Annons

Jonas Fröberg:Årets första stora bomb i bilvärlden

Ska tusentals supersportbilar tillverkas i gamla Saab-fabriken – redan nästa år? Vad betyder det för Trollhättan? Många frågetecken återstår i tisdagens chockaffär, där Nevs blir ny storägare i Koeningsegg. SvD:s Jonas Fröberg reder ut vad vi vet – och inte vet.

Under strecket
Publicerad

Christian von Koenigsegg och hans fru Haldora som jobbat tillsammans i Koenigsegg under alla år tar nu ett nytt oväntat steg.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1

Christian von Koenigsegg och hans fru Haldora som jobbat tillsammans i Koenigsegg under alla år tar nu ett nytt oväntat steg.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1
Christian von Koenigsegg och hans fru Haldora som jobbat tillsammans i Koenigsegg under alla år tar nu ett nytt oväntat steg.
Christian von Koenigsegg och hans fru Haldora som jobbat tillsammans i Koenigsegg under alla år tar nu ett nytt oväntat steg. Foto: Pontus Lundahl/TT

Vad har hänt?

Klockan 15.12 på tisdagen briserade årets första stora bomb i bilvärlden: Elbilstillverkaren Nevs, som köpte Saab Automobiles konkursbo, köper 20 procent av supersportbilstillverkaren Koenigsegg moderbolag för 150 miljoner euro, motsvarande 1,5 miljarder kronor. Tillsammans bildar de också ett nytt utvecklingsföretag för sportiga el- och hybridbilar.

Det nya samriskbolaget ska ägas till 65 procent av Nevs och resterande av Koenigsegg Automotive. Nevs investerar ytterligare runt 1,5 miljarder kronor i det.

Vad betyder det?

Det är en stor överraskning. Än ligger dimman tät och låt oss invänta den närmaste tiden för att få större klarhet. Men vi vet, enligt ett pressmeddelande från Koenigsegg, att de nya pengarna från Nevs ska användas för att utveckla Koenigseggsbilar ”i något högre antal” än de 25-tal så kallade hyperbilar per år man nu gör.

Annons
Annons

Tar man bort allt fluff i affären får Koenigsegg i praktiken ett kapitaltillskott på 3 miljarder kronor att utveckla och producera bilar för. I gengäld ger man framförallt IP-rättigheter i det nya samriskbolaget som i praktiken tillfaller Nevs nya majoritetsägare kinesiska Evergrande.

3 miljarder kronor är lite i bilvärlden men väldigt mycket för Nevs, som bara för en månad sedan inte kunde betala sina leverantörer.

Nevs storägare Kai Johan Jiang säger till Affärsvärlden det smått häpnadsväckande att samriskbolaget redan nästa år ska tillverka ”tusenstals Koenigsegg-bilar” i både Trollhättan, där fabriken i princip stått still sedan 2010, och i Ängelholm.

Det finns visserligen ett antal nya bilmodeller som Nevs jobbar med som läckt på nätet som har design från de sista Saab-modellerna – men det är i dag bara lermodeller. Klart är i alla fall, enligt Koenigseggs pressmeddelande, att man ska gå in i nya marknadssegment. Det skulle mycket väl kunna vara fyrsitsiga kompetenta sportbilar

Allt hänger ihop med Nevs nya storägare, det kinesiska fastighetsbolaget Evergrande som nyligen blev störste ägare i Nevs med 51 procent – som nu verkar kunna erbjuda pengar.

Vilka är fallgroparna?

De är många. De ska nu jobba fram en affärsmodell som håller. Framförallt måste det finnas pengar hos Nevs huvudägare Evergrande – som tidigare stoppat investeringar hos elbilstillverkaren Faraday. Där är det kanske största frågetecknet. Koenigsegg riskerar framförallt hela sitt rykte. Vi ska komma ihåg att Nevs har en historik av att i åratal utlovat stora projekt med kinesiska investerare som sjunkit ihop som suffléer.

Annons
Annons

Vad får Koenigsegg ut?

Pengar, och enligt planen tillverkning av sportbilar där man lierar sig med Nevs. Men kanske även tillgång till Kinamarknaden genom det återförsäljarnät som Evergrandes har ett ägande i.

Men det är en sak att tillverka superexklusiva sportbilar som kostar 20–30 miljoner konor – vilket Christian von Koenigsegg i sitt livsprojekt nu gör extremt framgångsrikt. (År 2017 omsatte han 221 miljoner kronor och hade en vinstmarginal på 15 procent).

Men att börja tillverka exklusiva elbilar i mindre serier enligt den knapphändiga information som finns är en betydligt tuffare affär att få ihop.

Det är ett vågat och kul beslut av Christian von Koenigsegg som nu sitter på ett välmående bolag med rykte att göra världens bästa supersportbilar. Han skulle kunna stanna där. Det här blir väldigt mycket jobb och innebär stora utmaningar – och framförallt kräver det mycket mer kapital än det som hittills presenterats.

Var det överraskande?

Ja, men de båda bolagen har haft diskussioner om möjligt samarbete i åratal, enligt flera uppgifter om både chassi och en möjlig elbil. Men då var premisserna motsatta: Det välmående Koenigsegg skulle gå in och hjälpa Nevs som länge befunnit sig i penningknipa. Christian von Koenigsegg har alltid haft ett gott öga till både Saab Automobile och Nevs.

Många minns att Christian von Koenigsegg frontade en investerargrupp 2009 som skulle köpa Saab Automobile AB av GM. Det var ett mycket ambitiöst försök med färdig affärsplan. Den som stod för de mesta pengarna var amerikan och hette Augie K Fabela. Men när Saabs ägare GM trilskades allt mer höll inte tidsplanen och till slut var man tvungen att dra i stoppsnöret den 24 november 2009 – och istället köpte Victor Muller Saab, tog i princip över affärsplanen och konkursade 2011.

Om detta nya nu blir verklighet kan det ses som ett sätt att sluta cirkeln. Det känns om mycket hjärta i denna affär. Vi får se hur mycket verkstad det blir.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons