Annons

Är kall potatis nyttigare än varm?

21 december. Borde vi låta potatisen bli kall innan vi äter den? Myter och påståenden avfärdas eller bekräftas av Linda Bakkman varje dag fram till jul i Näringsfysiologens mytkalender.

Under strecket
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Potatisen har gått från basföda till att ibland till och med svartlistas på grund av sitt kolhydratinnehåll. I Sverige har det skett en halvering av konsumtionen över några decennier.

Många går runt med föreställningen att kall potatis är ett ”nyttigare” alternativ än traditionell kokt potatis.

Men blir potatisen ett nyttigare alternativ om jag äter den kall?

Uppfattningen om att kall potatis är fördelaktig bygger på Glykemiskt index (GI), ett mått på hur stor blodsockerhöjning olika livsmedel ger upphov till.

Ett livsmedels relativa ”nyttighet” beror på mycket mer än blodsockerpåverkan.

Precis som i fallet med morot, som du kunde läsa om i Mytkalenderns lucka fyra, påverkas näringsutbytet när potatisen tillagas. Cellväggarna bryts ner och stärkelsen blir mer tillgänglig. Om potatisen efter tillagning får ligga och bli kall förändras stärkelsen igen till resistent form.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

Eftersom att resistent stärkelse är svårare för kroppen att tillgodogöra sig blir GI i kall potatis lägre och blodsockerhöjningen långsammare.

När potatisen äts tillsammans med annan mat blir dock effekten inte så stor eftersom att alla måltidens komponenter påverkar GI. En genomsnittlig potatis innehåller dessutom bara 12 gram kolhydrater (som jämförelse ger en lussebulle 29 gram), någon stor påverkan på blodsockret handlar det alltså inte om oavsett.

Slutsats:

Nej, båda varianterna är nyttiga

Som vanligt är ”nyttig” ett ganska oanvändbart begrepp. Det stämmer att kall potatis har ett lägre GI, vilket kan ha betydelser för exempelvis personer med diabetes. Men ett livsmedels relativa ”nyttighet” beror på mycket mer än blodsockerpåverkan. Näringsinnehåll, vad vi äter livsmedlet tillsammans med och behoven hos den som äter är alla faktorer som spelar in.

Oavsett vad så innehåller potatis – kall som varm – en hel del näring och faktum är att den toppar undersökningar om vad som ger mest mättnad i relation till kaloriinnehåll.

 

Näringsfysiologens mytkalender den 22 december 07.00:
Kan vi bli förgiftade av rent vatten?

 

Missat tidigare ”luckor”? Alla finns på samlingssidan och här är de fyra första:

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons