Annons

AB Volvos nya kinesiska ägare på väg till Sverige

SvD avslöjar | Geelys högsta ledning är på väg till Sverige. I juldagarna slog bomben ner att kinesiska biljätten är nya storägare i lastbilstillverkaren AB Volvo. Nu är ambitionen att ordförande Li Shufu ska landa i Stockholm eller Göteborg före den 31 januari, då Volvo presenterar bokslutet för 2017.

Under strecket
Publicerad

Li Shufu, ordförande för Geely, är på väg till Stockholm för att träffa Volvos ledning och storägare.

Foto: Björn Larsson Rosvall och Pontus Lundahl

AB Volvos aktie senaste året.

Li Shufu, ordförande för Geely, är på väg till Stockholm för att träffa Volvos ledning och storägare.

Foto: Björn Larsson Rosvall och Pontus Lundahl
Li Shufu, ordförande för Geely, är på väg till Stockholm för att träffa Volvos ledning och storägare.
Li Shufu, ordförande för Geely, är på väg till Stockholm för att träffa Volvos ledning och storägare. Foto: Björn Larsson Rosvall och Pontus Lundahl

Affären var en skräll och nu gäller det för ordförande Li Shufu att skapa trovärdighet kring hans framtidsplaner för AB Volvo. Många är vaksamma – till och med misstänksamma – när en ny storägare gör oväntad entré på det här sättet. För Li Shufu är det viktigt att relativt snabbt visa sig i Stockholm eller Göteborg, där AB Volvos huvudkontor ligger, enligt källor med insyn i processen.

Tre personer är givna att träffa när den kinesiska delegationen kommer till Sverige: Fredrik Lundberg, ordförande i Industrivärden, AB Volvos röstmässigt största ägare, Carl-Henric Svanberg, ordförande i AB Volvo och Martin Lundstedt, bolagets vd.

Det har även diskuterats om Geelys ledning ska träffa statsminister Stefan Löfven och näringsminister Mikael Damberg. Enligt SvD:s källor är det i dagsläget inte aktuellt med ett besök i Rosenbad. Bland annat på grund av att Geely rent tekniskt ännu inte äger Christer Gardells Volvoaktier. Tills vidare är aktierna parkerade hos två banker, Nomura och Barclays Capital, till dess att kinesiska myndigheter godkänner affären.

Annons
Annons

AB Volvos aktie senaste året.

Geely har varit framgångsrik ägare av personbilsbolaget, Volvo Cars, sedan 2010. Men ingen har spekulerat i en affär med AB Volvo som tillverkar lastbilar, bussar och grävmaskiner. Volvo Cars har inte haft något med börsnoterade AB Volvo att göra – fram till nu, då Geely inom kort återfinnas i båda ägarlistorna.

Beskedet att Geely tar över Christer Gardells post i AB Volvo kom utan förvarning. Industrivärden fick information om affären bara kort innan den offentliggjordes. Och först på natten mellan den 26: och 27:e december fick Volvos styrelse med ordförande Carl-Henric Svanberg i spetsen ta del av pressmeddelandet som då skulle gå ut några timmar senare. Kring 08.30 den 27 december kom den första nyhetsflashen.

Överenskommelsen innebär att Christer Gardell säljer samtliga sina akter, drygt 160 miljoner, till Geely. Prislappen är 28–32 miljarder kronor, enligt en allmän bedömning på aktiemarknaden. Posten är i dag värd cirka 26 miljarder. Men aktieanalytiker är övertygade om att Christer Gardell har fått extra betalt, en så kallad premium på 10–20 procent. Det är vanligt i sådana här sammanhang när man säljer maktstarka A-aktier. Därav en prislapp i häraden 28–32 miljarder.

AB Volvos aktie senaste året.
AB Volvos aktie senaste året.

Just nu pågår en febril aktivitet med att kordinera huvudaktörernas almanackor så att man kan få till ett möte i Sverige, helst före den sista januari. Då redovisar AB Volvo sitt årsresultat och vd Martin Lundstedt kommer få en skur av frågor om Geelys intåg i bolaget. Då vore det bra om han kunde säga att han har träffat Li Shufu.

Annons
Annons

Planen är alltså att ordförande ska leda besöket men det kan även bli hans högre hand, Daniel Donghui Li, finansdirektör i Geely Holding, som kommer att leda gruppen.

Ett besök utan Li Shufu skulle dock kunna betraktas som en oartighet hos svenska huvudägare i AB Volvo. Li Shufus närvaro har ett stort signalvärde efter framgångarna med Volvo Cars.

Fredrik Hähnel, chef SEB i Kina och expert på Kina efter många år i landet, lyfter fram Geelys möjligheter att hjälpa AB Volvo att växa på den kinesiska marknaden.

– AB Volvo har i dag stort fokus på USA och Europa. Det ligger nära till hands att tro att Geely skulle kunna hjälpa Volvo att växla upp i Kina, som är världens största marknad för lastbilar, säger Fredrik Hähnel.

Han är tveksam till en eventuell sammanslagning mellan Volvo Cars och AB Volvo. Det finns inga givna samordningsvinster mellan de två fordonsföretagen, anser Fredrik Hähnel.

Finns någon risk för att affären inte kommer att godkännas av kinesiska myndigheter?

– Högst osannolikt. Li Shufu har en bra förankring i den politiska apparaten. Man ska nog utgå från att Geely redan har fått ett positivit underhandsbesked från kinesiska myndigheter.

Fredrik Hähnel tror också att man kan förvänta sig fler kinesiska affärer.

– Ja jag tror vi kommer få se fler kinesiska bolag köpa in sig i europeiska börsbolag under 2018. Man tog en tillfällig paus under 2017 då myndigheterna ville begränsa kapitalutflödena och spekulativa transaktioner. Men nu har regimen signalerat att det finns en tydligt positiv inställning till den här typen av affärer, säger Fredrik Hähnel.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons