Annons

Arkansas broar rostar bort – hoppet står till Trump

USA:s åldrande infrastruktur är ett nationellt problem. I delstaten Arkansas står flera projekt still i brist på finansiering och först nyligen ersattes en nästan hundra år gammal vägbro mitt i huvudstaden. Nu hoppas delstaten på Trumps löfte om en storsatsning.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Broarna i Arkansas är under upprustning.

Foto: Pontus HöökBild 1 av 6

Cedric Morton var med och sprängde Broadway bridge i höstas. Bron föll dock inte ihop utan de bägge ändarna ramlade bara inåt efter att dynamiten sprängts. De fick åka ut med båt och vicka på bron tills den till slut föll i vattnet. På sociala medier skämtade många om bron med många liv.

Foto: Pontus HöökBild 2 av 6

Danny Straessle

Foto: Pontus HöökBild 3 av 6

Danny Straessle, informationschef på Arkansas State Highway and Transportation departement, står framför motorvägen Interstate-30 (I-30) som går väster ut från Little Rock och som är väldigt belastad med lastbilstrafik.

Foto: Pontus HöökBild 4 av 6
Foto: Pontus HöökBild 5 av 6
Foto: Pontus HöökBild 6 av 6

Broarna i Arkansas är under upprustning.

Foto: Pontus HöökBild 1 av 2

Cedric Morton var med och sprängde Broadway bridge i höstas. Bron föll dock inte ihop utan de bägge ändarna ramlade bara inåt efter att dynamiten sprängts. De fick åka ut med båt och vicka på bron tills den till slut föll i vattnet. På sociala medier skämtade många om bron med många liv.

Foto: Pontus HöökBild 2 av 2
Broarna i Arkansas är under upprustning.
Broarna i Arkansas är under upprustning. Foto: Pontus Höök

LITTLE ROCK, ARKANSAS Byggarbetaren Cedric Morton håller på att fixa det sista runt brofästet på den bro han var med sprängde för bara några månader sedan.

– Vissa tyckte det var synd att vi rev den gamla bron, men de har inte sett den skadade undersidan. Innan vi rev den åkte man ut med båt. Den behövde verkligen tas ner, säger han mellan blossen på en cigarett.

Broadway Brigde ligger i centrala Little Rock och var 93 år när den sprängdes med dynamit. Bron är en av många åldringar i den glesbefolkade delstaten. Enbart huvudstaden Little Rock, som delas av Arkansas River, har tio broar. Längre ner längs floden sträcker sig en rostig tågbro från 1873 över vattnet.

Cedric Morton var med och sprängde Broadway bridge i höstas. Bron föll dock inte ihop utan de bägge ändarna ramlade bara inåt efter att dynamiten sprängts. De fick åka ut med båt och vicka på bron tills den till slut föll i vattnet. På sociala medier skämtade många om bron med många liv.
Cedric Morton var med och sprängde Broadway bridge i höstas. Bron föll dock inte ihop utan de bägge ändarna ramlade bara inåt efter att dynamiten sprängts. De fick åka ut med båt och vicka på bron tills den till slut föll i vattnet. På sociala medier skämtade många om bron med många liv. Foto: Pontus Höök
Annons
Annons

Danny Straessle

Foto: Pontus HöökBild 1 av 1

– Min släkting jobbade på tågstationen i över 40 år tills han nyligen pensionerade sig, berättar Morton.

På bron rullar fortfarande godståg medan närliggande Junction Brigde från 1884 numera bara hjälper fotgängare över vattnet.

På delstatens transportdepartement, Arkansas State Highway and Transportation Departement, AHTD, berättar informationschef Danny Straessle om ett stort finansieringsbehov. Att byta ut bron i centrum kostade 91,4 miljoner dollar, runt 800 miljoner kronor, men bedömdes billigare än att försöka underhålla den.

– Vi följer så klart väldigt noga vad Trump kan göra för infrastrukturen, säger han.

Danny Straessle
Danny Straessle Foto: Pontus Höök

Arkansas tillhör den mindre hälften av delstater i USA till ytan. Ändå är vägnätet det tolfte största – och trafikdödligheten bland den högsta. Arkansas har ett större vägnät än Kalifornien, New York och Florida trots att delstaten bara har knappt 3 miljoner invånare. Enbart Broadway Bridge korsas av mellan 20 000 och 30 000 bilar per dag och när den revs var trafiken tjock i Little Rock.

Annons
Annons

Danny Straessle, informationschef på Arkansas State Highway and Transportation departement, står framför motorvägen Interstate-30 (I-30) som går väster ut från Little Rock och som är väldigt belastad med lastbilstrafik.

Foto: Pontus HöökBild 1 av 1

AHTD:s kontor är en av Little Rocks högsta byggnader och stående på taket pekar Straessle ut över havet av grönska som delas av en fyrfilig motorväg. Åt ena hållet går den till Memphis, Tennessee, och åt andra hållet till Dallas i Texas. I Memphis finns bland andra logistikjätten Amazon och Fedex har sitt huvudkontor i staden.

– Memphis är hela USA:s distributionshjärta och över hälften av alla fordon på motorvägen är tunga lastbilar på väg till och från Memphis och Dallas. Att få in pengar för att underhålla vägar som slits hårt i en så här liten delstat är en utmaning, säger Danny Straessle.

Förutom 200 miljoner dollar årligen över tio år till vägunderhåll bedöms delstaten behöva 1,14 miljarder dollar för att reparera broar, enligt American Society of Civil Engineers senaste rapport från 2014.

Transportdepartementet AHTD:s har gjorts fristående från delstatsstyret i Arkansas och får därmed ingen del av delstatskassan. Anledning är enligt Danny Straessle ”att det är mycket politik i vägbygge”.

– Numera kan ingen politiker säga att de vill ha en väg till sitt strandhus.

Huvudkällan till finansiering är i stället bränsleskatten, som går till departementet.

– Människor i Arkansas älskar sin bil. Problemet är att bilarna blir allt bränsleeffektivare. Intäkterna från bensinskatten sjunker hela tiden trots att vi ser en ökning i antal bilar och i antal miles per bil. Slitaget på vägarna bara ökar, säger informationschefen.

Danny Straessle, informationschef på Arkansas State Highway and Transportation departement, står framför motorvägen Interstate-30 (I-30) som går väster ut från Little Rock och som är väldigt belastad med lastbilstrafik.
Danny Straessle, informationschef på Arkansas State Highway and Transportation departement, står framför motorvägen Interstate-30 (I-30) som går väster ut från Little Rock och som är väldigt belastad med lastbilstrafik. Foto: Pontus Höök
Annons
Annons
Foto: Pontus HöökBild 1 av 1

En möjlighet som diskuterats liknar den svenska vägslitageskatten (av kritiker kallad kilometerskatten), där bilister och lastbilschaufförer i stället skulle få betala efter hur långt de kör.

– Det gav vi upp nästan direkt. Folk går inte med på att ha en svart låda i bilen som visar vart de kör. Det är inte populärt här att ha storebror i bilen.

I Arkansas finns också ett starkt motstånd mot tullar och höjd skatt. Det minst kontroversiella som departementet kunde komma på var att all skatt på varor som bildäck, vindrutetorkare och andra biltillbehör skulle tillfalla AHTD.

– Men det föll direkt hos politikerna.

Foto: Pontus Höök

Donald Trump har lovat 1 000 miljarder dollar till USA:s infrastruktur genom samarbete mellan offentlig och privat sektor. Planen skulle ha presenteras under hans första 100 dagar som nu passerat.

De federala pengar som Arkansas får i dag för att kunna fortgå med olika projekt är relativt generösa – ofta står de för 80 procent av finansieringen.

– Men vi har problem att bara möta kravet på 20 procents medfinansiering. Vi har hittills inte behövt ställa in projekt, men vi har fått stanna flera, både för att den federala finansieringen och vår egen varit osäker.

Därför är Danny Straessle förväntansfull inför den satsning som Donald Trump utlovat till infrastruktur, men också avvaktande inför utformningen.

Annons
Annons
Foto: Pontus HöökBild 1 av 1

– Om pengarna öronmärks för olika projekt och ges utan krav på lokal finansiering skulle det vara en enorm möjlighet för Arkansas.

Flera projekt står redo: en bro över Mississippifloden och en sammanlänkning av motorvägar i det växande området kring Walmarts huvudkontor i nordvästra Arkansas. Bättre vägar för de etablerade företagen hoppas Danny Straessle i sin tur ska locka nya.

– Infrastruktur är förmodligen det bästa sättet att kickstarta ekonomin. Med pengar kan vi börja imorgon.

Foto: Pontus Höök
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons