Annons

Arlanda ska bli störst – men grannarna drar ifrån

Arlanda kommer sist av de nordiska storflygplatserna när det gäller antal resenärer 2016. Både Gardemoen i Oslo och Kastrup i Köpenhamn hade fler passagerare än Arlanda. Men om tre år ska läget vara det omvända: Då ska Arlanda vara störst i Norden, enligt flygplatschefen.

Under strecket
Publicerad
Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1
Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1
Foto: Lars Pehrson

Flygresandet fortsatte att öka under förra året. Arlanda kunde räkna in drygt 6 procent fler passagerare.

Framför allt ökade det riktigt långväga resandet till USA och olika delar av Asien, drivet bland annat av att både SAS och Norwegian satsar allt mer på långresande.

Totalt innebär det att 24,7 miljoner passagerare reste via Arlanda under 2016. Jämfört med 2010 är det en uppgång med drygt 7 miljoner resenärer.

– Det har varit en fantastisk utveckling. Sedan 2010 har vi haft en uppgång varenda månad, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör för Arlanda som drivs av statliga Swedavia.

Fast det har gått upp även för de andra stora skandinaviska flygplatserna. Färska siffror visar att Oslos flygplats ökade med 4 procent under förra året och noterade 25,8 miljoner passagerare.

Annons
Annons

Och för Köpenhamns flygplats har uppgången varit ännu kraftigare. När året var slut hade 29 miljoner passagerare passerat via Köpenhamn som därmed noterade en uppgång på 9 procent jämfört med året före.

Det svider för Swedavia. Svenska politiker och delar av näringslivet satsar på att få en snabb tillväxt på Arlanda. Målet är att först gå om Oslo men framför allt att till 2020 passera Köpenhamn som är den största flygplatsen.

Flygplatschefen är optimistisk.

– Vi kommer att nå målet 2020. Nu ser vi till exempel att Easyjet etablerat sig på Arlanda och växer hela tiden, säger Kjell-Åke Westin.

Easyjet är Europas näst största lågkostnadsbolag och för flygplatserna är det viktigt att attrahera den typen av snabbt växande bolag. Det märks också i Köpenhamn där en viktig förklaring till den snabba tillväxten förra året var att Ryanair, Europas största lågkostnadsbolag, expanderade där.

Än så länge har Swedavia misslyckats med att få Ryanair att flytta åtminstone en del av sina Stockholmsflygningar från Nyköping/Skavsta till Arlanda.

Men på Swedavia är ledningen säker på att Ryanair snart kommer till Arlanda. Inte minst som det är tydligt att Ryanair delvis ändrat fokus från att enbart flyga från mindre flygplatser en bra bit från stora städer till att lägga fler flygningar vid stora flygplatser som Frankfurt och Köpenhamn där det är lättare att locka affärsresenärer.

Nu är målen högt satta för fortsatt tillväxt även i Köpenhamn. Bolaget som driver flygplatsen har beslutat att investera 20 miljarder danska kronor (26 miljarder svenska kronor) i en massiv utbyggnad av flygplatsen de kommande åren. Målet är att man så småningom ska klara att hantera 40 miljoner passagerare om året.

I Sverige har Swedavia liknande planer för Arlanda. Totalt tänker man satsa 12 miljarder kronor fram till 2040 för att flygplatsen då ska klara 40 miljoner passagerare.

Framför allt behöver Arlanda nu fler gater där flygplanen kan släppa på och av passagerare, mer plats för att ställa upp plan och mer plats inne i terminalerna. Dessutom ska Swedavia nu börja med en förstudie för att se exakt var en ny start- och landningsbana ska placeras, parallellt med nuvarande bana 3. Först i början av 2018 beräknas den studien vara färdig.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons