X
Annons
X

Är broccoli en bra källa till järn?

6 december. Det är enkelt att täcka dagsbehovet av järn genom att äta broccoli, eller? Myter och påståenden avfärdas eller bekräftas av Linda Bakkman varje dag fram till jul i Näringsfysiologens mytkalender.

Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Jag log och valde att inte kommentera den vanliga villfarelsen.

När det var ett par veckor kvar till mitt tredje barn var beräknat var jag glad att konstatera att mitt blodvärde fortfarande var helt okej.

På mödravården fick jag beröm. "Det är förstås all broccoli du äter", lät det.

Jag log och valde att inte kommentera den vanliga villfarelsen att broccoli, persilja och jordgubbar skulle vara järnrika.

Visst är broccolin (0,7 mg järn per 100 gram) mer järnrik än exempelvis moroten (0,2 mg järn per 100 gram), men den är fortfarande inte i närheten av nötkött (2,4 mg järn per 100 gram) eller grovt rågbröd (3 mg per 100 gam).

C-vitaminet i broccolin stimulerar förvisso järnupptaget, men vegetabiliskt järn är generellt mycket svårare för kroppen att tillgodogöra sig än den typ av järn som finns i kött.

Slutsats:

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Bild 1 av 1

Del 1 av 1

Nej, broccoli är inte främst rik på järn

Det krävs 2,3 kilo broccoli för att täcka dagsbehovet av järn för en vuxen kvinna.

Det krävs 2,3 kilo broccoli för att täcka dagsbehovet av järn för en vuxen kvinna, så att broccolin skulle vara järnrik kan man knappast säga. Däremot är broccolin rik på C-vitamin, vitamin B6, folsyra och fibrer.

Det finns alltså all anledning att fortsätta äta broccoli, även om det inte är en lysande järnkälla.

Näringsfysiologens mytkalender den 7 december 07.00:
Är kaffe vätskedrivande?

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X