Annons

Henrik Ennart:Amerikanska skrällen kan ge nya måltidsråd

En rejäl frukost och pytteliten middag kan låta bra, men de nya kunskaperna inom måltidstajming kolliderar med hur vardagen ser ut för mig och troligen många andra. Vår livsstil och de ramar arbetslivet satt upp begränsar möjligheten att leva hälsosamt.

Publicerad
Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en utfattig. Det är Michael Pollans devis. Även mäktiga AHA, där Melania Trump varit hedersordförande, förespråkar en frontmatning av kaloriintaget under matdygnet.
Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en utfattig. Det är Michael Pollans devis. Även mäktiga AHA, där Melania Trump varit hedersordförande, förespråkar en frontmatning av kaloriintaget under matdygnet. Foto: Sarah Lee/IBL och Stephanie Lecocq/AP

Den amerikanske författaren och matdebattören Michael Pollan har lanserat rådet:

”Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en utfattig.”

Det bygger på den enkla observationen att ämnesomsättningen är högst på morgonen för att sedan avta under dagen.

Annons

När vi vaknar står kroppen otåligt och väntar på mat och kan snabbt få blodsockret i balans genom att binda in det i bland annat hjärnan och i muskelceller. Men om exakt samma mängd mat äts på kvällen så får även friska en ohälsosamt lång förhöjning av blodsockret som kan vara mer än en timme längre än på morgonen. Följden är en högre risk både för att gå upp i vikt och för att drabbas av ett otal tråkiga sjukdomar.

Vetenskapen om hur den dagliga rytmen för mat och sömn påverkar kroppsvikt och immunförsvar har funnits i många år. Ändå ges i dag inga officiella myndighetsråd om hur vi bör tajma vårt ätande.

Om vi börjar inse hur mål-TIDEN påverkar våra chanser till långa och friska liv så ligger en revolution när det gäller arbetstiderna runt hörnet.

Något som legat utvecklingen i fatet är säkert att många studier som lyft fram frukostens betydelse finansierats av mejerier och företag som tillverkar frukostflingor.

Men nu kan något vara på väg att hända. I artikelserien Måltidstajming tittar SvD närmare på snabbt växande forskning om hur vi bör lägga upp vårt matdygn. Resultaten inom det här området fick inflytelserika American heart association, AHA, att anta den officiella hållningen att vår hälsa inte bara är avhängig av vad vi äter utan också av när vi äter det.

De nya resultaten kan förhoppningsvis utmynna i rekommendationer. Några kan, enligt professorn i folkhälsovetenskap Maria Lennernäs Wiklund, redan uttalas som: ät på dagen, inte på natten. Gå inte och lägg dig hungrig på morgonen efter nattarbete, då störs sömnen.

Andra råd som det finns relativt starkt stöd för är att försöka äta huvuddelen av dagens mat vid frukost och lunch och att stänga köket helt ett par timmar före sängdags.

Tajmingen av skolmaten är ett annat exempel. Hur bra är det att servera barnen laxpudding kl 10.30, tätt inpå deras frukost? Hur mycket av problemen med koncentrationssvårigheter i skolan hänger ihop med mat och sömn som hamnat i otakt?

Vad vi lägger på tallriken kommer alltid att vara viktigast. Men om vi börjar inse hur mål-TIDEN påverkar våra chanser till långa och friska liv så ligger en revolution när det gäller arbetstiderna runt hörnet. Just därför var det en skräll när American heart association, tog upp frågan 2017.

AHA är ingen radikal organisation, snarast konservativ med Melania Trump som en tidigare hedersordförande, men det är en organisation med stort inflytande över de amerikanska kostråden. Med några års eftersläpning brukar de ge avtryck hos Världshälsoorganisationen och kan till slut även leta sig in i kostrekommendationer i vårt land.

Annons
Annons

Ät frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en utfattig. Det är Michael Pollans devis. Även mäktiga AHA, där Melania Trump varit hedersordförande, förespråkar en frontmatning av kaloriintaget under matdygnet.

Foto: Sarah Lee/IBL och Stephanie Lecocq/AP Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons