Annons

Afrikanska svanar på Dansens hus

SCENVÅR En sydafrikansk ”Svansjön” med gaytema och svarta dansare är ett av inslagen i Dansens hus temasatsning på Afrika i april.

Under strecket
Publicerad

Dansens hus afrikanska satsning, ”Svansjön” med gaytema gästspelar den 23-24 april. Här är svanarna män i tutuer och prinsen Sigfrid förförs av en svart manlig svan i en sensuell duett.

Foto: JOHN HOGGBild 1 av 7

Masilo kallar sig gayaktivist, och hon behandlar ofta laddade frågor om ras, kön, genus och just homofobi i ett land som drabbats hårt av aids och där efterdyningarna av apartheid ännu bearbetas. Visas på Dansens hus 23–24 april.

Foto: JOHN HOGGBild 2 av 7

Samtidigt är Dada Masilos koreografier med sin blandning av klassisk balett, samtida och afrikansk dans en bild av det nya Sydafrika. Hon föddes 1985 i Johannesburgs förstad Soweto och upptäckte dansen via Michael Jackson.

Bild 3 av 7

Svansjön ingår i Dansens hus afrikanska tema ”Destination Johannesburg–Maputo” som börjar den 2 april och avslutas med gästspelet den 23–24 april.

Foto: JOHN HOGGBild 4 av 7

Svanarna dansas av män i Svansjön av Dada Masilo.

Foto: JOHN HOGGBild 5 av 7

Den sydafrikanska Svansjön går på Dansens hus 23–24 april.

Foto: JOHN HOGGBild 6 av 7

Svansjön går på Dansens hus 23–24 april.

Foto: JOHN HOGGBild 7 av 7

Dansens hus afrikanska satsning, ”Svansjön” med gaytema gästspelar den 23-24 april. Här är svanarna män i tutuer och prinsen Sigfrid förförs av en svart manlig svan i en sensuell duett.

Foto: JOHN HOGGBild 1 av 7

Masilo kallar sig gayaktivist, och hon behandlar ofta laddade frågor om ras, kön, genus och just homofobi i ett land som drabbats hårt av aids och där efterdyningarna av apartheid ännu bearbetas. Visas på Dansens hus 23–24 april.

Foto: JOHN HOGGBild 2 av 7

Samtidigt är Dada Masilos koreografier med sin blandning av klassisk balett, samtida och afrikansk dans en bild av det nya Sydafrika. Hon föddes 1985 i Johannesburgs förstad Soweto och upptäckte dansen via Michael Jackson.

Bild 3 av 7

Svansjön ingår i Dansens hus afrikanska tema ”Destination Johannesburg–Maputo” som börjar den 2 april och avslutas med gästspelet den 23–24 april.

Foto: JOHN HOGGBild 4 av 7

Svanarna dansas av män i Svansjön av Dada Masilo.

Foto: JOHN HOGGBild 5 av 7

Den sydafrikanska Svansjön går på Dansens hus 23–24 april.

Foto: JOHN HOGGBild 6 av 7

Svansjön går på Dansens hus 23–24 april.

Foto: JOHN HOGGBild 7 av 7
1/7

Dansens hus afrikanska satsning, ”Svansjön” med gaytema gästspelar den 23-24 april. Här är svanarna män i tutuer och prinsen Sigfrid förförs av en svart manlig svan i en sensuell duett.

Foto: JOHN HOGG
2/7

Masilo kallar sig gayaktivist, och hon behandlar ofta laddade frågor om ras, kön, genus och just homofobi i ett land som drabbats hårt av aids och där efterdyningarna av apartheid ännu bearbetas. Visas på Dansens hus 23–24 april.

Foto: JOHN HOGG
3/7

Samtidigt är Dada Masilos koreografier med sin blandning av klassisk balett, samtida och afrikansk dans en bild av det nya Sydafrika. Hon föddes 1985 i Johannesburgs förstad Soweto och upptäckte dansen via Michael Jackson.

4/7

Svansjön ingår i Dansens hus afrikanska tema ”Destination Johannesburg–Maputo” som börjar den 2 april och avslutas med gästspelet den 23–24 april.

Foto: JOHN HOGG
5/7

Svanarna dansas av män i Svansjön av Dada Masilo.

Foto: JOHN HOGG
6/7

Den sydafrikanska Svansjön går på Dansens hus 23–24 april.

Foto: JOHN HOGG
7/7

Svansjön går på Dansens hus 23–24 april.

Foto: JOHN HOGG

När Dada Masilos uppmärksammade ”Svansjön” gästade Paris i höstas pågick protesterna mot och debatten om lagen om samkönade äktenskap som bäst. Mitt i hetluften damp denna sydafrikanska, prisade unga koreograf ned med sin uppmärksammade klassikertolkning som fick både ros och ris. Här är svanarna män i tutuer och prinsen Sigfrid förförs av en svart manlig svan i en sensuell duett.

Något yrvaket påstods i franska medier att detta var första gången som svanarna dansades av män i Tjajkovskijs balett. Men där har de fel – Mats Ek gjorde sin ”Svansjön” redan 1987 med tvåkönade, androgyna fjäderfän. Och britten Matthew Bourne fick sitt genombrott som koreograf 1995 med sin nyskapande version där enbart manliga dansare är svanar och symboliserar den unge, olycklige prinsens dröm om frihet. Både Bournes och Eks baletter är sociala frigörelsedramer – Bournes med homoerotisk laddning.

Just gaytemat i Dada Masilos version kan provocera i ett Sydafrika där homofobin är utbredd, inte minst i fattiga townships. Masilo kallar sig gayaktivist, och hon behandlar ofta laddade frågor om ras, kön, genus och just homofobi i ett land som drabbats hårt av aids och där efterdyningarna av apartheid ännu bearbetas.

Annons
Annons

Samtidigt är Dada Masilos koreografier med sin blandning av klassisk balett, samtida och afrikansk dans en bild av det nya Sydafrika. Hon föddes 1985 i Johannesburgs förstad Soweto och upptäckte dansen via Michael Jackson. Likt flera kolleger i Sydafrikas dansvärld – den kontroversiella, vita Robyn Orlin bland dem – har Masilo utmanat den klassiska balettens vithet.

Hennes omarbetningar av klassiker som ”Romeo och Julia” och ”Carmen” har turnerat över världen. ”Svansjön” skapade hon 2010, och hon har sagt att en utgångspunkt var spekulationerna om huruvida kompositören Tjajkovskij var homosexuell.

En annan koreograf att hålla ögonen på under Dansens hus afrikanska utbyte är Panaibra Gabriel Canda, grundare av Moçambiques första moderna danskompani. Han gästar med ett nyskapat verk samt ”The Marrabenta solos”. Titeln syftar på en populär dansmusik som uppstod ur en blandning av lokala och europeiska influenser, främst från kolonialmakten Portugal.

I sin koreografi dekonstruerar Canda olika kulturella representationer av en ”ren” afrikansk kropp och dyker ner i frågor om den postkoloniala identiteten präglad av ideal från nationalism, modernitet, socialism och yttrandefrihet.

Satsningen på dans från Afrika kallas ”Destination Johannesburg–Maputo” och pågår från den 2 april.

Svansjön

Dansens hus

2–24 april

Panaibra Canda

8–9 april

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons