Foto: Tomas Oneborg

Alice Bah Kuhnke – en ångvält till minister

Hon håller kulturutövarna på gott humör. Hon är den chosefria ministern som bjuder på sig själv. Men kritikerna säger att hon struntar i andras åsikter. Är Alice Bah Kuhnke en ångvält som kör på utan att förstå politikens villkor?

Publicerad

Olyckskorparna kraxade högljutt när Stefan Löfven 2014 presenterade Sveriges nya kulturminister: Alice Bah Kuhnke, tidigare tv-stjärna och nybliven medlem i Miljöpartiet.

Inte blev det bättre när hon gav sina första intervjuer och publicerade sin första debattartikel som kulturminister.

”Ett populistiskt val”, kommenterade Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg utnämningen. Några veckor senare slog Expressens kultursida fast att hon ”saknar kulturell kärna”. ”Marken gungar under Bah Kuhnkes fötter”, var rubriken i DN den 5 november.

Nu har kulturministern snart klarat av halva mandatperioden. I Expressen kallas hon ”kulturens kronprinsessa”. Och hon stod stadigt i vårens MP-turbulens; ja hon lyftes till och med fram som tänkbart nytt språkrör.

Är Alice Bah Kuhnke svensk politiks skickligaste varumärkesbyggare? Eller helt enkelt en ovanligt redig kulturminister?

– Kulturministern har ett starkt engagemang, det kan ingen betvivla som träffar henne. Hon talar engagerat och brinner verkligen för frågorna, säger Olof Lavesson (M), ordförande i riksdagens kulturutskott.

Det är som att hon är totalt oemottaglig för synpunkter.

Samtidigt har han såklart invändningar; nu senast mot den nya filmpolitiken, och ministerns sätt att driva igenom den.

– Det är som att det rinner av henne. Det är som att hon är totalt oemottaglig för synpunkter, säger han om hur kulturministern hanterat kritiska synpunkter från kulturutskottet.

Alice Bah Kuhnke kör på. Vissa beskriver henne som modig, en person som inte backar. De som gillar henne säger att hon är kraftfull.

Annons

Helt klart är hon en ovanlig politiker.

1/3
Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet
2/3
Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet
3/3
Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet

Alliansen har AKB. De rödgröna har ABK. Två toppolitiker ur samma generation.

AKB, Anna Kinberg Batra, föddes 1970, och gick med i Muf som tonåring. ABK, Alice Bah Kuhnke, föddes 1971, och påstås också ha varit med i Muf (fast själv hävdar hon att det är ett missförstånd, och att hon bara varit på en Muf-fest).

Moderatledaren AKB hade en gedigen politisk bakgrund när hon valdes till oppositionsledare. Ministern ABK hade ingen som helst politisk skolning när hon blev miljöpartistiskt statsråd.

AKB försäkrade nyligen i en SvD-intervju att hon inte är "stiff" dygnet runt. Ingen skulle komma på tanken att kalla ABK för stiff – hon är så avspänd och öppen att hon snarare kan uppfattas som gränslös och tanklös.

Det har skrivits mängder om Alice Bah Kuhnkes chosefria person. Men vad har hon uträttat som kulturminister? Den första reform hon presenterade var förväntad: återinförd fri entré på ett antal statliga museer.

Därefter har hon bland annat höjt biblioteksersättningen till författare och andra upphovsmän, och beställt en plan för bibliotekens utveckling av Kungliga biblioteket. Hon har satsat på kulturskolan: 100 miljoner per år för att få ner elevavgiftena. Hon har tillsatt en medieutredning och en kulturskoleutredning. Hon har satt ned foten när det gäller Arkdes framtid. Hon har sjösatt en konstsatsning som ska göras i socioekonomiskt utsatta bostadsområden och präglas av ”brett invånarinflytande”.

Annons

Ingen skulle komma på tanken att kalla ABK för stiff – hon är så avspänd och öppen att hon snarare kan uppfattas som gränslös och tanklös.

Dessutom har hon raskt arbetat fram en ny statlig filmpolitik. Före sommaren klubbade riksdagen igenom regeringens omstridda filmproposition. Kulturministern beskrev det som en ”historisk dag för svensk film”. Men även bland hennes supportrar finns det de som tycker att reformen borde ha lotsats fram på ett smartare sätt. Ministern har inte lärt sig vikten av bred politisk förankring, glunkas det.

Olof Lavesson (M) uttrycker det som att hon är stor i engagemanget, men bristfällig i det politiska hantverket.

Nu blev det med hans ord bakläxa på flera punkter när riksdagen klubbade filmpropositionen; kulturdepartementet måste återkomma till riksdagen bland annat om utformningen för finansieringen av filmpolitiken.

– Man märker väldigt tydligt att det är ett departement som saknar regeringsvana, säger Olof Lavesson.

Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet
Annons

Den 3 oktober 2014 står jag och trängs utanför riksdagshuset tillsammans med andra journalister, i väntan på att möta den nya rödgröna regeringen. Jag blir lika paff som alla andra när det visar sig vem som ska ta över kulturdepartementet.

Jag minns henne som en unge bland andra i småländska Horda. Vi växte upp där på 70-talet, men kände aldrig varandra – kanske för att hon var några år yngre, kanske för att hon var en idrottstjej, dessutom med ett intresse för ortens frikyrkor som jag inte delade.

Som barn var hon extrovert och viljestark. Som vuxen framstår hon som redig, för att använda hennes eget favoritord från uppväxten, med generaldirektörsjobb på Ungdomsstyrelsen.

Men Alice Bah Kuhnke har varken jobbat inom politiken eller kulturen. Hon vet mycket lite om spelet mellan regering och riksdag. Nu blir hon kulturminister i ett komplicerat parlamentariskt läge där regeringen saknar egen majoritet.

Hon får rådet att inte göra några snabba utspel. Hon varnas för att säga för mycket i intervjuer. Alice Bah Kuhnke kritiseras både för att hon gör sig otillgänglig för medierna och för att hon ger intetsägande svar när väl hon möter medierna.

Annons

– Hon hade en tuff start, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för Tidningsutgivarna som minns några mindre lyckade uttalanden.

– Att bli regeringsvan är inte gjort på en kafferast, förklarar Berit Högman (S), tidigare ordförande i kulturutskottet och ordförande i Riksteatern. Hon menar dessutom att kulturministerposten är regeringens kanske svåraste – den som tar jobbet får en underfinansierad sektor i knäet, och granskas samtidigt hårt av människor som har ordet i sin makt.

Men kritiken verkade inte bekomma Alice Bah Kuhnke, som har ett omvittnat gott självförtroende. Hon jobbade på i full fart framåt. Berit Högman beskriver henne som ambitiös och receptiv.

Jag har träffat vår nuvarande kulturminister säkert tio gånger oftare än vår förra.

– Hon är närvarande och genuint intresserad. Hon ställer följdfrågor. Som ordförande i Riksteatern har jag inget att klaga på.

Jeanette Gustafsdotter uppskattar att ministern aktivt kallar mediebranschen till möten, och tar initiativ på ett sätt som branschen inte varit van vid.

Annons

– Hon är annorlunda som minister. Hon lyssnar aktivt, och på möten uttalar hon sig mer frispråkigt än vad andra i riksdag och regering gör.

Frågan om Alice Bah Kuhnkes kulturella kärna är kanske fortfarande något oklar. Men det är tydligt att hon är en minister som lyckas kommunicera med kulturvärldens representanter.

Om hennes företrädare, Lena Adelsohn Liljeroth (M) ibland kunde uppfattas som en fiende av kulturutövarna så är Alice Bah Kuhnke mån om att bjuda in dem till samtal.

– Hon satsar ju mycket på dialog och möten. Jag har träffat vår nuvarande kulturminister säkert tio gånger oftare än vår förra, säger Gunnar Ardelius, ordförande i Författarförbundet.

Med hans perspektiv har det framför allt hänt en viktig sak under den nuvarande kulturministern: biblioteksersättningen, som är viktig för många författares försörjning, har höjts ordentligt – även om det fortfarande är en bra bit kvar till MP:s vallöfte om två kronor per utlån.

Men andra kulturutövare väntar fortfarande på klara ställningstaganden från ministern. Flera av hennes satsningar har handlat om att öka människors tillgång till kultur, snarare än att tydligt förbättra kulturskaparnas situation. Handlar det om en kulturpolitik som prioriterar delaktighet och låga trösklar framför professionellt kulturskapande?

Annons
Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet

Utanför Alice Bah Kuhnkes arbetsrum på kulturdepartementet hänger ett porträtt av ministern, ett collage uppbyggt av porträtt av svenska konstnärer. Bilden har hon fått av KRO, Konstnärernas riksorganisation.

– En väldigt rolig idé, utbrister Alice Bah Kuhnke som gör entré i högklackat och elegant byxdress.

Hon tittar närmare på bilden av sig själv, och i den möter hon ett myller av landets ofta underbetalda konstnärer. Häromåret uppgav 64 procent av svenska bild- och formkonstnärer att deras månadsinkomst var 13 300 kronor eller mindre. Konstnärernas inkomster har sjunkit över tid, dessutom har gapet mellan män och kvinnor vuxit.

Alice Bah Kuhnke har ännu inte lanserat något förslag för att vända den utvecklingen. Nu säger hon att en handlingsplan för bild- och formkonsten är på väg.

Annons

– Det är ett politikområde som varit åsidosatt under lång tid. Vi har fantastiska utbildningar där vi investerar mycket i våra konstnärer, men sedan lämnar vi dem åt sitt öde, säger hon utan att precisera hur konstnärernas villkor ska förbättras.

Personer med inblick menar att hon skaffat sig en stark ställning i regeringen.

Men uppenbarligen tänker hon sig någon form av översyn av MU-avtalet, ett avtal om utställningsersättning som tecknades mellan staten och konstnärernas organisationer 2009. Statliga museer och institutioner måste följa avtalet vid utställningar. Många andra offentligfinansierade institutioner struntar i det.

– Det finns anmärkningsvärda luckor i MU-avtalet, säger ministern.

Det märks att hon har lyssnat till konstnärernas organisationer. Men hur mycket lyssnar man till Alice Bah Kuhnke i regeringen? Personer med inblick menar att hon skaffat sig en stark ställning i regeringen. Själv säger hon bara att hon ser till att prata mycket på regeringens sammanträden.

– Som kulturminister tror jag att det är viktigt att vara väldigt aktiv på regeringssammanträdena varje torsdag. Kulturpolitik är i pengar ett så litet område. Men politik handlar också om kommunikation.

Annons

Kulturministern har inte bara en begränsad pengapåse. Mycket av det som ligger Alice Bah Kuhnke varmt om hjärtat, som kulturskola och folkbibliotek, är dessutom kommunala angelägenheter. Hon säger att ”självklart ska det finnas bibliotek där det finns människor” – men hennes regering kan inte tvinga kommunerna att prioritera biblioteksverksamhet.

– Bibliotek utan bibliotekarier är för mig haltande bibliotek, säger hon apropå de obemannade bibliotek som dykt upp i flera kommuner på senare år.

Nu förbereder hennes departement en kulturarvsproposition, som bland annat ska göra tydligt att armlängds avstånd ska råda mellan politiker och kulturarvsinstitutioner.

– Det är viktigt inte minst med anledning av vad som sker i Europa.

1/3
Foto: Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYR N
2/3
Foto: L'OSSERVATORE ROMANO / TT / NTB Scanpix
3/3
Foto: Drago Prvulovic/TT / TT NYHETSBYR≈N

I höst får hon även ta emot en utredning om framtiden för Statens museer för världskultur. Myndigheten, som består av Världskulturmuseet i Göteborg tillsammans med Etnografiska, Medelhavsmuseet och Östasiatiska i Stockholm, har dålig ekonomi. Ministern har bett myndighetschefen Ann Follin att presentera åtgärder. På museerna i Stockholm finns en oro för att detta ska innebära sammanslagningar och nedläggningar.

Annons

Alice Bah Kuhnke förnekar att det skulle finnas någon sådan politisk agenda.

– Det är oerhört viktiga museer, säger hon och tillägger att hon ”med spänning" ser fram emot vad Ann Follin ska föreslå.

Under hösten ska hon dessutom ta emot Medieutredningens slutbetänkande, och därefter lägga fram en ny modell för presstödet samtidigt som strukturomvandlingen snabbt rullar på med nedläggningar av redaktioner. Här är ”klockan över tolv, milt uttryckt”, säger ministern.

Det är mycket hon ska hinna med.

Hon visar upp ett oförstående ansikte när jag frågar om hon har lärt sig något av turerna kring filmpropositionen.

– Scenkonsten är ju ett område där det återstår mycket, säger Alice Bah Kuhnke som gärna upprepar att hon har ”kort om tid”.

Samtidigt verkar hon missa att det är dags för lunch. Hon låter obekymrat en sallad med chèvre och sojabönor vänta på assistentens bord. ”Du måste hinna äta lunch”, förmanar hennes pressekreterare när hon visar runt bland konsten på sitt arbetsrum, inlånad från Statens konstråd.

Alice Bah Kuhnke håller gärna sina möten här. Hon är en tillgänglig minister omgiven av svensk samtidskonst. Hennes Instagramflöde, fullt av selfies och till synes väldigt personligt formulerade utsagor, liknar inte någon annans.

Än så länge har hon lyckats hålla stora delar av kultursektorn på gott humör. Samtidigt glider hon skickligt förbi kritiken mot den politik hon drivit igenom; hon visar upp ett oförstående ansikte när jag frågar om hon har lärt sig något av turerna kring filmpropositionen.

Däremot blir det ett sprakande leende när hon talar om hur mycket hon älskar ministeruppdraget.

Blev ministerjobbet som du tänkt dig?

– Ja, fast mycket bättre. Det är svårare, och mycket mer utmanande.

1/2
Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet
2/2
Foto: Tomas Oneborg / Svenska Dagbladet
Foto: Tomas Oneborg / Svenska DagbladetBild 1 av 10
Foto: Tomas Oneborg / Svenska DagbladetBild 2 av 10
Foto: Tomas Oneborg / Svenska DagbladetBild 3 av 10
Foto: Tomas Oneborg / Svenska DagbladetBild 4 av 10
Foto: Tomas Oneborg / Svenska DagbladetBild 5 av 10
Foto: Henrik Montgomery/TT / TT NYHETSBYR NBild 6 av 10
Foto: L'OSSERVATORE ROMANO / TT / NTB ScanpixBild 7 av 10
Foto: Drago Prvulovic/TT / TT NYHETSBYR≈NBild 8 av 10
Foto: Tomas Oneborg / Svenska DagbladetBild 9 av 10
Foto: Tomas Oneborg / Svenska DagbladetBild 10 av 10