Annons

Adel Darwish skriver dramatik utan gränser

Skådespelaren Adel Darwish debuterar som dramatiker på Backa teater.
Skådespelaren Adel Darwish debuterar som dramatiker på Backa teater. Foto: Hanna Johansson

Adel Darwish kom från Syrien till Sverige 2015. Nu debuterar han som dramatiker med ”Hierarchy of needs” på Backa teater. Den handlar om mänskliga behov – universella och relativa.

Under strecket
Publicerad

Adel Darwish diskuterar med regissören Mattias Andersson. ”Hierarchy of needs” är Backas bidrag till ett europeiskt samarbetsprojekt med teatrar i Frankrike, Belgien, Polen, Italien, Grekland och Albanien.

Foto: Hanna JohanssonBild 1 av 2

”Pjäsen är mitt barn som nu ska födas, det är både nervöst och mycket roligt!” säger Adel Darwish.

Foto: Hanna JohanssonBild 2 av 2

– Vi har gränser mellan länder, vi kan befinna oss på olika platser, men inom teatern finns inga gränser.

Det säger Adel Darwish, ung skådespelare från Aleppo som hösten 2015 var en av alla dem som flydde från krigets Syrien och via Medelhavet tog sig till norra Europa. Kvar i Aleppo finns föräldrarna och en tvillingsyster, medan en bror bor i Australien.

– Visst känns det jobbigt, men jag hoppas att vi på något sätt ska ses igen. Man kan inte alltid välja sin väg, men man måste anpassa sig till villkoren, konstaterar Adel Darwish.

I bagaget hade han en förberedande skådespelarutbildning från Syrien, med betoning på fysisk teater. I Sverige fick han praktik på Skara skolscen och det var där fröet till pjäsen som nu får premiär på Backa teater såddes.

– Det var teknikfel när vi skulle köra en föreställning i Skara och rektorn ringde en tekniker i Uddevalla och kopplade på högtalarsystemet så att båda rösterna hördes samtidigt. Det väckte en idé om att jag och mina kompisar i Syrien skulle kunna mötas samtidigt på scenen, spegla samma situation från olika perspektiv, förklarar Adel Darwish.

Annons
Annons

Adel Darwish diskuterar med regissören Mattias Andersson. ”Hierarchy of needs” är Backas bidrag till ett europeiskt samarbetsprojekt med teatrar i Frankrike, Belgien, Polen, Italien, Grekland och Albanien.

Foto: Hanna JohanssonBild 1 av 2

”Pjäsen är mitt barn som nu ska födas, det är både nervöst och mycket roligt!” säger Adel Darwish.

Foto: Hanna JohanssonBild 2 av 2

Han skrev sin pjäs på arabiska och fick hjälp med översättningen till svenska – ett arbete som fortfarande pågår under repetitionerna, eftersom vissa uttryck inte har direkt motsvarighet i svenskan.

Människors hjärnor fungerar ju likadant men villkoren påverkar hur vi ser på livet.

Adel Darwish diskuterar med regissören Mattias Andersson. ”Hierarchy of needs” är Backas bidrag till ett europeiskt samarbetsprojekt med teatrar i Frankrike, Belgien, Polen, Italien, Grekland och Albanien.
Adel Darwish diskuterar med regissören Mattias Andersson. ”Hierarchy of needs” är Backas bidrag till ett europeiskt samarbetsprojekt med teatrar i Frankrike, Belgien, Polen, Italien, Grekland och Albanien. Foto: Hanna Johansson

Titeln ”Hierarchy of needs” kommer från den amerikanske psykologen Abraham Maslows teori om behovstrappan. I botten finns mat och vatten, i toppen självförverkligande.

– Vilka behov är universella och vilka är relativa? Vilka är vi? Hur förstår vi livet? Vad är levande, vad är dött? Det är pjäsens tema och frågor. Människors hjärnor fungerar ju likadant men villkoren påverkar hur vi ser på livet. Till exempel hur vi argumenterar i en debatt.

Adel Darwish skrattar till och undrar om han låter flummig. I hans poetiska och omtumlande pjäs är gränsen mellan dröm och verklighet, publik och skådespelare flytande. Han uppskattar absurda och surrealistiska dramer och filmer, av Beckett, av Buñuel. I Sverige har han också funnit Strindberg. Från teorikurserna i Syrien hade han med sig Ingmar Bergman och Roy Andersson.

– Jag tycker mycket om deras filmer. De översätter livet så som de ser på det, och får mig att också tro på deras bild, se nya detaljer. Det är mörkt och djupt.

Hans egen pjäs får nu gestalt i regi av Backa teaters konstnärliga ledare Mattias Andersson och en ensemble av tre skådespelare, varav en är Adel, två dansare från Twisted Feet och fem ungdomar födda utanför Sverige.

– Det är en fin ensemble, de förstår verkligen min pjäs och hur jag tänker. Den är mitt barn som nu ska födas, det är både nervöst och mycket roligt!

Hierarchy of needs

Backa teater

Premiär 1 mars

”Pjäsen är mitt barn som nu ska födas, det är både nervöst och mycket roligt!” säger Adel Darwish.
”Pjäsen är mitt barn som nu ska födas, det är både nervöst och mycket roligt!” säger Adel Darwish. Foto: Hanna Johansson
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons