Annons

Amazons huvudkontor inte välkommet i Queens

Amazons beslut att bygga ett nytt huvudkontor i Queens i New York är något stadens representanter skryter om. Men lokalbefolkningen är inte imponerad av jobblöften utan oroas över att Amazons intåg ska köra iväg människor. Så fort nyheten kom började bostadspriserna ticka uppåt.

Under strecket
Publicerad

Demonstration mot Amazon.

Foto: Sandra Johansson Bild 1 av 4

Tommy Tick

Foto: Sandra Johansson Bild 2 av 4

Long Island City i Queens var tidigare en tungt industrialiserad del av New York. Den svarta järnkonstruktionen användes för att skeppa tågvagnar över East River mellan Manhattan och Queens.

Foto: Erik Bergin Bild 3 av 4

Long Island City i Queens, New York City. Karta: Alexander Rauscher

Bild 4 av 4

Demonstration mot Amazon.

Foto: Sandra Johansson Bild 1 av 1
Demonstration mot Amazon.
Demonstration mot Amazon. Foto: Sandra Johansson

NEW YORK På ”Cyber Monday” – näthandels stora readag – har en grupp människor samlats i Long Island City i Queens, på andra sidan East River från Manhattan. Det regnar så kraftigt att de flesta är genomblöta innan protesten ens har börjat.

– Vi står här i ösregnet för att vi älskar den här staden. För Jeff Bezos (Amazons vd, reds anm) är det här bara ytterligare ett fält att kultivera. New York har blivit en lekplats för de rika. För oss är detta vårt hem, säger Tommy Tick under sitt paraply och tillägger ”vi vill inte se East river bli Amazon river”, en referens till företagets blivande huvudkontor nära floden som skiljer Manhattan och Queens.

Städer över hela USA och några i Kanada, totalt 238 stycken, deltog i ”tävlingen” där Amazon lät dem buda om att få bli värdstad för företagets nästa huvudkontor. Stadsrepresentanterna slogs med näbbar och klor, eller rättare sagt med skattelättnader och sockrade erbjudanden.

Annons
Annons

Tommy Tick

Foto: Sandra Johansson Bild 1 av 1

I New York får nu Amazon sätta upp en helikopterplatta till vd Jeff Bezos och företaget får kringgå normala processer för bygglov. New Yorks nota för Amazon väntas landa runt 2 miljarder dollar.

Amazon valde det något ovanliga alternativet att ha ett delat andra huvudkontor där andra halvan hamnar i Washington DC-förorten Crystal City i Virginia.

Tommy Tick
Tommy Tick Foto: Sandra Johansson

Men i Queens ser lokalbefolkningen inte sig som vinnare trots de utlovade 25 000 till 40 000 nya jobben. ”Vems Queens? Vårt Queens!” skriker de som protesterar. Flera deltagare har skyltar med texten ”Don’t prime us out” som syftar på Amazon medlemsklubb Prime. Det är framförallt gentrifiering som oroar de blöta demonstranterna.

I en stad där människor bor med rumskamrater långt upp i åldrarna för att hyrorna är höga har Queens länge ansetts vara lite mer överkomligt än dyra Manhattan och det hippa västra Brooklyn inte långt efter. Från början var området mestadels industrier men på senare år har det blivit mer som en egen liten stad. Även i Queens växer skyskrapor numera upp i snabb takt.

När välbetalda vill bo i området går hyrorna upp och de som inte har råd tvingas längre ut från New Yorks stadskärna. Den utvecklingen pågår redan, men Amazon kan få den att gå som på steroider, befarar Queens invånare. Förutom nya köpstarka Amazon-anställda väntas priserna på bostäder också drivas upp på grund av spekulation när investerare vill tjäna pengar på den väntade prisökningen. Så fort nyheten om Amazon kom steg lägenhetspriserna och mäklare rapporterar nu att visningar är fulla.

Annons
Annons

Long Island City i Queens var tidigare en tungt industrialiserad del av New York. Den svarta järnkonstruktionen användes för att skeppa tågvagnar över East River mellan Manhattan och Queens.

Foto: Erik Bergin Bild 1 av 2

Long Island City i Queens, New York City. Karta: Alexander Rauscher

Bild 2 av 2
Long Island City i Queens var tidigare en tungt industrialiserad del av New York. Den svarta järnkonstruktionen användes för att skeppa tågvagnar över East River mellan Manhattan och Queens.
Long Island City i Queens var tidigare en tungt industrialiserad del av New York. Den svarta järnkonstruktionen användes för att skeppa tågvagnar över East River mellan Manhattan och Queens. Foto: Erik Bergin

På Amazons kravlista inför valet av placering fanns bland annat närvaro av och stöd från en diversifierad population. Invånare med olika bakgrund och socioekonomisk status finns i Queens – stödet tycks det vara sämre med.

– Vi kanske inte kan stoppa detta men det känns viktigt att protestera, säger Amanda LaPergola-Bernhard som anser att Amazons intåg blir förödande för mångfalden i Queens. Hon jämför Amazon med en svulst på stadskroppen:

– Är de väl här kan man inte bli av med dem.

LaPergola-Bernhard oroas också över hur New Yorks på många sätt bristfälliga transportsystem ska klara av att hantera trycket från Amazons etablering. Redan nu är trafiken mellan Queens och Manhattan pressad på vardagsmorgnar.

Amazon försöker försäkra människor om att företaget bryr sig om området. Amazon har bland annat lovat att investera i infrastruktur, gröna utrymmen, jobbprogram och praktikplatser. Amazon väntas också avstå från att ha en kafeteria för att anställda ska gynna lokala restauranger.

New Yorks demokratiska borgmästare Bill de Blasio, som stödjer uppgörelsen med Amazon, försöker övertyga Queens-bor om att Amazon över tid kommer innebära 13 miljarder dollar i skatteintäkter.

– Vi kommer se till att det här gynnar New York-bor med alla olika bakgrunder och inkomster, lovar han djärvt.

Long Island City i Queens, New York City. Karta: Alexander Rauscher
Long Island City i Queens, New York City. Karta: Alexander Rauscher
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons