Annons

Anställda slår larm: Går till jobbet med gråten i halsen

Anställda som gråter över för mycket att göra. Andra som sitter helt sysslolösa. Kritiken om en omänsklig arbetsmiljö på Ericsson kommer från såväl facket som från enskilda anställda. Nu medger vd Börje Ekholm att företaget har mer att göra.

Under strecket
Publicerad

Flera anställda har larmat om en omänskligt hård arbetsbelastning på Ericsson. ”Det är ingen tvekan om att vi måste jobba med det” säger vd Börje Ekholm.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman och Tomas Oneborg

Ericssons vd Börje Ekholm.

Foto: Tomas Oneborg

Flera anställda har larmat om en omänskligt hård arbetsbelastning på Ericsson. ”Det är ingen tvekan om att vi måste jobba med det” säger vd Börje Ekholm.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman och Tomas Oneborg
Flera anställda har larmat om en omänskligt hård arbetsbelastning på Ericsson. ”Det är ingen tvekan om att vi måste jobba med det” säger vd Börje Ekholm.
Flera anställda har larmat om en omänskligt hård arbetsbelastning på Ericsson. ”Det är ingen tvekan om att vi måste jobba med det” säger vd Börje Ekholm. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman och Tomas Oneborg

Långt ifrån alla anställda på Ericsson har märkt av den positiva utveckling som Ericsson kunde berätta om i sin rapport för fjärde kvartalet.

Omsättningen ökar igen och företaget redovisar en vinst före alla omstruktureringskostnader. Men det är personalen som betalat priset för alla de nedskärningar och omorganisationer som gjort det möjligt.

Flera anställda har oberoende av varandra kontaktat SvD Näringsliv med berättelser om en ibland omänskligt hård arbetsbelastning.

Sammanlagt har SvD Näringsliv talat med sex olika källor.

Jag har mött personer inom forskning och utveckling som går till jobbet med gråten i halsen.

En person som tidigare arbetade på Ericsson i Kista, men som nu är på ett annat företag, menar att den hårda arbetsbelastningen är en stor del av förklaringen till att prestigeprojektet med ett nytt system för kundrelationer (BSS) havererade, till en kostad av 7,6 miljarder kronor.

Annons
Annons

– Jag har mött personer inom forskning och utveckling som går till jobbet med gråten i halsen och som tvingas till ständig övertid och helgarbete. Det är klart att man inte kan prestera på topp under sådana omständigheter, säger en personen.

Andra berättar att när arbetsuppgifterna rationaliserats bort så är det svårt att ställa om och försöka hitta ett nytt jobb, externt eller inom Ericsson.

– Man har ingen tillhörighet längre och inga uppgifter. Det är stora förändringar som man på kort tid måste ta ställning till, säger en anställd.

Osäkerheten i den svenska organisationen har pågått i stort sett under hela 2000-talet. År 2000 hade företaget 105 000 anställda, varav drygt 40 000 i Sverige.

De anställda har en känsla av att allting rasar omkring dem.

I slutet av 2018 var det totala antalet anställda fortfarande runt 100 000, men av dem jobbar nu bara 12 500 i Sverige. Under året hade ytterligare en av tio Ericsson-anställa i Sverige tvingas lämna sina jobb.

– Det är inte bra för någon att inte kunna känna att du har en trygghet i din anställning, säger fackförbundet Unionens ordförande på Ericsson i Kista, Annika Salomonsson.

– Att man inte vet vad man tillhör, att man inte vet hur framtiden ser ut, tror jag är en större påfrestning än att under en kort tid ha för mycket att göra.

Gäller problemen hela Ericsson eller bara vissa avdelningar?

– Företaget är stort. På en del avdelningar är det inga problem. Men när det inte funkar blir det närmast dysfunktionellt, de anställda har en känsla av att allting rasar omkring dem.

Annons
Annons

Ericssons vd Börje Ekholm.

Foto: Tomas Oneborg

Hur menar du dysfunktionellt?

– Du kanske upplever att allt faller samman runt omkring dig men det finns ingen från HR som stöttar dig att komma vidare, det är upp till dig att lösa.

Även ingenjörsfacket på Ericsson är kritiska.

– Vi har fångat upp en oro i korridorerna och i kontorslandskap som vi tar på allvar och har förmedlat den bilden till ledningen och HR (Human Resources reds anm) , säger Per Norlander på Sveriges Ingenjörer.

Flera allvaliga händelser de senaste månaderna har fått både fack och arbetsgivare att sätta in extra resurser för att säkerställa en trygg arbetsmiljö.

– När situationen var mer akut så sattes kristeam snabbt upp för att fånga upp och bemöta den oro som finns. Det är något som successivt har kunnat trappas ned, säger Per Norlander.

Ericssons vd Börje Ekholm.
Ericssons vd Börje Ekholm. Foto: Tomas Oneborg

Om jag ska vara krass har jag kanske en lite annan bild.

Vd Börje Ekholm medger att Ericsson har en lång väg att gå för att förbättra arbetsmiljön.

– Det här bolaget har under tio års tid haft kontinuerliga neddragningar och nedskärningar. Det är klart att det skapar en jobbig miljö. Det är ingen tvekan om att vi måste jobba med det. Vi har underinvesterat i arbetsmiljö och i miljö runt omkring under de kostnadsbesparingar som varit under väldigt lång tid, säger han.

Hur illa är det med arbetsmiljön? Vad har i kvar att lösa?

Annons
Annons

– Vi kan alltid bli bättre och vi måste alltid bli bättre. Det här hänt under min tid, jag är ansvarig för det. Vi måste se till kan inte hända igen.

– Sen kan jag inte svara på om anställda gråter. Om jag ska vara krass har jag kanske en lite annan bild. Ser vi på medarbetarundersökningen tyder den på att vi har ett väsentligt bättre resultat under det här året.

Vad gör ni för att vända utvecklingen?

– Det vi ser är att de investeringar i FOU (forskning och utveckling, reds anm) som vi gjort har skapat ett mycket starkare bolag i dag.

Börje Ekholm pekar på att Ericsson har anställt 4 000 personer inom FOU de senaste åren, och inte minstat man är på god väg att bli lönsamma igen.

– Jag tror att ett lönsamt företag också är det företag som kan investera mer i personalen.

Unionen ger trots problemen ledningen beröm för att man tagit problemen på allvar.

– Vi har en vd som verkar bry sig om hur personalen mår. Jag ser inga tecken på att ledningen vill lägga locket på. Man är öppen för att ta emot synpunkter, säger Annika Salomonsson.

Det vittnar även Per Norlander också om.

– De har reagerat snabbt och har tillsatt två utredningar, en som drivs externt utan kopplingar till Ericsson och en som drivs internt. Vårt intryck är att ledningen vill göra en grundlig utredning för att kunna förbättra situationen där det framkommer brister.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons