karl-Magnus Fredriksson.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons