Annons

Linda Bakkman:Första rådet: Handla inte hungrig – sista: slappna av

Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén Foto: TT

Smak och pris kommer först på fjärde plats över faktorer som styr hur vi väljer mat, enligt en färsk undersökning. Matens ursprung är den enskilt viktigaste punkten för svenskarna.

Under strecket
Publicerad

Popcorn på bio? Helt okej, säger näringsfysiolog Linda Bakkman.

Foto: Brandon Marshall/REX/TT Bild 1 av 1

Popcorn på bio (det är gott och hör till), proteinshake efter träningen (det går snabbt och underlättar ett bättre träningssvar) och lax till middag (det är näringsrikt och var dessutom till specialpris i fiskdisken).

Sammanhanget är onekligen viktigt när vi väljer vad vi lägger i vår kundvagn, på vår tallrik och slutligen stoppar i vår mun. Vana, kultur, smak, tid, hälsa, pris, sociala faktorer, miljö, utbud, hunger och många andra omständigheter spelar också in. Forskning har visat att vi fattar i genomsnitt drygt 200 beslut dagligen kring mat för oss själva och våra närstående.

Så hur ser vi till att åtminstone majoriteten av de besluten blir ”rätt”?

En bra startpunkt är att försöka tänka igenom vad som ligger bakom de val man själv gör. När jag ger kostråd i mitt arbete är det en fråga jag ofta ställer. Och ett tydligt mönster sticker ut bland de svar jag får.

Det är fortfarande så att drygt en tredjedel av svenskarna inte har en enda vegetarisk rätt i sin standardrepertoar.

Generellt rankar konsumenter faktorer som smak, näring och praktiska aspekter av matlagningen högt. Men bland individer som tränar mycket hamnar mättnad ofta högst på listan över vad som styr valet av mat – smak kommer väsentligt längre. Kanske beror det på att hungern man upparbetar i samband med träningen en så bra krydda i sig.

Annons
Annons

Popcorn på bio? Helt okej, säger näringsfysiolog Linda Bakkman.

Foto: Brandon Marshall/REX/TT Bild 1 av 1

En annan trend jag noterat är att hållbarhetsaspekter tycks spela en väsentligt större roll för allt fler, oavsett aktivitetsnivå. Den bilden stärks av Eurobarometern om livsmedelssäkerhet som publicerades tidigare i år. Av den framgår det att matens ursprung och näringsinnehåll är viktigast för oss svenskar när vi väljer mat.

Popcorn på bio? Helt okej, säger näringsfysiolog Linda Bakkman.
Popcorn på bio? Helt okej, säger näringsfysiolog Linda Bakkman. Foto: Brandon Marshall/REX/TT

Bakom undersökningen ligger EU:s myndighet för livsmedelssäkerhet (EFSA). Totalt 27 000 EU-invånare från 28 medlemsländer har fått svara på bland annat vilka aspekter som är viktigast vid valet av mat. Svenska medborgare sticker ut på flera punkter: vi är mer smak- och prisokänsliga och samtidigt mer angelägna om ursprung och etik än övriga Europa.

65 procent av de tillfrågade svenskarna uppger att matens ursprung är en av de viktigaste faktorerna; klart över genomsnittet i Europa och sex procentenheter efter fransosernas toppnotering på 71 procent. Näst viktigast för svenskarna är matens näringsinnehåll följt av vår egna etiska kompass. Först därefter kommer smak och pris.

Även den gröna vågen tycks vara en tydlig trend i Sverige, trots att vår köttkonsumtion fortfarande är hög i internationella jämförelser. Jordbruksverket rapporterar att vi fortsätter äta mindre kött.

Men det är fortfarande så att drygt en tredjedel av svenskarna inte har en enda vegetarisk rätt i sin standardrepertoar. Och att över 70 procent först tänker på råvarugruppen kött/fisk/fågel när de ska bestämma vilken mat de ska laga.

Annons
Annons

Ibland vill man äta något bara för att det är gott. Det är helt okej, men välj tillfällena med omsorg.

De stora hälsovinsterna på både populations- och individnivå görs inte av att de som redan äter mest frukt och grönsaker börjar äta mer, utan av att nå de som äter för lite. Detsamma gäller klimatnyttan. Att några enstaka utesluter animalier helt och hållet spelar inte så stor roll. Det är viktigare att den stora massan börjar äta mer grönt.

Om såväl miljö som näring är viktigt för dig när fattar dagliga beslut om mat så vill jag ge dig följande tips.

1. Handla inte hungrig. Detta är sannolikt ett råd som såväl dietister som miljövänner och privatekonomer skriver under på. Risken att du ska köpa något onödigt och näringsglest minskar om du inte är hungrig när du går runt i affären.

2. Planera dina matinköp. En tredjedel av all mat som produceras slängs. Strukturera upp vad du behöver handla, ta vara på rester och utgå från maten du redan har i kylskåpet.

3. Ät mer vego. Att äta mer baljväxter och grönsaker och välja mindre men bättre kött innebär såväl närings- som miljövinster.

4. Välj svenskt eller miljömärkt. Genom att välja mat som har producerats på ett bra sätt bidrar du till ansvarsfull produktion som gynnar såväl klimat som biologiskt mångfald.

5. Slappna av. Precis allt du stoppar i dig behöver faktiskt inte vara näringsrikt, ibland vill man äta något bara för att det är gott. Det är helt okej, men välj tillfällena med omsorg. Och låt gärna majoriteten av matvalen vara både näringsrika och goda.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons