Annons

Alla har köpt en mobil – nu tvingas Apple ta nästa steg

Apple och Facebook ska fortsätta växa samtidigt som nästan alla människor i världen redan har en mobil och ett konto på sociala medier. För att lyckas måste de tjäna mer pengar per användare. Och det är dåliga nyheter för företag som Netflix, Spotify och Klarna.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Apple har slutat redovisa hur många mobiler som bolaget säljer.
Apple har slutat redovisa hur många mobiler som bolaget säljer. Foto: Mark Lennihan/AP

Analysföretaget Gartner levererade i veckan en riktigt dålig nyhet för Apple. De kommande åren kommer marknaden för smarta mobiler inte att växa alls. Med 5,1 miljarder mobilägare runt om i världen är marknaden helt enkelt mättad.

– Det är enkelt matematik. Du behöver bara se på hur många människor det finns i världen och hur många som redan har en mobil, konstaterar analytikern Annette Zimmermann på Gartner.

Apples reaktion på nedgången är att man slutat redovisa hur många mobiler företaget säljer. Enligt företaget är siffran inte längre ”relevant”.

Annons

– Sanningen är att de inte längre har något spännande att berätta, säger Annette Zimmerman.

Apple är inte den enda jätte som kämpar med hur man ska skapa tillväxt på en mättad marknad. Facebook har ett liknande problem. Med över 2 miljarder användare i hela världen är det svårt att hitta nya användare. När inga nya mobilanvändare tillkommer, är det helt enkelt svårt att växa. Den tillväxt som ändå finns sker i de mindre lönsamma utvecklingsländerna.

Mellan fjärde kvartalet 2017 och 2018 växte antalet användare i USA med bara en halv procent. Att det som kallas ”resten av världen” (det vill säga utanför Europa och Asien) växte med 8,5 procent hjälper föga. Det är i USA och Västeuropa som de lönsamma kunderna finns. En amerikansk kund drar in 15 gånger mer i annonsintäkter per år än en i ”resten av världen”.

Med en installerad bas av användare som står i stort sett stilla i västvärlden måste nu företag som Apple, Facebook och Google hitta nya intäktskällor.

– När en marknad är mättad och du inte får fler kunder måste du antingen få konsumenterna att använda mer av samma tjänst eller hitta på nya saker för samma konsumenter, säger Marie Nilsson, som är vd för det svenska analysföretaget Mediavision.

Marie Nilsson, Mediavison.
Marie Nilsson, Mediavison. Foto: Lars Pehrson

Det senaste året har de amerikanska tech-jättarna gång på gång gjort precis det. Apple lanserade för bara ett par veckor sedan sin tjänst TV Plus, Google tog förra året ett stort steg mot en ny affärsmodell, där man börjar ta betalt direkt av sina användare i stället för via annonser. Deras Youtube Music är en direkt konkurrent till svenska Spotify.

Facebook har ständigt expanderat att utbud för att få användarna att spendera mer tid och göra mer saker på plattformen.

– Ett bra exempel är hur Facebook-ägda Instagram gått från att du bara kan posta bilder till att införa till exempel nya videoformat, säger Marie Nilsson.

De företag som har anledning att vara oroliga är de som är stora på tjänster och innehåll. Spotify och Netflix är det direkta målet för Googles och Apples nya musik och videotjänster.

Men Marie Nilsson påpekar att musik- och videojättarna själva expanderar sina utbud för att växa.

– Ett bra exempel är att Spotify har lagt poddar till sitt utbud vid sidan av musik. Jag kan tänka mig att Netflix i framtiden lägger till annat innehåll som till exempel nyheter. Därmed skulle de börja konkurrera med livesänt innehåll, säger hon.

Betyder det att Spotify och Netflix både är villebråd och själva jägare?

– Det blir ju konsekvensen.

Ska Spotify som verkar på en global marknad vara mer nervösa än lokala innehållsleverantörer som Schibsted (som äger SvD) eller Bonnier?

– Spotify har nog anledning att vara mer oroad för de stora jättarna. För de globala aktörerna är den lokala marknaden sekundär. Av strikt företagsekonomiska skäl kommer de att föredra det innehåll som passar stora grupper globalt. Det lämnar ett utrymme för lokala aktörer.

Annons
Annons

Apple har slutat redovisa hur många mobiler som bolaget säljer.

Foto: Mark Lennihan/AP Bild 1 av 2

Marie Nilsson, Mediavison.

Foto: Lars Pehrson Bild 2 av 2
Annons
Annons
Annons