Annons

Arlanda-planer väcker oro: ”Hur tänker regeringen?”

De omfattande planerna på att bygga ut Arlanda väcker oro bland miljöorganisationerna.

– Med tanke på Parisavtalet vill vi verkligen veta hur regeringen tänker, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Under strecket
Publicerad

Dagens 26 miljoner resenärer via Arlanda per år ska på sikt bli 70 miljoner.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1

Dagens 26 miljoner resenärer via Arlanda per år ska på sikt bli 70 miljoner.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1
Dagens 26 miljoner resenärer via Arlanda per år ska på sikt bli 70 miljoner.
Dagens 26 miljoner resenärer via Arlanda per år ska på sikt bli 70 miljoner. Foto: Lars Pehrson

Flygresandet via Arlanda ökar snabbt och statliga flygplatsbolaget Swedavia har planer på en rejäl utbyggnad av Arlanda. Dagens 26 miljoner resenärer ska på sikt bli 70 miljoner, något SvD tidigare har rapporterat om.

– Det är en väldigt oroande utveckling. De utsläpp som bildas när flygplanen förbränner jetbränsle ger klimateffekter som är ohållbara, säger Rolf Lindahl talesperson i klimatfrågor för miljöorganisationen Greenpeace.

Han får medhåll av Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

I grunden behövs kraftfulla internationella regleringar och där måste Sverige trycka på.

– Den här massiva expansionen av flyget motverkar andra försök som regeringen gör att minska utsläppen från flyget. Med tanke på Parisavtalet och de klimatmål Sverige har satt upp vill vi verkligen veta hur regeringen tänker i det här fallet, säger Karin Lexén.

Annons
Annons

Hon ser planerna kring en satsning på Arlanda som en signal om ökat flygande. Naturskyddsföreningen föreslår i stället en satsning på tåg som fungerar i hela landet.

Men den stora utmaningen ligger i att hantera det snabbt ökande utrikesflyget som framför allt görs av semesterresande privatpersoner.

– Det är en jobbig fråga att prata om men vi måste våga diskutera åtgärder som minskar våra konsumtionsutsläpp, inte minst våra flygresor, säger Karin Lexén.

Flygbolagen själva talar om att en ökad användning av biobränsle skulle kunna förbättra läget. Men enligt Rolf Lindahl räcker det inte att försöka ersätta fossilt bränsle med biobränsle som kan komma från skog, alger och liknande.

– Det är inte en långsiktigt hållbar lösning att byta till biodrivmedel. Vi måste ha till andra typer av lösningar som eldrift och det måste flygbranschen jobba hårdare och snabbare med än vad de gör i dag, säger Rolf Lindahl.

Nu görs det flera försök med eldrift av flygplan, till exempel av Airbus och Siemens. Men det dröjer sannolikt länge innan eldriften tar över i stora civila plan.

– Eldrivna plan känns rätt avlägset. Men om flyget ska ha en plats i framtiden måste man gå åt det hållet, säger Rolf Lindahl som nu vill att politikerna överlag gör mer.

– Beslutet om flygskatt var ett första steg men det räcker inte. I grunden behövs kraftfulla internationella regleringar och där måste Sverige trycka på, säger Rolf Lindahl.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons