Annons

Engagemanget mot rasism började i skönhetsindustrin

Lovette Jallows sminktutorials på Youtube har tiotusentals följare. Hon driver också organisationen Action for humanity.
Lovette Jallows sminktutorials på Youtube har tiotusentals följare. Hon driver också organisationen Action for humanity. Foto: Tomas Oneborg

50 nyanser av beige – hudfärgat? Smink och politisk aktivism hänger ihop för Lovette Jallow. Det är lika självklart att upplysa om hudvård som om rasism. Nu är Lovettes organisation Action for humanity nominerad till Raoul Wallenbergpriset.

Under strecket
Publicerad

Lovette Jallow inspirerades av det breda utbudet av smink för personer med mörkare hudtoner som fanns i England där hon tog sin universitetsexamen.

Foto: Tomas Oneborg

År 2016 gav Lovette Jallow ut ”Black Vogue: skönhetens nyanser”, en sminkbok på svenska för alla med mörkare hudtoner, den första i sitt slag i Sverige. Black Vogue är även ett forum på nätet.

Foto: Tomas Oneborg

Lovette Jallows och andras kritik mot butikernas bristande utbud har fått viss effekt.

Foto: Tomas Oneborg

Hemma i lägenheten i Stockholm har Lovette Jallow en egen studio. En stor spegel, perfekt ljussättning och ställningar med raka rader av små sminkförpackningar. Här spelar hon in sina sminktutorials, videor där hon visar hur tittarna själva kan göra.

Innan skönhet och smink blev en del av Lovette Jallows jobb var det en viktig del av hennes vardag. Under uppväxten i Serrekunda i Gambia samlades ofta kvinnorna i hennes närhet för att fläta hår, dela skönhetstips och prata om livet.

Som 12-åring flyttade hon till Nynäshamn och senare, som ung vuxen, fortsatte smink och skönhet att vara ett kitt i relationerna. Hon träffade sina vänner, de sminkade sig tillsammans och fixade sina hår – ofta inför fester, men ibland bara för att umgås.

Skönhet har för mig alltid varit socialt, en gemenskap.

– Skönhet har alltid varit socialt för mig, en gemenskap mellan kvinnor där man träffas, pratar och fixar sig tillsammans. Men det är också meditativt och ett sätt att vara kreativ på, att med färg kunna skapa olika looks och omvandla sig själv, säger Lovette Jallow.

Annons
Annons

Lovette Jallow inspirerades av det breda utbudet av smink för personer med mörkare hudtoner som fanns i England där hon tog sin universitetsexamen.

Foto: Tomas Oneborg

Lovette Jallow är författare, föreläsare och aktivist som under de senaste åren har uppmärksammats och fått flera priser för sitt engagemang mot rasism. 2018 höll hon ett uppmärksammat Ted talk om hur icke-vita personer tystas och utsätts för rasism i Sverige, och om de privilegier vita svenskar har, trots majoritetssamhällets självbild av att vara öppet och accepterande. Hon har fått ta emot en hel del hot och hat, men hämtar kraft bland annat från en uppväxt med generationer av starka kvinnor. Hennes mormor var politiker i Gambia.

Lovette Jallow har fått flera priser och nominerades till årets Raoul Wallenbergpris för att hon genom sociala medier upplyser och utbildar om rasism och diskriminering och står upp för människor som utsätts för orättvisor.

Lovette Jallow inspirerades av det breda utbudet av smink för personer med mörkare hudtoner som fanns i England där hon tog sin universitetsexamen.
Lovette Jallow inspirerades av det breda utbudet av smink för personer med mörkare hudtoner som fanns i England där hon tog sin universitetsexamen. Foto: Tomas Oneborg

Den nu 35-åriga Lovette Jallows engagemang började i just skönhetsindustrin. I tio år bodde hon i England där hon bland annat tog en examen inom fastighetsjuridik – en bransch i vilken hon fortfarande arbetar. I England inspirerade det breda utbudet av smink för personer med mörkare hudtoner. När hon flyttade hem till Sverige igen 2013 möttes hon i stället av hyllmeter med beigea nyanser i varenda affär som sålde skönhetsprodukter. På reklampelare och i rörlig reklam var – och är – majoriteten av ansiktena som representerar skönhetsmärken vita.

Annons
Annons

År 2016 gav Lovette Jallow ut ”Black Vogue: skönhetens nyanser”, en sminkbok på svenska för alla med mörkare hudtoner, den första i sitt slag i Sverige. Black Vogue är även ett forum på nätet.

Foto: Tomas Oneborg

– Att det saknas representation i skönhetsindustrin påverkar människors syn på vad skönhet är. Mörkare hudtoner kan vara vackert på familjen Kardashian, eller när vita gör en spraytan, men längre än så går det inte.

Att inte få se någon som liknar en själv representera skönhet påverkar ens självkänsla.

Att skönhetsindustrin – liksom resterande delar av samhället – genomsyras av strukturell rasism blev tydligt för Jallow. Därför startade hon 2015 Facebook-gruppen Black Vogue, en mötesplats för personer med mörkare hudtoner som ville diskutera skönhetstips, smink och en skönhetsindustri som exkluderar människor som inte är vita. I dag har gruppen, under nytt namn, över 33 000 medlemmar. 2016 blev Black Vogue till bok – en ”skönhetsbibel” som samlade både skönhetstips och erfarenheter av att växa upp i ett samhälle präglat av en vithetsnorm.

Den bristande representationen påverkar inte bara samhällets bild av vad som är vackert, menar Lovette Jallow, utan även enskilda individer.

– Att inte få se någon som liknar en själv representera skönhet påverkar ens självkänsla och självbild. Det gör till exempel att människor bleker sig själva för att bli ljusare i hyn, vilket enligt normen anses vackrare.

År 2016 gav Lovette Jallow ut ”Black Vogue: skönhetens nyanser”, en sminkbok på svenska för alla med mörkare hudtoner, den första i sitt slag i Sverige. Black Vogue är även ett forum på nätet.
År 2016 gav Lovette Jallow ut ”Black Vogue: skönhetens nyanser”, en sminkbok på svenska för alla med mörkare hudtoner, den första i sitt slag i Sverige. Black Vogue är även ett forum på nätet. Foto: Tomas Oneborg

Lovette Jallows engagemang mot rasism som började i skönhetsindustrin breddades snart. I dag driver hon den ideella föreningen Action for humanity, som bland annat är engagerad mot slavhandeln i Libyen och anordnar studiebesök för unga i Sverige, där rasism och jämställdhet diskuteras. På sitt Instagram-konto kommenterar hon dagsaktuella händelser och skriver inlägg om rasism och diskriminering för sina 100 000 följare.

Annons
Annons

När en gravid kvinna och hennes femåriga dotter blev våldsamt avvisade av vakter i Stockholms tunnelbana i januari var exempelvis Lovette Jallow en av dem som kritiserade SL och vakternas beteende, och agerade även stöd för kvinnan när hon polisanmälde händelsen.

Trots att Lovette Jallow i dag är aktiv i många frågor som har med rasism och orättvisa att göra så arbetar hon fortfarande för en mer representativ skönhetsindustri. Detta gör hon bland annat genom att kritisera företagshelvita kampanjer eller när deras sätt att ”stå upp för mångfald” enligt henne inte håller. Att många smink- och skönhetsmärken inte gör produkter för alla hudtoner är ett problem – att butiker bara tar in beigea nyanser även när andra finns, ett annat.

Då är det tydligt att deras så kallade mångfald är ytlig.

Många företag säger sig arbeta för mångfald, men saknar kompetensen för att alls kunna göra det, menar Lovette Jallow. I sin reklam år 2018 visade H&M en liten svart pojke med en tröja med trycket ”Coolest monkey in the jungle”. Att bilden inte stoppades är enligt Jallow ett bevis på att det inte någonstans i produktionskedjan funnits någon som påpekat att bilden var rasistisk – vilket är ett stort problem.

När Jallow själv skulle medverka i en reklamfilm för ett stort svenskt företag för ett par år sedan, fick hon både sminka sig och göra sin håruppsättning eftersom teamet inte hade kunskap om afrohår eller att sminka personer med mörkare hudtoner.

– Det kändes falskt. Att kalla in en aktivist som jobbar med skönhet för att vara ansiktet utåt för smink för mörkare hudtoner när man inte har smink som passar henne eller kan hantera hennes hår, då är det tydligt att deras så kallade mångfald är ytlig.

Annons
Annons

Lovette Jallows och andras kritik mot butikernas bristande utbud har fått viss effekt.

Foto: Tomas Oneborg
Lovette Jallows och andras kritik mot butikernas bristande utbud har fått viss effekt.
Lovette Jallows och andras kritik mot butikernas bristande utbud har fått viss effekt. Foto: Tomas Oneborg

Lovette Jallow vill inte själv kalla sig influencer, eftersom hon inte säljer några produkter eller gör sponsrade inlägg på sina sociala plattformar. Ibland gör hon kommersiella samarbeten, men då med aktörer där hon tror att hon kan göra skillnad.

– Jag ställer frågor, framför saklig kritik och ger förslag på hur de kan göra bättre i framtiden. Min roll är inte bara att le och vara ett alibi, utan att använda min position för att få till positiva förändringar för andra. Det räcker inte med att skicka en faktura och fortsätta med sitt liv, säger hon.

Lovette Jallow och andra engagerades kritik mot butikernas bristande utbud har under de senaste åren fått viss effekt. Affärer såsom Åhléns och Sephora har exempelvis breddad sitt sortiment. Men en bransch där både utbud och representation är matchat med Sveriges demografi är enligt Lovette Jallow fortfarande långt borta.

Många tycker att skönhet är fullständigt oviktigt, kanske för att det främst är ett kvinnligt intresse.

Men är då skönhet en fråga där aktivism ens behövs – det finns väl viktigare frågor att engagera sig i? Enligt Lovette Jallow handlar det begränsade utbudet och den bristande representation i skönhetsindustrin inte ”bara” om smink och utseende. Det är snarare ett symptom på en hel samhällsstruktur där personer med mörkare hudtoner diskrimineras.

– De som undrar om det överhuvudtaget är viktigt med representation i skönhetsbranschen, är alltid människor som själva alltid har blivit representerade, säger Lovette Jallow.

Hon fortsätter:

– Många tycker att skönhet är fullständigt oviktigt, kanske för att det främst är ett kvinnligt intresse. Men när samhället har så pass stora problem med inkludering på ett så ”insignifikant” område som skönhet, då kan man förstå hur stora problemen är i andra, viktigare, delar av samhället, som politik, media och arbetsmarknad.

Efter reklamen visas:
Samhällsaktivisten Lovette Jallow om dold rasism
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons