Annons

Jonas Fröberg:Bra förbud – men det kommer alldeles för sent

Även jag har syndat och vet hur oerhört låg tröskeln är. Och farlig. Den 1 februari förbjuds äntligen mobiltelefoner i handen under körning. Det är bra men alldeles för sent.

Uppdaterad
Publicerad
Lagen skärps – äntligen, skriver SvD:s Jonas Fröberg. Fram till den 1 februari fick bilförare ha mobilen i hand under färd såvida det inte ”inverkade menligt” på körningen.
Lagen skärps – äntligen, skriver SvD:s Jonas Fröberg. Fram till den 1 februari fick bilförare ha mobilen i hand under färd såvida det inte ”inverkade menligt” på körningen. Foto: Rex/IBL

Blunda och tänk på hur många sekunder det går när någon stressad bilförare under körning ska skriva ett sms. Eller plocka fram det där numret ur telefonboken. Det går ju så bra att multitaska.

Och tänk den pirrande tillfredställelsen att se fem nya likes på senaste Facebook- eller Instagraminlägget sedan senaste kollen för tio minuter sedan. Här i bostadsområdet är det ju så lugnt. Telefonen ligger ju bara där på sätet och i nya bilar är ju allt så ombonat och gosigt. Man kan ju kika lite i flödet också. Bara dra några drag med fingret.

Ettusenett, ettusentvå, ettusentre. Hur många barn hinner springa ut i vägen efter en fotboll? Älgar i skymningen trava ut?

Annons

Låt mig vara klar: vi har våra liv i våra smartphones och smyganvändandet av dem i bilar är en av våra största trafikfaror. Varje dag tillkommer en ny beroendeframkallande app och våra lagstiftare har tyckt att det är en supernajs idé – eftersom de inte förbjudit det. Eller?

Sverige tog bara ett halvt steg – och instiftade en lag att man inte får använda mobilen ”om det inverkar menligt” på körningen. Ehh, vad betydde det?

Det dröjde ända till slutet av 2013 innan våra lagstiftare började bry sig. Då hade redan 71 länder förbjudit förare att fippla med mobilen under körning, inklusive alla våra grannländer. Men Sverige tog bara ett halvt steg – och instiftade en lag att man inte får använda mobilen ”om det inverkar menligt” på körningen. Ehh, vad betydde det? Det undrade många. Det var som gjort för att varenda förare som polisen tog skulle börja argumentera emot. Vilket skedde.

Jag skrev då en känslofylld krönika att man måste förbjuda användning under färd (utom hands-free) omedelbart. Lagen visade sig vara i princip tandlös. Endast ett 80-tal personer har lagförts årligen för att bryta mot den. Hur många som dött vet vi inte, tillförlitlig statistik saknas.

Vad vi vet är att det har tillkommit navigeringsappar, som märkligt nog ofta är betydligt bättre än bilarnas egna svindyra navigationssystem. Så fipplandet med mobiler under körning har antagligen ökat dramatiskt de senaste åren.

Nu låter jag kanske som en snusförnuftig viktigpetter. Men även jag har syndat och vet hur oerhört låg tröskeln är. Och farlig. Därför är jag benhård. Den 1 februari förbjuds äntligen mobiltelefoner i handen under körning. Det är bra men alldeles för sent.

Annons
Annons
Annons

Lagen skärps – äntligen, skriver SvD:s Jonas Fröberg. Fram till den 1 februari fick bilförare ha mobilen i hand under färd såvida det inte ”inverkade menligt” på körningen.

Foto: Rex/IBL Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons