Annons

AMF-chef: ”Volvo hör hemma på börsen”

Li Shufu, styrelseordförande för Volvo Cars, och Håkan Samuelsson vd för bolaget kan snart få skåla igen.
Li Shufu, styrelseordförande för Volvo Cars, och Håkan Samuelsson vd för bolaget kan snart få skåla igen. Foto: TT

Volvo Cars kan vara på väg till börsen igen. Den här gången genom att Volvo och Geely Auto försöker gå samman. Volvochefen Håkan Samuelsson ska leda arbetet som kan leda fram till en ny mycket större biltillverkare.

Under strecket
Publicerad

På måndagen kom beskedet att den svenskdominerade personbilstillverkaren Volvo Cars ska försöka gå samman med kinesiska Geely Automobile. Om sammanslagningen lyckas bildas en ny stor biltillverkare som ska noteras på börserna i Hongkong och Stockholm.

Än så länge är det långt kvar innan ett eventuellt nytt bolag kan ta form. Volvo och Geely Auto ska under de kommande månaderna ha gemensamma arbetsgrupper som ser över hur ett samgående kan genomföras.

Arbetet kommer att ledas av Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars. Målet är att ha en lösning klar innan året är slut.

– Att Håkan Samuelsson leder arbetet visar att Volvo har en stark ställning, säger Stefan Elfström presschef för Volvo Cars.

Banden mellan Geely Auto och Volvo Cars är redan täta. Volvo ägs sedan tio år tillbaka av Geely Holding, ett bolag som grundats och kontrolleras av Li Shufu.

Geely Holding äger också en stor del av biltillverkaren Geely Auto som är noterat på Hongkongbörsen.

Volvo och Geely Auto har även en rad samarbeten kring tekniska lösningar och nu vill företagen närma sig varandra ännu mer genom att gå samman i ett nytt gemensamt bolag.

Annons
Annons

De motiverar ett samgående med att det blir lättare för ett större bolag att utveckla teknik för elektrifiering, uppkoppling av fordon och för att klara hela den omfattande utvecklingen mot allt mer självkörande bilar.

– Huvudsyftet är att skapa teknologiska och finansiella synergier för att möjliggöra fortsatt tillväxt i bolagen. För Volvos del handlar det om att kunna möta det ökade behovet av investeringar som vi ser i bilindustrin, säger Stefan Elfström.

Beskedet att bolagen vill gå samman fick ett positivt mottagande på flera håll. Folksam och AMF har genom preferensaktier skjutit till 5 miljarder kronor i finansiering till Volvo Cars och kan vid en börsnotering omvandla det till vanliga aktier i bolaget.

– Jag är positiv till att man gör den här undersökningen. Vi tror att Volvo Cars hör hemma på börsen och det ger oss och våra pensionssparare ytterligare en aktie att handla i, säger Anders Oscarsson aktiechef och ägaransvarig på AMF.

Volvo Cars har redan tidigare varit på väg mot börsen. Men hösten 2018 ställdes planerna in eftersom handelskrig och en svag bilkonjunktur skapade oro.

Hampus Engellau fordonsanalytiker på Handelsbanken har också en positiv syn på ett samgående och en börsnotering.

– Det här öppnar för mer samarbeten och skalfördelar när de till exempel kan dela plattformar inom koncernen, säger Hampus Engellau som heller inte ser några större hot för de anställda vid Volvos alla anläggningar i Sverige.

– Volvo Cars är redan ett av Geely hundraprocentigt ägt bolag. Hade de velat genomföra någon flytt av produktion hade de redan gjort det, säger Hampus Engellau.

Annons
Annons

Han ser det nu snarare som att Geely försöker skapa samma typ av bolag som Volkswagen redan har. I det tyska företaget ingår olika varumärken som Skoda, Audi, Volkswagen och Seat. De utvecklar mycket tillsammans och säljer sedan bilar i helt olika segment av marknaden.

Ungefär samma kan Volvo/Geely göra framöver med Volvo som ett lite mer exklusivt varumärke, Polestar som det nya elbilsmärket, Lynk & Co som ett märke för digital försäljning och Geely som ligger något snäpp under Volvo.

– Volvo kan fortsätta vara kvalitetsmärket som konkurrerar med Mercedes, BMW och Audi. Sedan blir Geely mer en konkurrent med Toyota, säger Hampus Engellau.

Anders Oscarsson påpekar att ett samgående mellan Volvo och Geely ur ett aktieägarperspektiv kan göra bolaget mer intressant. För hela bilindustrin står inför flera betydande omställningar där det är en klar fördel att vara stor för att har råd med all utveckling.

– Det medför lägre risk för Volvo Cars när man blir en del i en större koncern, säger Anders Oscarsson.

SvD har sökt talespersoner för både Geely Auto och Geely Holding.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons