Annons

Karl Sigfrid:Agera snabbare mot stöldligorna

Stöldgods för miljarder förs ut ur landet varje år.
Stöldgods för miljarder förs ut ur landet varje år. Foto: Henrik Montgomery/TT

De internationella stöldligornas verksamhet fortsätter att breda ut sig. Stöldgods för miljarder fraktas ut ur landet varje år, och tullen befogenhet inte agera. Tulltjänstemän måste få lagstöd för att söka upp och stoppa stöldgods, skriver Karl Sigfrid

Under strecket
Publicerad

I Stockholm ökar antalet stölder av båtmotorer. Internationella stöldligor lägger beslag på motorerna och för dem ut ur landet, över Öresundsbron eller i passagerarfärjor till Polen och Baltikum. Eftersom det rör sig om professionella tjuvar är det svårt att skydda sig. Ett skjul med ett hänglås erbjuder inget större motstånd. Inte ens de bästa larm och lås som finns på marknaden räcker till.

Det är inte bara båtägare som drabbas. Ligorna stjäl också bildelar, maskiner från lantbrukare och utrustning från byggarbetsplatser. De gör sig skyldiga till butiksstölder, fickstölder och stölder från äldre. Varor för flera miljarder kronor skeppas ut ur Sverige årligen.

Tidigare i år släppte Polisens Nationella Operativa avdelning (NOA) en rapport som förutspådde att stölderna kommer att fortgå och kanske rentav öka. Verksamheten är lönsam eftersom få åker fast och straffen är låga. En rekommendation i rapporten är att öka de polisiära kontrollerna vid de relativt få gränsövergångar som brottslingarna passerar med stöldgodset.

De internationella stöldligorna samarbetar med kriminella nätverk i Sveriges utsatta områden. Lokala aktörer förser inresta brottslingar med falska dokument, gömställen för stöldgods och bilar som ägs av målvakter.

Förutom kostnaden för själva stölderna åsamkar stöldligorna kostnader för välfärdssystemet genom bedrägerier. Genom att söka asyl får vissa inresta brottslingar skattefinansierad dagpenning under vistelsen.

En tulltjänsteman som upptäcker stöldgods på väg ut ur landet kan ofta inte göra annat än att se på när brottslingarna kör ombord på färjan och försvinner med bytet. Utförsel av stöldvaror klassas i dag inte som ett smuggelbrott, så tullen saknar befogenheter.

Regeringen har tillsatt en utredning som blir klar nästa år, och först därefter påbörjar analysarbetet på regeringskansliet. Som bland annat Johan Forssell och Niklas Wykman (M) föreslagit borde vi omedelbart påbörja arbetet med att ge tulltjänstemän lagstöd för att söka upp och stoppa stöldgods (SvD 5/8).

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons