Annons

3D-glasögon en ny miljöbov

Avatar är historiens mest lönsamma film, och 400 000 biobesökare har sett den bara i Sverige. Men efter varje föreställning slängs hundratals 3D-glasögon istället för att användas igen. Nu får SF kritik av miljövetare.

Under strecket
Publicerad
Foto: AP,SVD
Foto: AP,SVD
Foto: AP,SVD

Under vintern har James Camerons rymdepos Avatar stått för en oöverträffad publiksuccé. Filmen är mer framgångsrik än någon annan titel i filmhistorien och har till dags dato dragit in över 17 miljarder kronor i hela världen. Men för var och en av de besökare som ser filmen produceras ett par rejäla 3D-glasögon i hårdplast som slängs direkt efter föreställningen. I Sverige handlar det om totalt 400000 par plastglasögon. Det får nu miljöorganisationer att reagera.

Klimatforskaren Annika Carlsson-Kanyama på Totalförsvarets forskningsinstitut, som också är talesperson för gruppen Klimataktion, ställer sig skeptisk till SF:s beslut att köpa in nya 3D-glas-ögon till varje visning.

–Det är svårt att se hur det skulle kunna vara det klimat-smartaste alternativet. Det är nästan alltid bättre att återanvända än att producera nytt, och om SF har kommit fram till att det här alternativet tar bäst hänsyn till klimatet så är det väldigt överraskande, säger hon.

Annons
Annons

Thomas Runfors, informationschef på SF Bio, försvarar filmbolagets val. Engångsglasögon skapar visserligen en stor mängd plaståtervinning, men när man tar in alla aspekter är det ändå den bästa lösningen, menar han.

–Vi vill erbjuda den bästa 3D-upplevelsen, och för det anser vi att det här systemet är väldigt bra. Sedan vill vi också erbjuda en hygienisk upplevelse för kunden, det är därför får man ett par fräscha glasögon varje gång. Man kan förstås spara glasögonen och ta med sig, men de tål inte att hanteras som vanliga glasögon.

Går det inte att köpa in glasögon som används flera gånger?

–Det finns en annan lösning där man använder dyrare glas-ögon som kan återanvändas, men de kostar ett par hundra kronor styck. Då måste man vara väldigt noga med att de inte försvinner från biografen. Dessutom måste man tvätta rent dem mellan varje visning. Det vore en dyrare lösning för kunden i slutändan.

Blir bioupplevelsen verkligen så mycket bättre av 3D-glasögonen?

–Det får var och en bedöma. Jag har i alla fall inte hört att någon är besviken. Jag tycker själv att det är en fantastisk upplevelse att se till exempel Avatar i 3D. Det är klart att det kanske blir lite sopor, men det blir det vad man än gör.

Framgångarna för Avatar är en bidragande orsak till att filmbranschen kommer att satsa stort på 3D-teknik. Allt fler salonger anpassas för 3D-filmer, och bara i år har ytterligare två filmer premiär med den nygamla tekniken. Även i dessa fall kommer varje visning att resultera i hundratals kasserade glasögon. Thomas Runfors kan inte lova att man går över till ett återbruksalternativ.

–Vi får se om det finns andra lösningar framöver, men jag tror inte att det är någon bättre lösning att hålla på och diska glas-ögon efter varje föreställning. Det viktiga är att man tar hand om det man producerar. Det tycker jag att vi gör.

Oavsett hur SF gör med sitt glasögonproblem är det hög tid för filmbranschen att fundera på hur man påverkar klimatet, menar Annika Carlsson-Kanyama.

–Glasögonen är egentligen bara en liten del av utsläppen. Som konsument borde man få veta: hur mycket koldioxid har släppts ut i samband med inspelningen av den här filmen? Det skulle kunna stå på biobiljetten. En industri som är så lönsam som filmbranschen borde kunna ta klimatansvaret på större allvar, säger hon.

Anton Gustavsson

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons