Annons

Appar kan lagra barnens uppladdningar för evigt

Arkivbild.
Arkivbild. Foto: John Wollwerth/Shutterstock/TT

När barnen använder Snapchat och Tiktok ger de samtidigt företagen rätten att använda deras innehåll – för all framtid. Därmed bryter också företagen mot GDPR. SvD har granskat villkoren för de stora sociala plattformarna.

Under strecket
Publicerad

Illustrationsbild.

Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT Bild 1 av 1

Appar som Snapchat och Tiktok, tidigare Musical.ly, har exploderat i användning hos barn och unga. Bland flickor i åldern 12–15 år använde 91 procent Snapchat dagligen 2018, enligt rapporten Svenskarna och Internet.

Men för att användarna ska kunna publicera och dela sitt innehåll på de stora sociala plattformarna eller skicka meddelanden genom olika meddelartjänster, behöver företagen få ditt tillstånd i form av en licens.

De flesta licenserna är i grund och botten utformade på ett liknande sätt där användaren äger innehållet – men företaget ges en kostnadsfri rätt att använda det.

Licenserna är världsomfattande och innebär bland annat att företagen får använda, anpassa, distribuera, modifiera och kopiera innehållet som användaren skapat, laddat upp eller delat via plattformen.

Men både Snapchat och den kinesiska sång- och videoappen Tiktok, tidigare Musical.ly, har licenser som är än mer omfattande.

Hos Snapchat ges företaget en evig licens för det innehåll som klassas som offentligt, när användaren godkänner villkoren. Det är innehåll som är markerat för att kunna ses av alla.

Annons
Annons

– Det betyder att du aldrig kan ta tillbaka det offentliga innehållet du knackat in i tjänsten, förtydligar Mats Hansson, advokat på IT-advokaterna.

Han pekar på att formuleringen inte går ihop med dataskyddsförordningen, GDPR. Enligt GDPR får personuppgifter endast behandlas under den tid som behövs och för det ändamål som behövs.

– Det finns många påhittiga jurister och advokater. Enklast är att skriva ner sådant som ger dig alla möjliga rättigheter. Särkilt i den här typen av villkor där du inte har någon motpart som kommer titta på dem, säger Mats Hansson.

De tar sig rätten till att ditt ansikte plötsligt dyker upp på en annons

Användarna av Snapchat ger dessutom bolaget Snap Inc, samt deras dotterbolag och affärspartners, en obegränsad, världsomspännande, evig rätt och licens att använda användarens namn, utseende och röst när man visas i, skapar, laddar upp eller skickar offentligt innehåll.

En licens som även gäller för kommersiellt eller sponsrat innehåll, något som enligt Mats Hansson kan uppfattas på olika sätt.

– Det kan tolkas som att de vill kunna sända dig reklam, men också som att de tar sig rätten till att ditt ansikte plötsligt dyker upp på en annons.

Även Tiktok ges, som de formulerar det, en ovillkorlig, oåterkallelig och evig licens. Men i Tiktoks fall gäller den för allt ens innehåll.

Licensen är dessutom fullt överlåtbar.

– Det innebär att de kan sälja informationen vidare när de kanske säljer bolaget eller innehållet i bolaget. Men det kan också vara lite mörkare och betyda att de säljer information om dig till andra företag, säger Mats Hansson.

Annons
Annons

Illustrationsbild.

Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT Bild 1 av 1
Illustrationsbild.
Illustrationsbild. Foto: Håkon Mosvold Larsen/TT

Även Facebook, Twitter, Instagram och Snapchat har formuleringar i sina villkor som innebär att de kan överlåta sina rättigheter och den information de samlat in om användarna vid en försäljning av bolaget.

Detsamma gäller vid en sammanslagning, konkurs, omorganisation eller om företaget behöver sälja sina tillgångar. Då kan användarnas personliga data komma att säljas eller överföras som en del av den affären.

När det gäller licenserna så godkänner användarna på Facebook och Instagram att ens namn, profilbild och information får användas för att visa andra hur man agerat på plattformen i samband med att annonser, erbjudanden eller annat sponsrat innehåll visats. Omfattningen kan justeras genom att användaren ser över sina annonsinställningar.

Twitter har användaren också godkänt att andra företag, organisationer eller individer får återpublicera ens innehåll på andra sajter eller i andra sändningar – utan att användaren får någon sorts ekonomisk kompensation.

Dock så uppger Facebook, Instagram och Twitter att användaren när som helst kan säga upp licensen genom att radera kontot eller innehållet.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons