Annons

UnderkastelseAbsurd framtidsskröna om underordning

Fredrik Evers i rollen som François i ”Underkastelse”.
Fredrik Evers i rollen som François i ”Underkastelse”. Foto: Ola Kjelbye

Vad händer om islam blir fransk statsreligion? Michel Houellebecq beskriver ett framtidsscenario som nu ges på Göteborgs stadsteater – en slipat cyniskt provokativ text om patriarkala strukturer.

Under strecket
Publicerad

Underkastelse

Genre
Teater
Regi
Emil Graffman
Medverkande
Fredrik Evers
Var
Göteborgs stadsteater
Text
Michel Houellebecq

Övers: Kristoffer Leandoer. Dramatisering: Lucas Svensson och Emil Graffman. Scenografi: Tobias Hagström-Ståhl och Emil Graffman. Kostym: Jenny Ljungberg

Det är 2022. Fransmännen går till val. Två partier står mot varandra: högerextrema Nationella fronten och Muslimska broderskapet: ett nytt parti som står för en till synes mild form av islam som talar om försoning och att återupprätta familjen och traditionella värderingar. På valdagen händer det otänkbara, och en ny era tar sin början...

Michel Houellebecq skrev sin ivrigt provokativa roman ”Underkastelse” 2015 – en blandning av alternativ framtidshistoria, absurt paradoxal skröna och lika klarsynt som dystopisk samtidsskildring.

Huvudperson är litteraturprofessorn François, 44, som framstår som en man utan egenskaper, en cyniker som försöker hitta sin livsmening genom 1800-talsförfattaren Huysman, om vilken han skrivit en avhandling, men också via serier av sexuella erövringar. Han är som radiostyrd av sin ståndaktiga joystick. Han odlar ett självklart kvinnoförakt.

Göteborgs stadsteater låter nu François få kropp via en dramatisering av Lucas Svensson och Emil Graffman – som regisserat och också varit med och skapat scenbilden, ett slags svartgrå Beartlingbakgrund med vektorer år olika håll.

Annons
Annons

Romantexten har blivit en monolog på 90 minuter som mist något av den kvicka munterheten och den blodiga konkretionen hos originalet men ändå tydligt skildra hur vår tid längtar efter förenkling och auktoritär styrning, såväl moralisk som strukturellt.

Houellebecq har skrivit en metafor som handlar om att den som har makten över utbildning, idéfigurer och tankar också behärskar individen. Houellebecq låter upplysningstiden bli en parantes, västerlandet går under – liksom en tid av sekularisering. Frihet blir ersatt av underordning. Houellebecq menar uppenbarligen att islam/religion innehåller patriarkala mönster men också att vår tid är så tömd på mening – utöver lusten att konsumera – att vi längtar efter tydliga påbud.

Fredrik Evers spelar François. Skickligt visar han en isolerad, utanförställd och ensam man som tar stöd mot 1800-talet med dess värderingar. Evers håller subtilt fram schatteringar av det bortvänt arroganta, det pratsamt rädda och det kallt intellektuella. François är nästan helt onödig, och han vet det. Här blir rollen – särskilt eftersom Evers just spelat ”Mephisto” – ett slags Faust som kompromissar med sina förra ideal för att uppnå potent makt.

”Underkastelse” är en kalejdoskopisk text som aldrig blir entydig. Den är djärvt ironisk historia om en sårad manlighet som söker revansch – särskilt aktuellt just nu. Iscensättningen är rak och okonstlad, mångfasetterad och obehaglig. Den konfronterar sin publik med en rad mycket komplexa frågeställningar.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons