Annons

Sluta jaga beröm – få roligare på jobbet

Sofia Viotti är psykolog med inriktning på compassionfokuserad terapi och har skrivit boken ”Utan press – om medkänsla, prestation och stress.”
Sofia Viotti är psykolog med inriktning på compassionfokuserad terapi och har skrivit boken ”Utan press – om medkänsla, prestation och stress.” Foto: Staffan Löwstedt

Hetsar du ständigt för att prestera? Risken är stor att du tappar lusten på jobbet. Enligt psykologen Sofia Viotti spelar återhämtning och medkänsla en roll för att tänka kreativt och orka i längden. Men då måste du öva på att koppla av och säga ifrån.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

”Att stanna upp och aktivera trygghetssystemet kan även leda till bättre prestationer på kort sikt”, säger Sofia Viotti.

Foto: Staffan Löwstedt

Kör du på i jakten på beröm och ständiga belöningskickar? Eller överpresterar du av rädsla för att göra minsta fel och vara otillräcklig? Kanske hör du till dem som alltid har projekt på gång – för att du inte står ut med rastlösheten när du tar det lugnt?

Det här är tre vanliga mönster av osund prestationshets som psykologen Sofia Viotti har hört mycket av från sina klienter de senaste åren.

– Många är helt uppslukade av att de ska prestera, säger hon. De har väldigt höga krav på sig själva, är starkt självkritiska och kan inte koppla av.

Att ”ta det lugnt” betyder inte ”sluta prestera”.

I boken ”Utan press – om medkänsla, prestation och stress” (Natur & Kultur 2018) berättar hon om ett mer lustfyllt sätt att prestera – genom att anpassa vardagen till hur hjärnan och kroppen fungerar och lära sig utgå från det som känns meningsfullt att göra. Men att ”ta det lugnt” betyder inte ”sluta prestera”, upplyser hon.

– Det är vanligt att hamna i ett allt-eller-inget-tänkande. Om man behöver göra något åt sitt presterande tror man att man inte ska prestera alls. Istället handlar det om att hitta en balans mellan aktivitet och vila och därigenom en annan sorts motivation.

Annons
Annons

Enligt compassionfokuserad terapi, och den teori som Sofia Viotti lutar sig mot, är vi födda med tre automatiska, känsloreglerande system som får oss att handla så att vi överlever – försvara oss mot hot, skaffa resurser (prestera) och skapa återhämtning och trygghet. Vår inre prestationsmotor styrs därför i olika grad av:

1. Rädsla och påslag av stresshormon.

2. Belöningskickar och kortsiktiga doser av dopamin.

3. Lugn, trygghet och återhämtning.

De som söker hjälp hos Sofia Viotti pendlar under dagarna mellan de två första systemen. En del har bra jobb men fasar för att misslyckas och göra andra besvikna. De tror att de ska avslöjas som ”en bluff”. De blir självkritiska och jagar bekräftelser. Eller så är de ständigt aktiva som en strategi för att undvika obehagliga känslor.

– De blir kidnappade av prestationerna och tänker att bara jag gör klart det här, så… ”Sedan” ska jag njuta och ta det lugnt ... Men ångest, oro och stress för hur andra ser på dem ligger i vägen för återhämtning och lust.

Vad kan man börja med för att göra en förändring?

– Stanna upp och lägga märke till hur man mår genom kroppens signaler. För de flesta är det en helt ny erfarenhet. Värk och spänningar är till exempel tecken på för hög aktivitet.

Pauser och återhämtning aktiverar hjärnans trygghetssystem som står för nedregleringen av kroppens stress. Det gör att man kan vända fokus inåt och flera gånger om dagen checka av: vad behöver jag? Hur mår jag just nu? Hur kan jag hjälpa mig själv?

– Det är viktigt att få till den inre dialogen och hela tiden ha kontakt med en medkännande del av sig själv. Lyssna in och kolla vad som är rimligt att prestera.

Annons
Annons

”Att stanna upp och aktivera trygghetssystemet kan även leda till bättre prestationer på kort sikt”, säger Sofia Viotti.

Foto: Staffan Löwstedt

För det kan också handla om att ta fram sin sunda ilska, påminner hon: kanske är det inte jag som ska göra ännu mer på jobbet, kanske borde någon annan redan ha varit klar med vissa uppgifter? Då fungerar medkänslan som ett sätt att sätta gränser och stå upp för sig själv.

– Många har jättesvårt för det. De är bara självkritiska och har svårt att ställa krav på andra.

Prestationsdrivna är så vana vid att vara uppe i huvudet. Plötsligt kommer de på saker när de tar en paus.

De som har minskat sin prestationsångest är enligt Sofia Viotti mer närvarande såväl med andra som i det de gör. De har mer ork och fastnar inte lika lätt i tankar om att inget får gå fel eller att andra hela tiden utvärderar dem. De kan tänka: ”Aha! Det är bara jag som är fast i mitt hotsystem”.

— Att stanna upp och aktivera trygghetssystemet kan även leda till bättre prestationer på kort sikt. Man får kontakt med andra delar av sig själv – och då händer något med tankarna, säger Sofia Viotti. Prestationsdrivna är så vana vid att vara uppe i huvudet att de ofta missar det som händer på andra nivåer – känslomässigt, intuitivt. Plötsligt kommer de på saker när de tar en paus. De får idéer.

”Att stanna upp och aktivera trygghetssystemet kan även leda till bättre prestationer på kort sikt”, säger Sofia Viotti.
”Att stanna upp och aktivera trygghetssystemet kan även leda till bättre prestationer på kort sikt”, säger Sofia Viotti. Foto: Staffan Löwstedt

Sofia Viottis råd är att ta sig an dagens prestationer med intentionen att ha kul och göra något meningsfullt, något som har betydelse för andra. Strävan efter att få det perfekt ska inte få styra, menar hon.

– Istället kan man påminna sig själv om vad som är verkligt viktigt. Vilka är mina värderingar? Ofta ligger de utanför mig själv och handlar mer om vad jag vill förändra i samhället.

– Och glöm inte att må bra och ha roligt. Det är också en viktig del av att jobba. De som inte har kul på jobbet kommer inte att orka så många år.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons