Alicia Vikander på premiären av ”Earthquake bird”.
Alicia Vikander på premiären av ”Earthquake bird”. Foto: Joanne Davidson/TT

Alicia Vikander: Jag grät när brexit röstades igenom

Alicia Vikander gör det inte lätt för sig själv. I nya noirfilmen ”Earthquake bird” krävde att hon lärde sig tala japanska, spela cello samt bryta på svenska.

Uppdaterad
Publicerad

Tokyo 1989. Svenska Louisa – eller Lucy, som hon kallar sig – jobbar som översättare på ett japanskt företag. Hon bor i en traditionell lägenhet med pappersväggar och futong, på helgerna badar hon i varma källor uppe i bergen och spelar cello i en kvartett tillsammans med tre äldre japanska damer.

”Earthquake bird”.
”Earthquake bird”. Foto: Murray Close/Netflix

Lucy, huvudpersonen i den psykologiska noirthrillern ”Earthquake bird”, har inte bara lämnat sitt hemland, sin familj och sitt förflutna – hon har begravt alla spår av vem hon var innan hon kom till Japan. 

– Tänk den mystik och det pirr som människor måste känt som kom dit från Europa på den här tiden! Nu har ju världen blivit så mycket mindre men då kanske man hade råd med ett telefonsamtal hem varannan vecka. Man kunde nästan välja sitt eget universum, bestämma att "jag ömsar skinn nu" och börja på en ny startruta, säger Alicia Vikander.

Vi ses i en elegant svit på ett gammaldags lyxhotell i London, beläget alldeles intill Downing Street och parlamentet, i Brexitprocessens skyttegravar. Alicia Vikander brukade se den här staden som sitt hem, men det gör hon inte längre. 

– Min man [skådespelaren Michael Fassbender] bodde i Lissabon när vi träffades, men jag hade bott i London i sex, sju år och kände mig hemma här. Brexitomröstningen ändrade på det. Jag grät den kvällen och sedan tänkte jag "jamen, okej då, jag åker väl till Lissabon och struntar i det här". Och nu har vi typ åtta vänner härifrån som har flyttat ner.

Annons
Alicia Vikander i ”Earthquake bird”.
Alicia Vikander i ”Earthquake bird”. Foto: Murray Close/Netflix

Vi befinner oss på ett löpande band, ett promotionmaskineri där journalister slussas in och ut ur hotellrum medan bistra assistenter håller stenkoll på minuterna. Men Alicia Vikander verkar fullständigt avslappnad och tillfreds, växlar mellan småleenden och slagfärdighet, som om hon inte kunde tänka sig ett bättre torsdagsnöje. Eller så är hon bara en väldigt bra skådespelerska.

Lucy i ”Earthquake bird” är en betydligt kantigare bekantskap. När hon förälskar sig i den mystiske fotografen Teiji (Naoki Kobayashi) och motvilligt tar sig an den amerikanska nykomlingen Lily (Riley Keough) flyter mörka hemligheter upp till ytan, och Lucy dras in i ett triangeldrama med ödesdigra konsekvenser. När dammet har lagt sig sitter hon i ett förhörsrum hos Tokyopolisen, misstänkt för mord.

Annons
Alicia Vikander och Naoki Kobayashi i ”Earthquake bird”.
Alicia Vikander och Naoki Kobayashi i ”Earthquake bird”. Foto: Murray Close/Netflix

Filmen bygger på romanen ”Jordskalvsfågeln” av Susanna Jones, men i originalet är Lucy från Yorkshire i norra England – samma region som regissören Wash Westmoreland (”Still Alice”) är uppvuxen i. Han ändrade Lucys nationalitet för att vara säker på att få jobba med Alicia Vikander.

– Jag hade träffat Alicia och tänkte att hennes komplexa inre liv skulle passa så bra till den här rollen – och vem annars skulle kunna lära sig att spela cello och prata japanska för rollen? Men att lägga på en Yorkshiredialekt på det kändes lite övermäktigt, säger han och fortsätter:

– Det spelade ju ingen roll exakt varifrån hon kommer, nyckeln är att hon har hittat ett nytt liv i Japan. Så jag gjorde Lucy svensk och Alicia fick spela på svenskbruten engelska, vilket hon aldrig har gjort förut.

Annons

Det är en märklig upplevelse att höra Vikander prata swenglish, hon som har gjort sig känd för sin perfekta engelska (inte minst när hon spelade den brittiska antikrigsikonen Vera Brittain, i filmen ”Testament of youth”). Och det var en liten utmaning att hitta tillbaka till brytningen.

– Jag kom till London ganska tidigt och kämpade så mycket jag kunde med att försöka tappa min accent. Men jag har känt mer och mer med åren att jag älskar dialekter, jag tycker att det är så fint. Och jag tycker att det gav en väldigt fin ton till henne.

Alicia Vikander i ”Earthquake bird”.
Alicia Vikander i ”Earthquake bird”. Foto: Murray Close/Netflix

Men den svenska brytningen var inte den största utmaningen. En stor del av filmen är på japanska – ett språk som Lucy talar perfekt – och i en särskilt viktig scen håller Alicia Vikander en tre minuter lång monolog på till synes felfri japanska.

Annons

– Hon jobbade så hårt på både uttalet och känslan. Hennes japanska är perfekt, hävdar motspelaren Naoki Kobayashi, som berättar att hon testade monologen i sminkstolen varje morgon under hela inspelningen.

Alicia Vikander skrattar till när jag frågar om det.

– Jag tyckte synd om alla i sminket som fick höra mig viska på japanska hela morgnarna i åtta veckor! Jag började med en sjättedel först, och veckan därpå tog jag en till, och veckan därpå försökte jag att kombinera de två bitarna – och så vidare.

Det handlade inte bara om uttal och frasering. Tillsammans med en dialektlärare och en japansk-engelsk skådespelare arbetade hon om texten så att den motsvarade det hon ville förmedla känslomässigt. Först provade hon scenerna på engelska för att hitta rätt känsla.

– När de såg vilka känslor jag spelade ut så funkade inte direktöversättningen till japanska. Kulturellt så har de inte samma signaler eller ord för att beskriva känslorna som jag ville förmedla. Vi gjorde några omskrivningar och då lärde jag mig jättemycket, som att man kan dissa någon genom vilket ord man använder för att säga ”du”. Så även om jag inte kan prata japanska så förstod jag varje ords valör och hur meningsbyggnaden fungerade, jag fattade hur de tänker. Det hjälpte mig mycket.

Annons

I en scen får Lucy hjälp att ta på sig en äkta kimono – hur var det för dig?

– Det var verkligen en upplevelse. Vi fick beställa den många veckor i förväg – det var en utsökt tillverkad och lyxig kimono. Det är intressant, att ta på sig ett plagg som har tillverkats med ett artisteri och en hantverksskicklighet som har förts vidare genom generationer, och jag kände arbetet som hade lagts ner när jag tog på mig den. Det var otroligt.

Och sedan fick du kämpa med att slita den av dig i nästa scen.

– Där behövde jag inte spela teater – prova själv att ta av dig en kimono utan hjälp! Det är som att försöka ta sig loss ur flera lager med tvångströjor.

Hennes nästa biofilm blir troligtvis Julie Taymors ”The Glorias” som spelades in under 2019. Filmen skildrar den amerikanska feministikonen Gloria Steinems liv. Alicia Vikander spelar henne från 20-årsåldern fram till 40-strecket, därefter tar Julianne Moore vid.

– När Gloria kom till inspelningsplatsen var det män som kom fram till henne och sa "du förstår inte hur mycket du har betytt som en förebild under min dotters uppväxt". Det var fantastiskt att se. 

Annons
Från ”Earthquake bird”.
Från ”Earthquake bird”. Foto: Murray Close/Netflix

”The Glorias” ingår i en våg av filmer som har fått finansiering i kölvattnet efter Metoo. Plötsligt finns det pengar till påkostade berättelser om betydelsefulla kvinnor och deras erfarenheter. De nya uppförandekoderna i Hollywood – som ska förhindra sexuella trakasserier under filminspelningar – har också förändrat arbetsklimatet. Alicia Vikander berättar att inför inspelningen av ”Earthquake bird” i Tokyo anordande Netflix en kurs för alla som var inblandade i inspelningen.

– Under två timmar fick vi gå igenom hur vår arbetsrelation och vår arbetsdag skulle se ut, vad som är okej och vad som inte är okej. Efteråt sa jag till min motspelare Riley: "men Gud, om det här hade funnits för 20 år sedan så hade det varit en väldigt annorlunda industri som vi hade klivit ut i".

Alicia Vikander var en av 576 kvinnliga skådespelare som skrev under det svenska Metoouppropet #tystnad tagning i Svenska Dagbladet i november 2017. Nu hoppas hon, efter en lång frånvaro från svensk film, att snart få spela mot någon av de andra 575.

– Den medvetenheten väcktes i samband med uppropet, att ”gud, det här är kvinnor som jag gärna skulle vilja få jobba med”.

”Earthquake bird”.

Foto: Murray Close/Netflix Bild 1 av 5

Alicia Vikander i ”Earthquake bird”.

Foto: Murray Close/Netflix Bild 2 av 5

Alicia Vikander och Naoki Kobayashi i ”Earthquake bird”.

Foto: Murray Close/Netflix Bild 3 av 5

Alicia Vikander i ”Earthquake bird”.

Foto: Murray Close/Netflix Bild 4 av 5

Från ”Earthquake bird”.

Foto: Murray Close/Netflix Bild 5 av 5