Annons

23 miljoner till resenärer – på grund av försenade tåg

”Historiskt sett är det väldigt höga siffror”, säger SJ om antalet ersättningskrav.
”Historiskt sett är det väldigt höga siffror”, säger SJ om antalet ersättningskrav. Foto: Johan Nilsson/TT

Inställda tåg och förseningar är ett irritationsmoment för många. Men det går att få ersättning. Hittills i år har SJ betalat ut 23 miljoner kronor till drabbade resenärer.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

En kontaktledning föll ner och orsakade brand i ett ställverk i Skåne – vilket resulterade i stora förseningar i tågtrafiken i helgen.

För tågresenärer hör det inte till ovanligheten med rapporter om trasiga tåg, signalfel eller nedrivna kontaktledningar som gör att man tvingas räkna med förseningar.

Men som drabbad resenär har man vissa rättigheter när det kommer till ersättning för tågstörningar.

Under årets sex första månader har drygt 160 000 krav på ekonomisk kompensation kommit in till SJ, men siffran kan öka eftersom resenärer kan komma in med anspråk i efterhand. Totalt har tågbolaget betalat ut 23 miljoner kronor hittills i år, vilket ger ett snitt på ungefär 143 kronor per ärende. Under hela 2018 handlade det om 65 miljoner kronor.

Antalet ärenden har minskat i jämförelse med första halvåret 2018 då drygt 200 000 krav kom in.

– Minskningen beror till stor del på högre punktlighet. Hittills under 2019 har egentligen endast februari stuckit ut med väldigt höga volymer, annars har året varit ganska lugnt. Historiskt sett är det dock väldigt höga siffror, men det tycks vara det nya normala, säger Anton Almqvist-Källén som är presskommunikatör på SJ.

Hur stor andel av de resenärer som har rätt till ersättning som faktiskt ansöker om det är oklart.

– Vi har inte sådana siffror. Men vi kan konstatera att andelen som ansöker om ersättning har ökat under de senaste åren. Vi vill att resenärer som påverkas av en tågförsening ansöker om ersättning, säger Anton Almqvist-Källén.

Tågbranschen har försökt att komma tillrätta med förseningarna och har haft som mål att 95 procent av tågen ska komma i tid år 2020, vilket SvD har rapporterat om. Men de senaste åren har endast runt 90 procent av tågen varit i tid. Transportstyrelsen och Trafikanalys granskar arbetet med förseningar, de har slagit fast att målet inte kommer att nås.

– Punktligheten har inte förbättrats och vi har inte sett några avgörande steg i rätt riktning. De kommer definitivt inte att nå målet till 2020, sa Michael Stridsberg, utredare på Transportstyrelsen, till SvD i maj.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons