Annons

Alltför tunn filmsommar

När För kärleken har premiär imorgon är den sommarens enda svenska dramafilm – i övrigt gick Filminstitutets sommarstöd till humor, polisparodi och Beck. Nu höjs röster om att göra något mer av filmsommaren.

Under strecket
Publicerad

Beckfilmen Levande begravd, poliskomedin Kommissarie Späck och dramat För kärleken är tre av de filmer som får ta del av filminstitutets sommarbiostöd. Den fjärde är Kjell Sundvalls förväxlingskomedi Bröderna Karlsson.

Foto: BENGT WANSELIUS, SF, NORDISK FILM

Beckfilmen Levande begravd, poliskomedin Kommissarie Späck och dramat För kärleken är tre av de filmer som får ta del av filminstitutets sommarbiostöd. Den fjärde är Kjell Sundvalls förväxlingskomedi Bröderna Karlsson.

Foto: BENGT WANSELIUS, SF, NORDISK FILM
Beckfilmen Levande begravd, poliskomedin Kommissarie Späck och dramat För kärleken är tre av de filmer som får ta del av filminstitutets sommarbiostöd. Den fjärde är Kjell Sundvalls förväxlingskomedi Bröderna Karlsson.
Beckfilmen Levande begravd, poliskomedin Kommissarie Späck och dramat För kärleken är tre av de filmer som får ta del av filminstitutets sommarbiostöd. Den fjärde är Kjell Sundvalls förväxlingskomedi Bröderna Karlsson. Foto: BENGT WANSELIUS, SF, NORDISK FILM

Den svenska filmhistorien är fylld av starka sommarskildringar, från Roy Anderssons En kärlekshistoria till Jesper Ganslandts Farväl Falkenberg. Men när Filminstitutet i år fortsätter att dela ut sommarpengar för att marknadsföra svenska långfilmer har man något annat i åtanke: skärgårdskomedin Sommaren med Göran. Filmen drog under förra sommaren så stor publik att sommarbiostödet, som SvD tidigare berättat om, får ny chans i år.

Men frånsett Othman Karims För kärleken är det idel lättare underhållning som får dela på de två miljoner kronorna – poliskomedin Kommissarie Späck, sista Beckfilmen Levande begravd och Kjell Sundvalls förväxlingskomedi Bröderna Karlsson.

I delar av Filmsverige frågar man sig nu om det inte går att försöka locka sommarens allt större biopublik till filmer med större tuggmotstånd.

Annons
Annons

Erika Wasserman är producent på filmbolaget Fasad, som under senare år gjort kritikerrosade filmer som Apan, Man tänker sitt och Farväl Falkenberg. Hon tycker att förra sommarens publiksiffror – totalt 433 000 biobesökare såg svenska filmer under högsommaren – visar att det numera är fullt möjligt att locka biobesökare under sommaren. Hon menar att man måste fylla sommaren med mer kvalitetsfilm.

–Förra året visade att folk visst vill gå på bio på sommaren. Om man inte gör det i lika stor utsträckning beror det på att filmerna som kommer ut är ganska dåliga. Mitt recept skulle vara att se till så att en bredare grupp filmer har premiär på sommaren. Om bara krimfilmer och parodier på krimfilmer visas kommer många att fortsätta tycka att film känns ganska oangeläget, säger hon.

Svenska filminstitutets Ragnar Berthling, handläggare för sommarbiostödet, tycker att kritiken är missriktad.

Filminstitutet kan inte avgöra vilka filmer som har biopremiär på sommaren, det gör filmbolagen och distributörerna. Vad SFI kan göra är att försöka förmå bolagen att lägga premiärer på sommaren. För en film som För kärleken gör 200000 extra kronor för fler kopior och marknadsföring i tv en väsentlig skillnad, menar han.

–Nu kan man säga att det målgruppsmässigt har varit en hygglig blandning, men jag skulle gärna se att den mer konstnärliga filmen nådde ut mer under sommaren. Därför ska det bli jätteintressant att följa För kärleken, säger han.

Det är utmärkt att filminstitutet vill få svenska folket att se film även på sommaren, tycker SvD:s filmkritiker Hynek Pallas. Frågan är bara om det bästa sättet är att lägga pengar på att försöka locka folk till biograferna.

Annons
Annons

–Jag ser inget egenvärde i att ge pengar just till biodistribution. Det vore mer spännande att försöka lansera filmerna i andra fönster, kanske skapa något slags nätdistribution för filmer som gått på bio. Ta Behandlingen, en utmärkt film som inte alls fick lång chans på bio, ge svenskarna chansen att se den. Ta filmer som Flickan, Miss Kicki eller Sebbe... Tyvärr vågar man inte öppna munnen och säga vad som är kvalitet. I det här sammanhanget blir det väldigt tydligt, säger han.

Ragnar Berthling på SFI håller med om att det vore intressant att titta på andra distributionsvägar, men säger att det med nuvarande filmavtal är omöjligt.

–Det man ska minnas är att vi lyder under ett filmavtal, och de här pengarna är strikt reglerade att gå till just detta. Vi kan tycka hur mycket vi vill att det vore kul att hitta distributionsvägar på nätet, men det ligger inte inom uppdraget. Jag är övertygad om att sommaren kommer att vara en viktig bioperiod under lång tid framöver. Då är det viktigt att svensk film finns med där, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons