Annons

6 smarta tips – så tar du makten över din mobil

Vill du skaffa dig bättre vanor och få ut mer av din telefon? Här är några enkla, smarta drag som både både minskar och fördjupar ditt mobilanvändande.

Publicerad
  • Se på mobilen som ett verktyg och lär dig skilja det negativa användandet från det positiva.  Foto: Claudio Bresciani/TT
  • Slå av ljudet och lägg mobilen utom räckhåll när du vill umgås med nära och kära.  Foto: Gorm Kallestad/TT
  • Avfölj energitjuvar och sök upp konton som motiverar.  Foto: Vilhelm Stokstad/TT
  • Bestäm på förhand vad du ska göra om du arbetar på distans.  Foto: Martina Holmberg/TT
  • Använd en vanlig väckarklocka på morgonen i stället för mobilen.  Foto: Anders Wiklund/TT
  • Hjärnan mår bra när vi motionerar. Foto: Janerik Henriksson/TT

Se på mobilen som ett verktyg och lär dig skilja det negativa användandet från det positiva.

Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 1 av 1

Del 1 av 6

Se på mobilen som ett verktyg och lär dig skilja det negativa användandet från det positiva.
Se på mobilen som ett verktyg och lär dig skilja det negativa användandet från det positiva. Foto: Claudio Bresciani/TT

1. Se på mobilen som ett verktyg

Lär dig att skilja mellan att använda mobilen negativt och positivt. Det negativa är sådant som gör dig distraherad och stressad, medan det positiva tillför något till ditt liv.

Till att börja med kan du ladda ner en spårningsapp och kartlägga ditt användande. Utvärdera därefter resultatet: Vad lägger du mest tid på? Är det så du helst vill använda din tid? Är det värt det?

Annons
Annons

Slå av ljudet och lägg mobilen utom räckhåll när du vill umgås med nära och kära.

Foto: Gorm Kallestad/TT Bild 1 av 1

Del 2 av 6

Slå av ljudet och lägg mobilen utom räckhåll när du vill umgås med nära och kära.
Slå av ljudet och lägg mobilen utom räckhåll när du vill umgås med nära och kära. Foto: Gorm Kallestad/TT

2. Få djupare relationer

Forskning visar att det är bra för hälsan att umgås digitalt. Men – analogt umgänge är ännu bättre. Slå därför av ljudet och lägg mobilen utom räckhåll när du umgås med dina vänner så att du inte blir distraherad i onödan.

Tekniken kan också användas på ett sätt som fördjupar dina relationer. Se till att hålla kontakten och göra roliga saker tillsammans även när ni är ifrån varandra – som att ringa videosamtal eller utmana varandra i onlinespel.

Annons
Annons

Avfölj energitjuvar och sök upp konton som motiverar.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT Bild 1 av 1

Del 3 av 6

Avfölj energitjuvar och sök upp konton som motiverar.
Avfölj energitjuvar och sök upp konton som motiverar. Foto: Vilhelm Stokstad/TT

3. Var socialt aktiv!

Passivt och planlöst skrollande i flöden på sociala medier riskerar att göra oss nedstämda, eftersom vi då jämför oss med andras perfekta bilder.

Däremot kan en aktivt förhållningssätt, som till exempel att interagera med vänner eller gå med i intressegrupper, få oss att må bättre.

Avfölj energitjuvarna, och sök istället upp konton som motiverar och inspirerar dig.

Annons
Annons

Bestäm på förhand vad du ska göra om du arbetar på distans.

Foto: Martina Holmberg/TT Bild 1 av 1

Del 4 av 6

Bestäm på förhand vad du ska göra om du arbetar på distans.
Bestäm på förhand vad du ska göra om du arbetar på distans. Foto: Martina Holmberg/TT

4. Schemalägg distansjobbet

Att ha möjlighet att jobba när och varifrån som helst underlättar livet för många. Men det är viktigt att inte arbeta jämt, hjärnan behöver också tid för återhämtning.

Slå av mejlnotiserna när du är ledig. Och om du behöver jobba – bestäm på förhand vad du ska göra och när. Då blir det lättare att koppla av resten av tiden.

Annons
Annons

Använd en vanlig väckarklocka på morgonen i stället för mobilen.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1

Del 5 av 6

Använd en vanlig väckarklocka på morgonen i stället för mobilen.
Använd en vanlig väckarklocka på morgonen i stället för mobilen. Foto: Anders Wiklund/TT

5. Sov utan mobil

Ge dig själv utrymme att gå ner i varv. Öppna inte jobbmejlen strax före läggdags.

Stäng av mobilen och surf- eller läsplattan minst en timme innan du ska lägga dig. Använd en vanlig väckarklocka om du har problem med sömnen.

Om du ändå måste ha mobilen intill dig i sovrummet, slå av ringsignalen och ha på ljudlöst.

Annons
Annons

Hjärnan mår bra när vi motionerar.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 1

Del 6 av 6

Hjärnan mår bra när vi motionerar.
Hjärnan mår bra när vi motionerar. Foto: Janerik Henriksson/TT

6. Begränsa skärmtiden

Planera in andra aktiviteter i vardagen för att inte fastna framför skärmen. Inte minst motion är bra för hjärnan och för hur vi mår. Försök att röra på dig tre gånger i veckan och 45 minuter varje gång. Det allra bästa är att få upp pulsen, men du kommer långt med att bara promenera.

Det viktiga är att det blir av. Får du upp pulsen så är det extra bra.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons