Annons

Anställda varnade Boeing för 737 Max

I väntan på att flygförbudet ska hävas ställs alla nya 737 Max på flygplatser, parkeringsplatser och ute i öknar.
I väntan på att flygförbudet ska hävas ställs alla nya 737 Max på flygplatser, parkeringsplatser och ute i öknar. Foto: Elaine Thompson/AP

Boeing får återigen hård kritik för hur bolaget arbetat med det nya planet 737 Max som varit med i två svåra krascher. Nya dokument visar att anställda var djupt kritiska mot hur Boeing agerade.

Under strecket
Publicerad

Den amerikanska flygplanstillverkaren Boeing har offentliggjort flera känsliga dokument som lämnats över till den amerikanska kongressen och flygsäkerhetsmyndigheten FAA. Dokumenten visar hur en del anställda var väldigt kritiska mot hur bolaget agerade när man utvecklade det nya planet 737 Max.

I ett av de interna meddelanden som väckt mest uppmärksamhet beskrivs det hela som att ”planet har utvecklats av clowner som i sin tur övervakas av apor”.

Det finns också gott om nedsättande kommentarer om flygbolag och de myndigheter som arbetat med att godkänna planet. Ett plan som belagts med flygförbud sedan i mars förra året, efter två krascher där 346 människor mist livet.

Efter att dokumenten blivit offentliga kommer nu också förnyad hård kritik från amerikanska politiker som arbetar med att granska hur Boeing agerat när de utvecklade och började sälja 737 Max.

Kongressledamoten Peter DeFazio (Demokraterna) skriver till exempel i en kommentar att ”uppgifterna målar en väldigt störande bild av hur långt Boeing var villigt att gå för att undvika granskning från regleringsmyndigheter, flygbesättningar och den flygande allmänheten”.

Annons
Annons

Peter DeFazio pekar även på att den amerikanska Kongressens granskning visar att Boeings beslut under utvecklingen av 737 Max mer handlat om att få fart på produktionen och göra vinst än om säkerhet. Det har också varit en omfattande kritik av den kultur som byggts upp inom bolaget.

För att möta den kritiken har Boeing på senare tid bytt ut flera höga chefer, bland annat koncernchefen Dennis Muilenburg. I en egen kommentar till de nu frisläppta dokumenten säger Boeings nya ledning att de ber om ursäkt för de uttalanden som gjorts av en del anställda och att de inte överensstämmer med bolagets värderingar.

En av de frågor som diskuteras i mejlen gäller behovet av simulatorträning för de piloter som ska flyga 737 Max. Boeing har hårt drivit linjen att det inte behövs någon extra simulatorträning för de piloter som ska gå över från att flyga nuvarande Boeing 737 till nya 737 Max.

Det var viktigt för Boeing eftersom det blir dyrare för flygbolagen om de måste sätta sina piloter i simulatorträning. Det skulle i så fall göra det mindre attraktivt för dem att gå över till nya 737 Max.

I veckan tvingades Boeing till sist ändra inställning och rekommenderar nu simulatorträning för alla som ska flyga 737 Max.

Dokumenten som nu blivit kända visar också att Boeing lagt mycket kraft på att få ett nytt system, MCAS, att bara framstå som en utveckling av det man redan hade. På det viset räknade man med att få ett snabbare godkännande av planet.

MCAS spelade sedan en avgörande roll i de två olyckorna och Boeing har fått göra stora förändringar av systemet.

Det är ännu inte klart när flygförbudet för Boeing 737 Max kommer att hävas.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons