Annons

Amazon till Sverige: ”Borde känna adrenalinet pumpa”

Vad väntar Sverige när ehandelsbjässen som omsätter 180 miljarder dollar intar den svenska marknaden? Med en svensk Amazon-etablering kan konsumenterna bli vinnare i service och snabbhet, hävdar handelsexperter. Men de varnar svenska företagare för stenhård konkurrens – och inga produkter tycks vara fredade.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

En Amazon-kund i New York lämnar tillbaka varor hon beställt.

Foto: Sandra Johansson Bild 1 av 2

Ana Smith

Foto: Ian Wagreich Bild 2 av 2

En Amazon-kund i New York lämnar tillbaka varor hon beställt.

Foto: Sandra Johansson Bild 1 av 1
En Amazon-kund i New York lämnar tillbaka varor hon beställt.
En Amazon-kund i New York lämnar tillbaka varor hon beställt. Foto: Sandra Johansson

NEW YORK ”En liten felbedömning”, ler kvinnan ursäktande när hon försöker ta sig in genom den lilla dörren till postkontoret med ett torn av Amazon-lådor i armarna som hon ska lämna tillbaka.

Därinne är de allra flesta lådor från just Amazon. Företagets tillåtande returpolicy pekas ut som ett av flera skäl till framgången för ehandelsjätten, startad av Jeff Bezos 1994.

Deras adrenalin borde börja pumpa redan nu. De behöver se över hur de kan komma i sin bästa form någonsin. Konkurrensen kommer bli stenhård.

Amazon omsatte 2017 närmare 180 miljarder dollar, en tredjedel av Sveriges BNP. 100 miljoner är medlemmar i Amazons medlemsklubb Prime. För många av de amerikanska medlemmarna är internetgiganten en del i vardagen, samtidigt som köpcenter stänger och konkurrerande bolag har svårt att hänga med. När Amazon sneglar på Sverige har svenska företag anledning att känna oro.

Annons
Annons

Ana Smith

Foto: Ian Wagreich Bild 1 av 1

– Deras adrenalin borde börja pumpa redan nu. De behöver se över hur de kan komma i sin bästa form någonsin. Konkurrensen kommer bli stenhård, säger Josh Lowitz, partner och medgrundare av analysföretaget Consumer Intelligence Research Partners.

I New York cirkulerar ett stående skämt om företagare som lyder ungefär, ”Är Amazon inte i din bransch? Lägg ner. Är Amazon i din bransch? Lägg ner”.

Amazons rykte som ”ultimate disruptor” – ett företag som vänder upp och ned på marknad efter marknad – är inte taget ur luften. I varenda lägenhetshus med portvakt har dennes primära funktion blivit att ta emot paket – och Amazon är den stora leverantören.

– Vi har också lärt oss att inte bli förvånade över vad Amazon kan tänka sig att ge sig in i. Amazon har visat sig väldigt villigt att experimentera, säger Lowitz.

Ana Smith
Ana Smith Foto: Ian Wagreich

Från att ha varit en bokhandel på nätet finns nu det mesta hos Amazon, inklusive molntjänster för medieföretag, film- och tv-produktion och matvaror. Skälet till bolagets framgång och totala marknadsdominans tillskriver de flesta bedömare framförallt enkelheten för kunden. Amazon har gjort tröskeln för att handla på nätet väldigt låg med generösa returregler, stående beställningar, låg gräns för fri frakt – och allt går att göra med få klick.

Annons
Annons

Om du exempelvis är företagare kan du enkelt växla mellan ditt företagskort och privata kort beroende på vad du ska handla. Servicen möjliggörs genom en rad lösningar bland annat ett transportsystem som liknar Uber och som uppges göra att Amazon kan nå en av fyra amerikaner på under en timme.

Ana Smith på branschorganisationen National Retail Federation menar att konsumenterna är de stora vinnarna när Amazon expanderar. De får dels bra service och dels bra pris. Samtidigt tror Smith inte att Amazon får konsumenter att blint gå till dess sajt.

– Konsumenter i dag gör mycket efterforskning och jämför pris. De är väldigt krävande och konkurrensen är hård för alla internetförsäljare, säger hon.

Kommer vi på sikt sluta handla i fysisk butik?

– Nej, vi gör fortfarande 89 procent av alla köp i en fysisk butik. Det finns vissa saker som vi vill pröva och framförallt lite dyrare saker som kanske en rock eller örhängen till mormor som vi vill se innan vi köper.

I USA ses Amazon lite som en ”Pac-man”, den gula cirkelformade tv-spelsfiguren med mun som äter allt i sin väg. För mindre företag kan Amazon dock utgöra en möjlighet, enligt Lowitz, i och med att bolaget låter andra, mindre säljare finnas på dess plattform mot en avgift. Över 300 000 mindre företag i USA började sälja via Amazon under 2017.

– Om du är en lite mindre aktör är den bästa strategin förmodligen att samarbeta med Amazon. Det finns väldigt få områden där Amazon inte finns eller är ett potentiellt hot. Så du behöver en smal nisch inom exempelvis mat eller mode för att konkurrera, säger Josh Lowitz.

Som jämförelse nämner han en annan konkurrenssituation sedan runt ett decennium tillbaka: Ebay var den stora plattformen för återförsäljning medan betydligt mindre Stubhub ändå lyckades vara framgångsrik inom sin smalare nisch, biljettförsäljning på nätet.

Ebay lyckades inte konkurrera inte ut Stubhub – men köpte sedan hela företaget i stället.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons