Annons

Advokatbyråernas kunder kräver skärpning

Låt pengarna prata. Nu kräver advokatbyråernas kunder att advokatbyråerna skärper sig när det gäller jämställdheten.

Under strecket
Publicerad

”Det är lätt för en advokatbyrå att säga att de kommit långt. Men uppropet, med tusentals kvinnor som skrev på blixtsnabbt, visar att det inte är så”, säger en anonym kvinnlig chef som köper tjänster av advokatbyråer.

Foto: Henrik Montgomery/TTBild 1 av 2

Roger Magnergård, presschef på Novamedia och för Svenska Postkodlotteriet.

Foto: NovamediaBild 2 av 2

”Det är lätt för en advokatbyrå att säga att de kommit långt. Men uppropet, med tusentals kvinnor som skrev på blixtsnabbt, visar att det inte är så”, säger en anonym kvinnlig chef som köper tjänster av advokatbyråer.

Foto: Henrik Montgomery/TTBild 1 av 2

Roger Magnergård, presschef på Novamedia och för Svenska Postkodlotteriet.

Foto: NovamediaBild 2 av 2
”Det är lätt för en advokatbyrå att säga att de kommit långt. Men uppropet, med tusentals kvinnor som skrev på blixtsnabbt, visar att det inte är så”, säger en anonym kvinnlig chef som köper tjänster av advokatbyråer.
”Det är lätt för en advokatbyrå att säga att de kommit långt. Men uppropet, med tusentals kvinnor som skrev på blixtsnabbt, visar att det inte är så”, säger en anonym kvinnlig chef som köper tjänster av advokatbyråer. Foto: Henrik Montgomery/TT

Novamedia, som driver Postkodlotteriet, kräver att advokatbyråer som de köper tjänster av lever upp till sina krav när det gäller bland annat jämställdhet. Nu ställer de frågor om hur det står till på byråerna.

– Vi har en uppförandekod sedan länge som våra leverantörer ska leva upp till. Om vi får kännedom om att det finns brister tar vi en dialog med dem, säger Roger Magnegård, presschef på Novamedia.

Han berättar att de har avslutat samarbeten där leverantörerna inte gjort det.

Jag upplever att många är väldigt lyhörda.

Frågan är om detta blir ett tillfälle för byråerna att leverera glänsande, vackra pappersprodukter, som inte speglar verkligheten i och med den tystnadskultur som uppropet visat på.

Roger Magnergård, presschef på Novamedia och för Svenska Postkodlotteriet.
Roger Magnergård, presschef på Novamedia och för Svenska Postkodlotteriet. Foto: Novamedia
Annons
Annons

– Nej, jag tror inte det. Jag upplever att många är väldigt lyhörda. Vi följer upp så fort vi får indikationer om att något inte är som det ska, säger Roger Magnergård.

Novamedia är inte ensamma. Även ett stort, internationellt bolag kommer att ställa frågor och skärpa uppföljningen.

– Vi har stött det här från början, och jag själv var en av dem som skrev på, säger en kvinnlig chef som köper tjänster av advokatbyråer.

Hon vill vara anonym, eftersom hennes företag är internationellt och officiella uttalanden måste stämmas av med ledningen. Men instrumenten för uppföljning finns redan hos företaget, förklarar hon, och dem tänker hon tillämpa.

– Vi har en uppförandekod. Hade det gällt en fabrik hade det varit självklart att fråga, och det ska förstås också gälla när man köper tjänster.

Hon säger att hon förväntar sig av byråerna att de nu jobbar aktivt både med jämställdhet, anmälningar om kränkningar och övergrepp och med delägarfrågor. Det behövs helt enkelt fler kvinnor i styret på advokatbyråerna.

Inte en policy – alla har en policy. De ska också berätta vart de vill komma, och sätta mål.

– Jag är ute efter konkreta åtgärder. Inte en policy – alla har en policy. De ska också berätta vart de vill komma, och sätta mål.

Det är lätt för en advokatbyrå att säga att de kommit långt. Men uppropet, med tusentals kvinnor som skrev på blixtsnabbt, visar att det inte är så, tycker hon. Därför ar det dags att agera. Både i advokatbranschen och hos beställarna.

– Jag tror att pengarna kan prata. Under förutsättning att vi orkar hålla ut. Det krävs en del även av oss. Jag måste orka hålla ut, och behöver vara besvärlig internt gentemot mina internationella chefer. Jag måste också orka avslut de samarbeten där det här inte fungera, säger den kvinnliga chefen.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons