Annons

Adidas satsning på egna butiker ska ge lyft

Tyska Adidas, världens näst största tillverkare av sportartiklar efter amerikanska Nike, presenterade på torsdagen en ny strategi för att ta tillbaka förlorade marknadsandelar.

Under strecket
Direkt
Uppdaterad
Publicerad

Nyligen meddelade Adidas en storförlust för det fjärde kvartalet efter ett svagt 2014. Nike å andra sidan överträffade marknadens förväntningar med sitt resultat, men varnade för press från den stärkta dollarn under innevarande kvartal.

Adidas hoppas nu kunna få ökad snurr på försäljning och lönsamhet de närmaste fem åren genom att fokusera sin marknadsföring på några av världens största städer - Los Angeles, New York, London, Paris, Shanghai och Tokyo - genom att sälja mer via företagets egna butiker och att satsa ännu mer på den växande trenden där kunden själv kan skräddarsy utseendet på sina sportartiklar.

Adidas nya mål är att resultatet ska växa med 15 procent om året fram till år 2020 och försäljningen ska valutajusterat öka med ”höga ensiffriga procenttal” under samma period. Bolaget satsar också på ökad aktieutdelning.

Vidare ska e-handelsförsäljningen mer än fyrfaldigas från 422 miljoner euro 2014 till över 2 miljarder euro år 2020.

Investeringarna inom Adidas-gruppen ska främst ligga på kärnmärkena Adidas, sportskomärket Reebok och golfartikelmärket Taylormade.

Direkt

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons