Annons

Är kokosolja mer hälsosam än annan olja?

18 december. Trots en hög andel mättat påstås ibland kokosolja skulle ha en rad hälsofördelar. Är det så? Myter och påståenden avfärdas eller bekräftas av Linda Bakkman varje dag fram till jul i Näringsfysiologens mytkalender.

Under strecket
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 1
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Tidigare var kokosfett mest något som användes i bakning, men sedan några år tillbaka har försäljningen fått ett stort uppsving och livsmedlet hyllas inte sällan som rena hälsokuren.

Så här i jultid associerar vi såklart till ischokladen, som består av choklad och kokosfett.

Om chokladens eventuella hälsofördelar har du kunnat läsa tidigare i Mytkalendern. Hur är det då med kokosolja?

Kokosoljan, och även kokosköttet i kokosnöten samt det härdade eller torkade kokosfettet, är i sin fettsammansättning mer lik smör än andra vegetabiliska oljor. Den innehåller runt 90 procent mättat fett, vilket till och med är mer än i smör där halten är drygt 60 procent. I gengäld har kokosoljan väldigt lite av enkel- och fleromättade fetter.

Annons
Annons
Bild 1 av 1

En genomgång av studier på människor visar att kokosolja höjer LDL – det så kallade onda kolesterolet – i högre utsträckning än vegetabiliska oljor.

Trots att en hög andel mättat fett ofta kopplas till negativa hälsoeffekter framhålls ibland att just kokosoljan tvärtom skulle ha en rad hälsofördelar, i synnerhet vad gäller hjärt- och kärlhälsa. Det är framförallt det förhållandevis höga innehållet av medellånga fettsyror (MCT) som gör att många menar att kokosolja inte ska betraktas som övriga mättade fettkällor.
MCT kopplas i vissa studier samman med bättre fettförbränning och viktminskning. Andelen av de MCT fetter som uppvisar dessa egenskaper är emellertid bara 4 procent i kokosoljan. Eventuella fördelar med MCT kan alltså inte överföras till kokosfett.
Det finns vissa djurstudier där man sett ett samband mellan kokosolja och bättre blodfetter. Men en genomgång av studier på människor visar att kokosolja höjer LDL – det så kallade onda kolesterolet – i högre utsträckning än vegetabiliska oljor, även om höjningen förvisso var lägre än för smör.
Mot bakgrund av det gick den tongivande organisationen American heart association förra året ut med en avrådan från att använda kokosolja.

Slutsats:

Nej, kokosoljan är inte mer hälsofrämjande

Det finns inga övertygande vetenskapliga bevis för att kokosoljan skulle vara bättre än andra mättade fetter. Naturligtvis kan du äta en ischoklad i jul, använda kokosolja för smak där den passar eller istället för smör vid exempelvis bakning.

Använder du den däremot som huvudsaklig olja är det sannolikt fördelaktigt att byta ut den mot andra vegetabiliska oljor med högre andel omättade fetter.

 

Näringsfysiologens mytkalender den 19 december 07.00:
Ger mer protein mer muskelmassa?

 

Missat tidigare ”luckor”? Alla finns på samlingssidan och här är de tre första:

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons