Annons

4 miljoner resor med elsparkcyklar på 8 månader

Resorna med elsparkcyklar har ökat markant under året.
Resorna med elsparkcyklar har ökat markant under året. Foto: Christine Olsson/TT

Cirka fyra miljoner resor gjordes med elsparkcyklar i Stockholm under årets åtta första månader.

– Vi har aldrig sett något liknande genombrott för ett nytt trafikslag i modern tid, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Under strecket
Publicerad

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1

Siffrorna är framtagna av Stockholms stads trafikrotel på grundval av uppgifter från de operatörer som tillhandahåller 8 500 elsparkcyklar till allmänheten. De resor i huvudstaden som gjorts med privata elsparkcyklar ingår inte.

– Vi har inga siffror för september och oktober, men en slutnotering för 2019 pekar på över fem miljoner resor, säger Daniel Helldén (MP).

Borgarrådet syntes i torsdags vid lunchtid själv komma farande på en elsparkcykel på sin väg från Stadshuset till debatten om Blasieholmen vid Nybroplan.

– Det tog bara några minuter och är ett perfekt att ta sig fram när det inte finns några direkta kollektiva tvärförbindelser, säger han.

Antalet operatörer har under året ökat från tre till åtta.

– Resandet ökade markant under våren med en topp i juli–augusti. Allt talar för att det kommer att öka ytterligare nästa år, då människor vant sig efter den första osäkerheten, säger Daniel Helldén.

Vi skulle behöva genomföra lokala studier med kontrollerade metoder.

I utredningen finns även uppskattningar om överflyttningar till elsparkcykel från andra trafikslag, baserat på internationell statistik.

Annons
Annons

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1

Det amerikanska bolaget Bird, som även finns i Stockholm, anger i en rapport baserad på sex amerikanska städer att överflyttningen från bil eller taxi till elsparkcyklar ligger mellan 22 och 34 procent.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad. Foto: Janerik Henriksson/TT

Staden Portland i Oregon, med cirka 600 000 innevånare, var ett år före Stockholm med elsparkcyklar. Under en mättid på fyra månader, i en studie som staden själv gjorde, genomfördes 700 000 resor. Studien visade 34 procents överflyttning från bil eller taxi. För turister var siffran 49 procent.

I – för Stockholm mer infrastrukturellt jämförbara – städer som Lissabon i Portugal och Auckland i Nya Zeeland ligger siffrorna på cirka 20 procent för de som valde elsparkcykel i stället för någon form av bilresa.

– Men för att få en mer komplett och rättvisande bild av elsparkcyklarnas påverkan skulle vi behöva genomföra lokala studier med kontrollerade metoder, säger Daniel Helldén.

Hur många bilresor har försvunnit i Stockholm?

– Säkerligen 800 000 under de åtta första månaderna, säger Helldén.

I en undersökning som Sveriges Radios Ekot genomförde i början av oktober uppgav bara två av 100 tillfrågade att man skulle åka elsparkcykel i stället för bil.

Överflyttningen sker från promenad, cykel och kollektivtrafik som är mer klimatsmarta än elsparkcykeln.

En vetenskapligt granskad studie från North Carolina State University visar att elsparkcyklar ger upphov till utsläpp på 125 gram koldioxid per kilometer – räknat på tillverkningsutsläpp i Kina och utsläpp som sker när man samlar in cyklarna för laddning. Det är cirka hälften av utsläppen från en normalstor bil.

Anders Roth, ansvarig för hållbar mobilitet på miljöinstitutet IVL, säger till Ekot:

– Om man räknar på genomsnittet i dag till svensk tunnelbana så är det kanske 30 gånger större utsläpp att åka elsparkcykel enligt den här amerikanska studien.

Rikard Warlenius (V), vice ordförande i Stockholms stads trafiknämnd bredvid ordförande Daniel Helldén, ifrågasätter överflyttningen från bil.

På Facebook skriver han att ”resor med elsparkcyklar i ytterst få fall ersätter bilresor. I stället sker överflyttningen från promenad, cykel och kollektivtrafik som är mer klimatsmarta än elsparkcykeln”.

SvD har sökt Rikard Warlenius för att utveckla sitt resonemang.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons