Annons

Arlas nya knep för att rädda mjölken: Kolsyra

När intresset för mjölk går ner och konsumtionen minskar har Arla tvingats arbeta med nya lösningar för att säkra försäljningen. Nu planerar Arla att lansera kolsyrad mjölk för att klara konkurrensen, enligt danska Finans.

Under strecket
Publicerad

För att klara konkurrensen när intresset för mjölk sjunker arbetar Arla med att ta fram en kolsyrad mjölkdryck.

Foto: Fredrik Sandberg/Hasse Holmberg/TTBild 1 av 1

För att klara konkurrensen när intresset för mjölk sjunker arbetar Arla med att ta fram en kolsyrad mjölkdryck.

Foto: Fredrik Sandberg/Hasse Holmberg/TTBild 1 av 1
För att klara konkurrensen när intresset för mjölk sjunker arbetar Arla med att ta fram en kolsyrad mjölkdryck.
För att klara konkurrensen när intresset för mjölk sjunker arbetar Arla med att ta fram en kolsyrad mjölkdryck. Foto: Fredrik Sandberg/Hasse Holmberg/TT

Produkten är redan planerad och kommer att lanseras 2017. Enligt Arla Foods är den kolsyrade mjölkdrycken ett sätt att utmana läskindustrin.

– Vi är redan redo att producera en kolsyrad mjölk- och fruktdryck. Produkten och tekniken finns redan, säger Hanne Søndergaard, marknad och innovationsansvarig på Arla Foods, till danska Finans.

Företaget ska börja utveckla varumärket och förbereder sig för att distribuera produkterna. Under 2017 kommer de nya produkterna att testas genom att lanseras i Storbritannien, Förenade Arabemiraten och Singapore.

Utöver kolsyrad mjölk kan även mjölkdrycker smaksatta med te och mjölk med fibrer väntas från Arla enligt Finans. Arla räknar med att de nya produkterna kommer leda till en tredubblad vinst 2020.

– Marknaden för dessa produkter växer snabbt, vilket hör samman med den förändrade livsstilen. Man har inte längre fasta måltider. Resultatet är att man intar fler mellanmål och får i sig näring utanför hemmet, säger Hanne Søndergaard till Finans.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons