Annons

Linda Bakkman:”Årets matbluff”, smör – och tre bredbara favoriter

Vad ska jag bre på mackan? Bröd upplevs ofta mindre torrt när vi adderar matfett. Men näringen och energin i olika sorters fettkällor varierar kraftigt. Här går Näringsfysiologen igenom innehållet i sex bredbara alternativ.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 7
Foto: Matthew Mead/AP Bild 2 av 7
Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 3 av 7
Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 4 av 7
Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 5 av 7

Oljepalmens frukter som den ifrågasatta palmoljan utvinns från.

Foto: Roland Johansson/TT Bild 6 av 7
Foto: Shutterstock/IBL Bild 7 av 7

Illustration: Thomas Molén

Bild 1 av 2
Foto: Matthew Mead/AP Bild 2 av 2
Illustration: Thomas Molén
Illustration: Thomas Molén

Få maträtter är så enkla, lättillgängliga och packvänliga som mackan. En klassiker, så väl i matsäcken som vid frukostbordet eller till lunchbuffén.

Beroende på vilket bröd du väljer och vad du lägger på det så varierar energi- och näringsinnehållet väsentligt.

Här är Näringsfysiologens guide till sex bredbara fettkällor:

Smör – begränsa konsumtionen

Foto: Matthew Mead/AP

Innehåll: Består vanligtvis av 82 procent fett, enligt Livsmedelsverkets databas. Den största delen av fettet, 67 procent, är mättat. Det innebär att ungefär 55 procent av smörets vikt utgörs av mättat fett. Smör är fast i konsistensen och kan vara besvärligt att bre om det inte tillåtits smälta eller läggs på varmt nybakat bröd. 5 gram smör innehåller 37 kcal, vilket är ungefär hälften av energimängden i en skiva rågbröd. Smöret består av pastöriserad grädde, mjölksyrakultur och eventuellt salt.

Annons
Annons
Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 2
Foto: Claudio Bresciani/TT Bild 2 av 2

Kommentar: Rådet från både Livsmedelsverket och WHO är att begränsa konsumtionen av mättat fett, som smör alltså har en hög halt av. Ur näringssynpunkt har vi inget behov av mättat fett om det inte krävs för att täcka vårt energibehov, enda anledningen att bre det på mackan är om du specifikt vill åt smörsmaken.

Nötsmör – mycket energi och näring

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Innehåll: Nötsmör finns i massa olika varianter, som mandel, hasselnöt, cashew och jordnöt. Med en ordentlig mixer kan du göra smör själv med både nötter, fröer och eventuellt lite olja. En matsked (15 gram) osötat jordnötssmör ger hela 90 kcal men kan ersätta både matfett och pålägg. Fettet är övervägande enkel- och fleromättat, bland annat värdefulla omega-3 fetter. Samtidigt ger nötsmör 4 gram protein, lika mycket som 15 gram ost och mer än 15 gram skinka.

Kommentar: Mycket energi, men också mycket näring. Se till att välja osötade varianter. Passar utmärkt på mackor som ska tas med i väskan eftersom att det inte behöver förvaras kylt. I likhet med avokadon innehåller nötsmör inga animalier och är mitt första tips när jag får frågan ”vad ska jag ha på mackan om jag vill äta vegetariskt”.

Bregott – vitaminberikat

Foto: Claudio Bresciani/TT
Annons
Annons
Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 2

Oljepalmens frukter som den ifrågasatta palmoljan utvinns från.

Foto: Roland Johansson/TT Bild 2 av 2

Innehåll: I matfettsblandningen Bregott har grädde blandats upp med rapsolja. Rapsoljan består av övervägande enkelomättat fett vilket ger en mjukare konsistens. Utöver rapsoljan är vitamin A och D tillsatt. Fetthalten är 75 procent och 5 gram ger 34 kcal (47 procent av fettet är mättat).

Kommentar: Mer enkelomättat fett och mindre mättat i kombination med vitaminberikningen gör det här till ett bättre alternativ än smör. Men nära hälften av fettet är ändå mättat.

Avokado – betydande näringskälla

Foto: Janerik Henriksson/TT

Innehåll: Smör eller matfettsblandningar är inte de enda fettalternativen att bre på mackan. Med avokado får du i dig övervägande enkelomätt fett, vilket generellt är att föredra framför mättat fett. En fjärdedels avokado ger drygt 50 kcal men även en massa E-vitamin, folsyra och andra B-vitaminer samt fibrer.

Kommentar: Avokado är en betydande näringskälla och inte bara något vi brer på mackan för smakens skull, eller för att undvika att brödet blir torrt. Med lite salt och svartpeppar ovanpå är det här en personlig favorit.

Lätta – mer palmolja än rapsolja

Oljepalmens frukter som den ifrågasatta palmoljan utvinns från.
Oljepalmens frukter som den ifrågasatta palmoljan utvinns från. Foto: Roland Johansson/TT
Annons
Annons
Foto: Shutterstock/IBL Bild 1 av 1

Innehåll: Den huvudsakliga ingrediensen i Lätta original är vatten. Utöver vatten och olja innehåller det stärkelse, emulgeringsmedel, konserveringsmedel, mjölksyra, salt och berikning av vitamin A och D. Fettinnehållet är 39 procent och 5 gram ger 18 kcal.

Kommentar: Lätta blev nyligen utsedd till årets matbluff av konsumentföreningen Äkta vara. Motiveringen var att förpackningarna skyltar med rapsolja medan bordsmargarinet i själva verket innehåller mer av den omdebatterade palmoljan.

Keso – ingen hög fettkvalitet

Foto: Shutterstock/IBL

Min favorit tillsammans med nötsmör och avokado.

Innehåll: Pastöriserad mjölk och grädde, syrningskultur, salt och ystenzym. Även här något som kan ersätta både matfett och pålägg. 3 matskedar keso (45 gram) ger 45 kcal och hela 6 gram protein. Fettet är i huvudsak mättat även här, men tre matskedar keso ger inte ens hälften så mycket fett som 5 gram smör.

Kommentar: Ingen bra fettkvalitet men mättande och en bra proteinkälla. Min favorit tillsammans med nötsmör och avokado. Förutom om brödet är nybakat – då vill jag helst ha smör.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons