Annons

Arlanda bygger ut – siktar på 70 miljoner resenärer

Från dagens 26 miljoner resenärer – till 70 miljoner. Det kan bli verklighet när Arlandas ledning nu planerar för en snabb expansion. Redan i dag har Arlanda fler resenärer än vad flygplatsen är byggd för.

Under strecket
Publicerad

Arlanda har växt snabbt och det finns stora utbyggnadsplaner. Till vänster på skissen finns bland annat den planerade piren vid Terminal 5 som ska kunna ta emot jätteplan som Airbus A380.

Foto: SwedaviaBild 1 av 2

Flygresandet ökar snabbt på Arlanda. Nu planeras det för en kraftig utbyggnad av flygplatsen.

Foto: Lars PehrsonBild 2 av 2

Arlanda har växt snabbt och det finns stora utbyggnadsplaner. Till vänster på skissen finns bland annat den planerade piren vid Terminal 5 som ska kunna ta emot jätteplan som Airbus A380.

Foto: SwedaviaBild 1 av 1
Arlanda har växt snabbt och det finns stora utbyggnadsplaner. Till vänster på skissen finns bland annat den planerade piren vid Terminal 5 som ska kunna ta emot jätteplan som Airbus A380.
Arlanda har växt snabbt och det finns stora utbyggnadsplaner. Till vänster på skissen finns bland annat den planerade piren vid Terminal 5 som ska kunna ta emot jätteplan som Airbus A380. Foto: Swedavia

Arlanda växer i hög fart. Redan i mitten av december hade 26 miljoner passagerare rest via flygplatsen i år. Då återstod ändå den flygintensiva julhelgen som kommer att driva upp siffrorna ytterligare till en ny rekordnivå och en uppgång på omkring 8 procent i år.

Det innebär också att flygandet vid Arlanda nu ökat i över 90 månader i rad. Och det innebär att Arlanda passerat det maximala antal resenärer som flygplatsen byggts för att klara.

– Det har varit en fantastisk tillväxt. Hittills i år har vi öppnat 34 nya linjer från Arlanda och marknaden svarar på kapacitetsökningen, säger Kjell-Åke Westin flygplatschef för Arlanda som ägs av statliga Swedavia.

Framför allt är det privatresandet till olika platser i Europa som driver på uppgången. Men även långresandet har ökat efter att framför allt Norwegian och SAS öppnat nya långlinjer till USA.

Annons
Annons

Flygresandet ökar snabbt på Arlanda. Nu planeras det för en kraftig utbyggnad av flygplatsen.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

Att flygresandet ökar är nu inget unikt för just Arlanda. Flygandet ökar snabbt världen över och det märks även på de två andra stora nordiska flygplatserna i Köpenhamn och Oslo.

De har fortfarande fler resenärer per år än Arlanda. Fast Kjell-Åke Westin räknar med att Arlanda till 2020 ska bli Nordens största flygplats.

Jag tror vi klarar det. Frågan är bara hur vi ska få plats med alla resenärer om den här utvecklingen fortsätter.

– Jag tror vi klarar det. Frågan är bara hur vi ska få plats med alla resenärer om den här utvecklingen fortsätter, säger Kjell-Åke Westin.

För den snabba tillväxten ställer till trängselproblem. På lång sikt kan den byggas bort men på kort sikt gör själva utbyggnaden att det blir tillfälliga störningar som gör det ännu svårare att klara den stora mängden resenärer.

Just nu är det flera projekt på gång på Arlanda som gör att man på sikt kan klara betydligt fler resenärer. Exempelvis en ombyggd entré och en ny pir till terminal 5.

Flygresandet ökar snabbt på Arlanda. Nu planeras det för en kraftig utbyggnad av flygplatsen.
Flygresandet ökar snabbt på Arlanda. Nu planeras det för en kraftig utbyggnad av flygplatsen. Foto: Lars Pehrson

Totalt räknar Swedavias ledning med att investera 15 miljarder kronor i Arlanda fram till 2040. Då ska flygplatsen klara att ta emot 40 miljoner passagerare om året.

Någonstans i den trakten behövs det då sannolikt också en ny rullbana där planen kan starta och landa. Det blir i så fall en tredje parallell bana till nuvarande bana ett och tre. Framtiden för bana två, som ligger på en annan ledd, är osäker.

Annons
Annons

Med tre parallella banor skulle man kunna öka antalet starter och landningar från nuvarande drygt 80 till 120 i timmen. Det skulle vara en markant ökning. Förslaget möts också av kritik.

En ny rullbana är dyr och ger stora miljökonsekvenser. Dessutom klarar en riktig storflygplats som London/Heathrow emot att ta hand om över 75 miljoner resenärer om året, och det fast Heathrow bara har två rullbanor.

Det borde kunna gå snabbare den här gången.

Det är en rätt häpnadsväckande skillnad som förklaras av att Heathrow har ständig högtrafik medan Arlanda bara har fullt i topparna på morgonen och sen eftermiddag/kväll. Mitt på dagen är det inga problem att få plats för fler plan vid Arlanda.

I en stor utredning om Arlanda som blev klar för snart två år sedan påpekade utredaren Anders Sundström att för att klara just topparna behövs snart ett beslut om ytterligare en rullbana på Arlanda. Orsaken är inte minst att när den senaste banan kom till tog det närmare 20 år innan den verkligen hade klarat sig igenom alla politiska tvister och miljöprövningar.

– Det borde kunna gå snabbare den här gången. Nu finns det en politisk uppbackning och vi har stöd både av Arlandarådet och Connect Sweden, säger Kjell-Åke Westin.

Arlandarådet är tillsatt av regeringen och har representanter från berörda myndigheter, kommuner och näringslivet. Connect Sweden är en organisation med Jacob Wallenberg i spetsen som arbetar för fler direktlinjer till Arlanda.

Den snabba flygökningen gör att arbetet också dragit igång med hur Arlanda ska byggas ut i nästa omgång. En första studie tittar på hur Arlanda ska växa för att 2070 klara 70 miljoner passagerare om året, 2,5 gånger så många som i dag.

Förutom en stor utbyggnad av terminalerna, vägarna och järnvägen till flygplatsen behövs då troligen ytterligare en femte rullbana.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons