Annons

Apotekstjänsts krav: Pengar för merkostnader

Apotekstjänst anser att det var felaktiga uppgifter från regionerna som bidrog till problemen med materialleveranser. Nu vill företaget ha ersättning för merkostnader. Arkivbild.
Apotekstjänst anser att det var felaktiga uppgifter från regionerna som bidrog till problemen med materialleveranser. Nu vill företaget ha ersättning för merkostnader. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT

Efter problemen med leveranser av sjukvårdsmaterial vill nu Apotekstjänst ha ersättning för en del av företagets kostnader. Företaget vill att regionerna står för den extra personal som krävts för att komma ikapp med leveranserna, något som man i princip gjort, enligt vd:n.

Under strecket
TT
Uppdaterad
Publicerad

I höstas förra året drabbades sjukvården i flera regioner av en brist på sjukvårdsmaterial. Allt från kompresser till plasthandskar saknades med bland annat inställda operationer som följd. Anledningen var att de fem regionerna (Örebro, Sörmland, Dalarna, Västmanland och Uppsala) nyss upphandlat en ny leverantör – Apotekstjänst – som inte levererade tillräckligt med material för att täcka vårdens behov.

Företaget antog först att det var ett fel i ett it-system som bidrog till de felaktiga leveranserna, men i sin egen analys av höstens problem hittades i stället en annan förklaring. I själva verket var felkällan – enligt företaget – oriktiga uppgifter i en av regionernas databaser, med bland annat information om antalet artiklar i förpackningar.

För att komma i kapp med leveranserna har Apotekstjänst tvingats att ta in extra personal, kostnader som man nu vill att regionerna ska stå för.

– Vi för diskussioner med Varuförsörjningen om att rätta till databasen så att vi kan komma tillbaka till det läge som var tänkt. Vi diskuterar även hur vi ska hantera de kostnader som uppstått, säger Örjan Frid, vd för Apotekstjänst, till TT.

Annons
Annons

Varuförsörjningen är en samarbetsorganisation för de regioner som påverkades av materialbristen. Det var också den som upphandlade avtalet med Apotekstjänst.

Örjan Frid vill inte gå in på hur mycket företagets kostnader ökat. Han framhåller dessutom att bolaget i dag nästan klarar av att leverera enligt regionernas beställningar. Ungefär 90 procent av varorna kan levereras, enligt Frid – en nivå han beskriver som "okej, men inte bra".

Behcet Barsom (KD), ordförande i den för regionerna gemensamma varuförsörjningsnämnden, håller inte med företaget om dess slutsatser om felaktiga databasuppgifter.

– Våra jurister tittar på det påståendet. Enligt dem så har vi inte begått några fel, utan Apotekstjänst har haft tillgång till den information som de skulle ha enligt avtal, säger han till tidningen Dagens Samhälle , som först rapporterade om Apotekstjänsts ersättningskrav.

Han vill enligt tidningen inte kommentera dialogen med Apotekstjänst före nästa vecka, då Varuförsörjningen ska lämna ett svar till företaget.

Örjan Frid beskriver samtalen om ersättning och kostnader som bra och konstruktiva och han tror att parterna kan komma överens. Men om de inte kan mötas finns en risk att avtalet med regionerna hävs.

– Det är klart att om vi kör en verksamhet som kostar dubbelt så mycket som det var tänkt, då kommer vi inte att kunna fortsätta. Men jag tror inte att det kommer att hända.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons