X
Annons
X
Kommentar

Mats Wickman: Är arkitekturen på väg tillbaka till framtiden?

Är modern arkitektur ful? Den frågan fastnar ofta i hur man ska definiera skönhet. Och vad som egentligen är modernt. För eftersom arkitekter alltid har låtit sig inspireras av historien är det inget som hindrar att det gamla blir det nya moderna.

Läs mer om Striden om arkitekturen
Nytt och gammal – fult och vackert? Stockholms stadshus syns bakom Stockholm Waterfront.
Nytt och gammal – fult och vackert? Stockholms stadshus syns bakom Stockholm Waterfront. Foto: Anders Q Björkman

Sedan föreningen Arkitekturupproret (AU) efter en omröstning på nätet utnämnt Borlänge till Sveriges fulaste stad har vi upplevt den mest intensiva arkitekturdiskussionen på länge. Det märktes i Kulturhuset onsdagen den 31 oktober, där det var fullsatt och känslofyllt under en debatt med temat: ”Är modern arkitektur ful?” Debattörer var AU:s Albert Svensson och Nils Gustafsson-Frecke, båda arkitekter, samt Stockholms förra stadsarkitekt Karolina Keyzer och arkitekturskribenten Mark Isitt.

Karolina Keyzer och företrädarna för AU talade ofta förbi varandra. Medan Keyzer framhävde arkitekturens komplexitet och svårigheten att definiera vad som är fult respektive snyggt menade Svensson och Gustafsson-Frecke att husen som byggs måste vara vackra och att det därför är nödvändigt att gå tillbaka till de förmodernistiska stilarna, vars arkitekter gärna talade om skönhet.

Gustafsson-Frecke stod för diskussionens mest träffsäkra replik när han konstaterade att modern arkitektur inte måste vara modernistisk utan att det under tidigare epoker varit högsta mode att låta sig inspireras av historien, till exempel när senmodernismen på 1970-talet övergick i postmodernism.

Annons
X
Nytt och gammal – fult och vackert? Klara kyrka syns bakom Scandic Continental. Foto: Anders Q Björkman

Det faktum att en byggherre i Växjö nu fått grönt ljus att uppföra en fastighet som påminner om de pampiga byggnader som färdigställdes runt förra sekelskiftet längs Strandvägen i Stockholm tyder på att det gamla kan bli det nya moderna.

Samtidigt har utställningen ”Mer än blommiga tapeter” om formgivaren och författaren William Morris just börjat visas på Millesgården. ”Blomsteryra som känns rätt i tiden”, löd rubriken till Clemens Poellingers entusiastiska recension i SvD Kultur. Han skrev: ”Man läste poesi, vurmade för medeltiden, gamla tiders hantverk och arkitektur. Morris blev en centralfigur i Arts and Crafts-rörelsen, som kom att utöva ett enormt inflytande inom design och konsthantverk långt efter hans död. Den övergripande visionen var att skapa skönhet, en vackrare värld, genom att gripa tillbaka på äldre traditioner. Tillbaka till framtiden, skulle man kunna säga.”

Två svenska arkitekter som var mycket inspirerade av Arts and Crafts-rörelsen var Ragnar Östberg och Carl Westman, båda verksamma för ungefär ett sekel sedan under den tid då det nationalromantiska formspråket och byggnadssättet nådde sin höjdpunkt. För sina storverk Stadshuset respektive Rådhuset lät de enligt medeltida principer uppföra bygghyttor, där byggnadsarbetare, dekorationsmålare, skulptörer med flera arbetade tillsammans. Östberg, Westman och andra nationalromantiska arkitekter hyllade hantverket och opponerade sig mot att industrialiseringen höll på att konkurrera ut det.

I debatten i Kulturhuset framhävde Albert Svensson och Nils Gustafsson-Frecke baksidan av datorernas dominans och ville se mer av arkitekturhistoria och klassiska principer i arkitektutbildningen.

Kommer traditionen att återuppstå i svensk arkitektur? Det blir en spännande tid framöver.

Annons
X
Annons
X
Annons
X

Nytt och gammal – fult och vackert? Stockholms stadshus syns bakom Stockholm Waterfront.

Foto: Anders Q Björkman Bild 1 av 2

Nytt och gammal – fult och vackert? Klara kyrka syns bakom Scandic Continental.

Foto: Anders Q Björkman Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X