Annons

7 tips: Så blir du av med telefonfobi

Blir du stressad så fort telefonen ringer? Skjuter du upp viktiga jobbsamtal in absurdum? Per Carlbring, professor i klinisk psykologi, och Henrik Bromée, författare till boken ”Lyft luren – bli framgångsrik”, delar med sig av sina bästa tips för att bli fri från telefonfobi.

Under strecket
Publicerad
Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

1 / 7

Var snäll mot dig själv

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Egentligen är det en ganska logisk känsla att tycka att vissa samtal är jobbiga, menar Henrik Bromée, som är vd för kreditförsäkringsföretaget Euler Hermes Sverige och har skrivit en bok om att våga plocka upp luren och ringa.

Ringandet innehåller många element som människor automatiskt ogillar – därmed kan ett första steg mot att bota fobin vara att helt enkelt sluta döma dig själv för din rädsla.

– Nummer ett är att inse och acceptera problemet. Det är många som drar sig för att ringa till banken, Försäkringskassan eller olika myndigheter. Det är en utsatt situation där risken att misslyckas är relativt stor. Och ingen gillar att bli avvisad, misslyckas eller uppfattas som jobbig, säger han.

Annons
Annons
Foto: Bertil Ericson/TT Bild 1 av 1

2 / 7

Ring oftare hem till mamma

Foto: Bertil Ericson/TT

Det är fantastiskt bekvämt med mejl och SMS, men det är absolut inte den mest effektiva formen.

En stor del av den utbredda telefonfobin kan tänkas bero på att vi ringer allt mindre till varandra. Ett första steg till att bli mer ”telefonvan” kan vara att försöka använda mobilens ringfunktion lite oftare i vardagen. I stället för det där SMS:et till kompisen – ring upp i stället.

– Vi skulle alla förmodligen tjäna på att lyfta luren lite oftare. Är det jobbigt att ringa en myndighet skulle jag börja med baby steps, kanske börja ringa dina polare och de som befinner sig i din komfortzon, säger Henrik Bromée.

Tänk igenom, är SMS alltid den bästa kommunikationsformen?

– Det är fantastiskt bekvämt med mejl och SMS, men det är absolut inte mest effektivt. Gör ett extra samtal hem till dina gamla föräldrar eller morföräldrar där hemma.

Annons
Annons
Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

3 / 7

Hitta motivationen

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Vad är egentligen meningen med det där samtalet som känns allra tyngst? Ett steg mot att våga lyfta luren kan vara att definiera drivkraften bakom, enligt Henrik Bromée.

– Oavsett om det handlar om att ringa Skatteverket, att ringa och sälja in dig själv till en arbetsgivare eller att sälja in ideellt engagemang för något, måste du hitta din egen motivation.

Många bävar just för att ringa upp en potentiell blivande arbetsgivare. Med en ärlig, uppriktig motivation kan samtalet bli enklare att genomföra, menar Henrik Bromée.

– Ställ dig frågan: vad vill jag uppnå och på vilket sätt är det här samtalet viktigt för att nå dit? Då målbilden är tillräckligt stark blir det enklare att ta risken att till exempel göra bort sig.

Annons
Annons
Foto: Vidar Ruud/TT Bild 1 av 1

4 / 7

Lär dig vara ”jobbig inom normen”

Foto: Vidar Ruud/TT

Per Carlbring, professor i klinisk psykologi vid Stockholms universitet, har forskat kring social fobi där telefonfobi ingår som en undergrupp. I ett pågående projekt har forskarna utvecklat en app med olika övningar, varav en är att just prata i telefon.

– Ett tips är att börja med det lätta, att till exempel ringa till en pizzeria eller ett gym och fråga om deras öppettider. När du klarat det kan du utmana dig till själv lite mer och ringa och boka bord på en restaurang, för att sedan ringa och avboka det dagen efter.

På så sätt övar du upp dig på att vara ”jobbig inom normen”. Känns det konstigt att ringa kvarterskrogen så kan ett tips vara att ringa till ett ställe i andra delen av landet.

– Övning ger färdighet. Med de här övningarna kommer man ganska snabbt till att kunna ringa vanliga samtal som man behöver i det vardagliga livet, säger Per Carlbring.

Annons
Annons
Foto: Julia Pfeifer/IBL Bild 1 av 1

5 / 7

Gör din research – skriv ett manus

Foto: Julia Pfeifer/IBL

I sin roll som vd för ett kreditförsäkringsföretag ringer Henrik Bromée ofta så kallade ”kalla samtal” till olika företag. Nyckeln för att bli trygg i ringandet har för honom varit föreberedelserna.

– Ett tips är att ha ett manus om du ska ringa ett samtal som känns extra jobbigt. Men försök att vara naturlig och inte läsa innantill, säger han.

Oavsett om du ska ringa och sälja in dig själv, ditt bokmanus eller din briljanta affärsidé – var förberedd.

– Det märks direkt i ett telefonsamtal om du är trygg eller inte. Ett sätt att bli det är att dels ha ett manus, dels ha förberett svar på uppenbara invändningar eller motfrågor. Förberedelserna gör att du blir relevant och då kommer du garanterat åka på färre avvisningar, vilket i sin tur gör att nästa samtal känns mindre jobbigt.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

6 / 7

Formulera det värsta som kan hända

Många upplever det som jobbigt just att ringa med ett önskemål, att till exempel visa sina matpreferenser och att man är hungrig, att man har ett behov.

Något som är jobbigt för många är när man tvingas vara personlig i ett telefonsamtal med en främling, enligt Per Carlbring. Det kan handla både om att ringa och söka jobb, ringa doktorn – eller pizzerian.

– Många upplever det som jobbigt just att ringa med ett önskemål, att till exempel visa sina matpreferenser och att man är hungrig, att man har ett behov. Man blottar ju lite av sig själv.

Per Carlbrings tips är att försöka formulera för sig själv vad som egentligen är obehagligt och det värsta som kan hända. Ofta inser man då att det inte är så farligt som man tänkt.

Annons
Annons
Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

7 / 7

Banken är ingen auktoritet

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Henrik Bromée tror att mångas rädsla för att ringa exempelvis myndigheter bottnar i en överdriven respekt.

– Många uppfattar banker och myndigheter som auktoriteter, och då kanske skräcken handlar om att du känner att du ringer till någon som står över dig, du känner dig i underläge.

Genom att försöka inse att tjänstemännen hos Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan är ”vanliga människor”, kan det bli enklare att ringa de där samtalen som många skjuter upp.

– I de situationerna är du egentligen kund och skattebetalare. De är dina jämlikar, säger Henrik Bromée.

Annons
Annons
Annons
Annons