Annons

Blue House Jazz Orchestra med Amanda GinsburgAmanda Ginsburgs poesi dränks av blåset

 Amanda Ginsburg.
Amanda Ginsburg. Foto: Jan-Olav Wedin

Fredagsmyset infinner sig aldrig riktigt när stjärnskottet Amanda Ginsburg sammanstrålar med Magnus Lindgren, Peter Asplund och en ung upplaga av Blue House Jazz Orchestra. Visjazzen dränks av den högljudda blåssektionen.

Under strecket
Publicerad

Peter Asplund och Magnus Lindgren.

Foto: Jan-Olav Wedin Bild 1 av 1

Blue House Jazz Orchestra med Amanda Ginsburg

Genre
Konsert
Var
Konserthuset, Stockholm

För ett år sedan var det inte många som kände till Amanda Ginsburg. Sedan debutalbumet "Jag har funderat på en sak" släpptes i februari 2018 har jazzsångerskan och låtskrivaren blivit ett stort namn. Stipendier, utmärkelser, framträdande på "Allsång på Skansen" och en grammis är ganska snabbt marscherat.

Inte så konstigt alltså att Konserthuset är utsålt när hon gästar Magnus Lindgren och Peter Asplund för en stunds lättsmält och storbandsblåsigt fredagsmys.

Kvällens rubrik är ”Younger than springtime”. Det syftar både på Rodgers och Hammersteins jazzstandard, som också framförs, och på kvällens unga musiker. Asplund och Lindgren har för konserten matchat ihop en blåssektion där ingen är över trettio med Amanda Ginsburgs ordinarie komptrio Filip Ekestubbe, piano, Ludvig Eriksson, kontrabas, och Ludwig Gustavsson, trummor.

Den unga blåssektionen är kompetent, ibland riktigt bra, som i det pigga arrangemanget av musikalklassikern ”Hello Dolly”. Men den bristande rutinen märks ofrånkomligen i ännu så länge oartikulerade solon.

Annons
Annons

Peter Asplund och Magnus Lindgren.

Foto: Jan-Olav Wedin Bild 1 av 1

Lindgren och Asplund har inte heller någon toppenkväll. De är alltid superproffsiga men jag känner ingen riktig närvaro och gnista denna gång. Istället är det pianisten Filip Ekestubbe som får fart på konserten med svängiga solon till Amanda Ginsburgs ”En kväll i september” och Ann-Sofi Söderqvists ”Oskar's theme”.

Peter Asplund och Magnus Lindgren.
Peter Asplund och Magnus Lindgren. Foto: Jan-Olav Wedin

”Blue House Jazz”-kvällarna är ju ett forum för olika storbandskonstellationer. Men frågan är hur lämpad Amanda Ginsburg är att fronta ett storband. Hon har en jättefin röst, men det är en röst för intima sammanhang, inte med en högljudd blåssektion.

”I de många valens land” har draperats i ett härligt soft latinjazzigt arrangemang av Filip Ekestubbe men annars är det som att charmen med hennes melodiösa visjazz, med solklara referenser till 60-talsikoner som Monica Zetterlund och Jan Johansson, går förlorad när den blåses upp till storbandsformat. Tråkigast av allt är kanske att de fint formulerade vardagspoetiska texterna inte går fram.

Nej, det blir inget riktigt fredagsmys. Efter tolv år med det projektbaserade storbandet Blue House Jazz Orchestra kanske det är dags att byta ut ledarduon Peter Asplund och Magnus Lindgren. Deras kompetens är obestridlig men nog har abonnemangsserien gått på tomgång ett bra tag nu.

Trots gästartister och olika bemanningar i storbandet är det ofrånkomligen Asplunds och Lindgrens preferenser som gäller. Varför inte prova något nytt?

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons