X
Annons
X

Är rå morot nyttigare än kokt?

4 december. Moroten är omtvistad – är den nyttigare rå än kokt? Myter och påståenden avfärdas eller bekräftas av Linda Bakkman varje dag fram till jul i Näringsfysiologens mytkalender.

Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Att olika läror ställs mot varandra när det gäller dieter och råvaror är inget nytt. Ta moroten som exempel – är den nyttig eller inte? Självklart, anser de flesta. Rå är den väl okej, men det blir för snabba kolhydrater om man kokar moroten, menar andra.

Så, vad gäller?

Moroten innehåller rikligt med betakaroten, ett förstadium till A-vitamin. A-vitamin har en rad viktiga funktioner i kroppen med betydelse för bland annat synen, skelettet och immunförsvaret. Betakaroten i sig självt är också en kraftfull antioxidant som skyddar oss mot skador från reaktiva syreföreningar. Moroten är även en källa till stärkelse – den vanligaste kolhydratkällan i kosten – även om mängden är begränsad (en morot på 70 gram ger 6 gram kolhydrater). Fibrer finns det också gott om i morötter.

Stärkelsen i rå morot är svårare för oss att bryta ner.

Vid tillagning påverkas vår förmåga att ta upp morotens näring. Betakarotenet blir mer tillgängligt och vi får lättare att tillgodogöra oss det. Vi får alltså i oss mer betakaroten om vi äter en tillagad morot än om samma morot hade ätits rå. Stärkelsen i rå morot är svårare för oss att bryta ner.

Om moroten tillagas påbörjas stärkelsenedbrytningen och våra matspjälkningsenzymer bryter sedan lättare ner stärkelsen till glukos. Blodsockret höjs därför mycket riktigt snabbare av kokt morot än av rå, men eftersom mängden kolhydrater i morot är så liten måste du äta väldigt mycket för att det över huvudtaget ska ha någon påverkan. Blodsockerhöjningen är dessutom beroende av vad moroten äts tillsammans med.

Slutsats:

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Bild 2 av 2
Bild 1 av 1

Del 1 av 1

Nej, rå morot är inte nyttigare än kokt

Variera gärna ditt intag mellan tillagade och råa.

Att morötter skulle vara nyttigast råa stämmer inte. Det finns tydliga fördelar med att hetta upp morötter, variera gärna ditt intag mellan tillagade och råa.

En rå morot för sig själv ger väldigt begränsat med energi och näring. Men som ett inslag i en måltid bidrar den med både fibrer och näring.

Näringsfysiologens mytkalender den 5 december 07.00:
Kan antioxidanter förbättra prestationen?

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X