X
Annons
X
Krönika

Andres Lokko: Årets händelse – men genant enkelspåriga svenskar bryr sig inte

"Sade du Ralph Lauren? Det gamla stekarklädmärket?" På fredag inträffar årets mest omtalade modehändelse. Men vi svenskar har upphört att bry oss om allt som sker utanför våra mest generiskt invanda rörelsemönster.

”Sade du Ralph Lauren? Det gamla stekarklädmärket?” är en vanlig attityd bland ignoranta svenskar.
”Sade du Ralph Lauren? Det gamla stekarklädmärket?” är en vanlig attityd bland ignoranta svenskar. Foto: Mark Lennihan/AP

Idag fredag inträffar årets mest omtalade modehändelse.

På många sätt är den så monumental att man bör betrakta den som epokgörande: kulmen på något som har växt, växt och växt ytterligare i snart ett decennium men har lyckats göra det utan att svensk kulturjournalistik ens har märkt det.

Det handlar om det kaxigt älskvärda brittiska streetwear-märket Palace som släpper sitt samarbete med Ralph Laurens klassiska Polo-etikett.

Annons
X

I en svensk kulturell kontext 2018 är detta förstås inte det minsta relevant. Vi har, som nation, upphört att bry oss om allt som sker utanför våra mest generiskt invanda rörelsemönster. Det blev enklast så. Och någon kanske kväver en gäspning:

"Sade du Ralph Lauren? Det gamla stekarklädmärket? Och Palace? Har jag aldrig ens hört talas om!"

Den rådande svenska elevrådsordförande-kulturen ägnade många år åt att dödförklara allt som skulle kunna kallas coolt eller hippt

Middag med rödvinsglas
Nya upplevelser med SvD accent

Speciellt framtagna arrangemang, middagar, vinprovningar, kulturdagar m.m.

Nej, jag vet det. Däri ligger problemet. Att någon med självgod pösighet tycker att det är okej är bara sorgligt. Och så vanvettigt tråkigt!

Den rådande svenska elevrådsordförande-kulturen ägnade många år åt att dödförklara allt som skulle kunna kallas coolt eller hippt. Allt som ens påminde om något "farligt" ersattes av gulliga bebisbilder på Instagram och en gränslös övertro på ens egen fina universitetsutbildning.

Det är därför den svenska kulturjournalistiken inte har något så internationellt uppmärksammat och högintressant som klädmärket Palace på sin radar. Den så kallade kulturella allmänbildningen är jättekonstig just nu; inrikesfixerat smal och nästan genant i sin enkelspårighet.

Den pågår oftast likt en analog gammal väggalmanacka.

Designer Ralph Lauren före en baseballmatch mellan Boston Red Sox och the New York Yankees. Foto: Julio Cortez/AP

Gatumodet – med omhuldade märken som Supreme och just Palace i spetsen – är sannolikt en viktigare och mer inflytelserik uttrycksform och konstyttring än någon annan just nu.

Streetwear-världen – och fanatismen den genererar i ett ålderspektrum mellan 10 och 60 – är något av en kristallkula där du redan idag kan skåda oundvikliga och väldigt snara allmänna attitydförändringar.

I centrum står stoner-kulturen och dess globala och så inflytelserika värld av referenser som erbjuder en radikalt annorlunda väg genom den moderna kulturhistorien ända fram till i dag. Den är absolut inte bara kopplad till dess kärlek till marijuana men den utgör onekligen en ganska outbytbar del i den.

Det här är ett slutgiltigt bevis på hur spelpjäserna på brädet börjar byta roller med varandra –som vore samarbetet med Palace modevärldens egna "Persona".

Det kompletta ointresset för denna internationella motståndsrörelse i svenska finrum och varför ett samarbete med Ralph Lauren är så chockerande i det här sammanhanget, är smått fascinerande men också väldigt talande.

Ralph Lauren har länge utgjort en ouppnåelig förebild för streetwearmärken. Både rent estetiskt och eftersom hästpolo-logotypen är själva symbolen för ett privilegierat etablissemang man aldrig trott sig få vara en del av. Det här är ett slutgiltigt bevis på hur spelpjäserna på brädet börjar byta roller med varandra –som vore samarbetet med Palace modevärldens egna "Persona".

Streetwear – med alla sina förgreningar i konst, politik och musik samt droger – är en gigantisk världsomfattande företeelse där coolt faktiskt är just coolt. Detta är nästan dess allra mest orubbliga hörnsten. Och det gör mig så glad, så inspirerad. Till och med optimistisk.

Men bryr man sig om något som inte redan står inskrivet med spritpenna i vår så förträffliga inrikeskulturs gamla väggalmanacka är man ju bara en besvärlig snobb när sanningen egentligen borde vara den diametralt motsatta.

Annons
X
Annons
X

”Sade du Ralph Lauren? Det gamla stekarklädmärket?” är en vanlig attityd bland ignoranta svenskar.

Foto: Mark Lennihan/AP Bild 1 av 2

Designer Ralph Lauren före en baseballmatch mellan Boston Red Sox och the New York Yankees.

Foto: Julio Cortez/AP Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X