Annons

Är mörkt bröd ett nyttigare alternativ än ljust?

1 december. Sitter brödets näring verkligen i färgen? Myter och påståenden avfärdas eller bekräftas av Linda Bakkman varje dag fram till jul i Näringsfysiologens mytkalender.

Under strecket
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Många låter färgen vägleda i bröddisken. Vitt eller ljust bröd associeras ofta till onyttigt med snabb och kortvarig blodsockerhöjning samt lågt näringsinnehåll.

Inte sällan dras slutsatsen att mörkt skulle kontrastera mot detta, men är det verkligen så enkelt att färgen på brödet avgör hur bra alternativ det är?

Nej, mörkt blir ett bröd av olika skäl, inte sällan är orsaken att det färgats av sirap.

Sveriges mest sålda bröd är det mörka Pågens lingongrova som innehåller 9 gram sockerarter per 100 gram. Motsvarande siffra för företagets ljusa levainbröd är bara 2 gram sockerarter per 100 gram.

Slutsats:

Nej, mörkt bröd är inte nyttigare än ljust

Det går inte att kategoriskt slå fast att mörkt bröd är bättre än ljust. Rättesnöret för den som letar efter ett hälsosamt vardagsalternativ bör snarare vara strukturen eller grovleken, det vill säga mängden fullkorn, i kombination med ett lågt innehåll av socker och sirap.

Jag tycker att under 4 gram sockerarter per 100 gram är ett bra riktvärde. Och kom ihåg att fullkornsbröd både kan vara mörkt och ljust, osötade bröd (de utan tillsatt socker) lika så.

Näringsfysiologens mytkalender den 2 december 07.00:
Kan rödbetsjuice förbättra vår uthållighet?

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons