Annons

Årtiondets bästa filmer – de har fått högsta betyg

Ett urval av årtiondets bästa filmer.
Ett urval av årtiondets bästa filmer.

66 filmer har fått högsta betyg de senaste tio åren. Hur många har du sett – och håller du med SvD:s kritiker?

  • Listan är i kronologisk ordning från 2010 till 2019.
  • ”Här kan du se filmen” tar dig till Tv.nu som listar streaming­tjänster, som Netflix och HBO, där filmen finns tillgänglig.
Under strecket
Publicerad

Tre av de bästa filmerna 2010: ”An education”, ”Till vildingarnas land” och ”Svinalängorna”.

Bild 1 av 11

”Precious” av Lee Daniels.

Bild 2 av 11

”Till vildingarnas land” av Spike Jonze.

Bild 3 av 11

”An education” av Lone Scherfig.

Bild 4 av 11

”The ghost writer” med Ewan McGregor och Pierce Brosnan.

Bild 5 av 11

”Miraklet i Lourdes” av Jessica Hausner.

Bild 6 av 11

”En profet” av Jacques Audiard

Bild 7 av 11

”Svinalängorna” av Pernilla August med Noomi och Ola Rapace.

Bild 8 av 11

”Medan åren går” med Jim Broadbent av Mike Leigh.

Bild 9 av 11

”Gudar och människor” av Xavier Beauvois.

Bild 10 av 11

”Hjärtslag” av Xavier Dolan.

Bild 11 av 11

1 / 10

Tre av de bästa filmerna 2010: ”An education”, ”Till vildingarnas land” och ”Svinalängorna”.
Tre av de bästa filmerna 2010: ”An education”, ”Till vildingarnas land” och ”Svinalängorna”.
”Precious” av Lee Daniels.
”Precious” av Lee Daniels.

Precious

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Här visas inte den mysiga svarta familjen vi brukar se på tv eller på film. Här visas en verklighet för miljoner bidragsberoende människor som inte har möjlighet att leva på något annat sätt.

Slutet är långt ifrån rosenrött. Inget säger hur det ska gå för Precious eller hennes med systrar när de ska ut i verkligheten igen. Fick jag bestämma skulle hela ensemblen inklusive regissören ha en Oscar.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Till vildingarnas land” av Spike Jonze.
”Till vildingarnas land” av Spike Jonze.

Till vildingarnas land

Äventyr/fantasy

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”Ett mästerverk: en underhållande, känslig, vacker film som får dig att gå i barndom och samtidigt aktivt och otvunget tänka på din roll som förälder.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”An education” av Lone Scherfig.
”An education” av Lone Scherfig.

An education

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Jag erkänner på en gång. Jag bara älskar den här filmen. Och det är förstås inte en slump, eftersom jag precis som huvud­personen Jenny var en 16-årig frankofil som gick i flick­skola det år filmen utspelar sig 1961.

Det här är en film så väl­spelad att man bara vill gråta.

Se och njut av denna lektion i livskunskap som kunde lånat Flauberts romantitel ’Hjärtats fostran’.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”The ghost writer” med Ewan McGregor och Pierce Brosnan.
”The ghost writer” med Ewan McGregor och Pierce Brosnan.

The ghost writer

Thriller

Så skrev recensent Jan Söderqvist:

”Roman Polanski tvinnar de olika trådarna med en behärskad elegans som vi inte har sett maken till på mycket länge.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Miraklet i Lourdes” av Jessica Hausner.
”Miraklet i Lourdes” av Jessica Hausner.

Miraklet i Lourdes

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Med sin tredje film tar österrikiska Jessica Hausner steget upp till de verkligt stora regissörerna. Detta är en mirakulös film i all sin skenbara enkelhet.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”En profet” av Jacques Audiard
”En profet” av Jacques Audiard

En profet

Drama

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”Det är inte bara fantastiskt film­skapande utan också väldigt befriande i en tid då i synnerhet denna religion [islam] får ta emot så mycket spott och spe.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Svinalängorna” av Pernilla August med Noomi och Ola Rapace.
”Svinalängorna” av Pernilla August med Noomi och Ola Rapace.

Svinalängorna

Drama

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”Svinalängorna hör till den skara filmer som inte bara är djupt drabbande första gången man ser dem – i det första intryckets emotionella intensitet – utan också har förmåga att röra till tårar vid andra och tredje sittningen.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Medan åren går” med Jim Broadbent av Mike Leigh.
”Medan åren går” med Jim Broadbent av Mike Leigh.

Medan åren går

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Mike Leigh har gjort en lysande sorgesång över att åldras och kanske inse att livet inte blev riktigt som man hade hoppats – men att det finns tröst, inte minst bland vänner.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Gudar och människor” av Xavier Beauvois.
”Gudar och människor” av Xavier Beauvois.

Gudar och människor

Drama

Så skrev recensent Astrid Söderbergh Widding:

”I sitt strama och åter­hållsamma berättande återger filmen det förflackade begreppet tolerans något av dess ursprungliga substans.

’Gudar och människor’ är samhälleligt och politiskt hög­aktuell, och samtidigt ett konstnärligt verk med sällsynt integritet och lyskraft.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Hjärtslag” av Xavier Dolan.
”Hjärtslag” av Xavier Dolan.

Hjärtslag

Drama

Så skrev recensent Karoline Eriksson:

”Om [21-årige Xavier Dolans] ålder märks är det på sättet att ta sig an ämnen som olycklig kärlek och rastlöst vintage-botaniserande på så blodigt allvar, och komma undan med det.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Annons
Annons

Tre av de bästa filmerna 2011: ”Apflickorna”, ”Mannen från Le Havre” och ”Play”.

Bild 1 av 7

”Blue valentine” med Ryan Gosling och Michelle Williams.

Bild 2 av 7

”Dogtooth” av Yorgos Lanthimos.

Bild 3 av 7

Lisa Aschans ”Apflickorna”.

Bild 4 av 7

Aki Kaurismäkis ”Mannen från Le Havre”.

Bild 5 av 7

Ruben Östlunds ”Play”.

Bild 6 av 7

”The descendants” med George Clooney av Alexander Payne.

Bild 7 av 7

2 / 10

Tre av de bästa filmerna 2011: ”Apflickorna”, ”Mannen från Le Havre” och ”Play”.
Tre av de bästa filmerna 2011: ”Apflickorna”, ”Mannen från Le Havre” och ”Play”.
”Blue valentine” med Ryan Gosling och Michelle Williams.
”Blue valentine” med Ryan Gosling och Michelle Williams.

Blue valentine

Drama

Så skrev recensent Jan Söderqvist:

”’Blue Valentine’ är en otäckt klarsynt romantisk tragedi, intelligent konstruerad och utsökt väl­spelad.

Det är det starkaste som har visats på en duk på mycket länge.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Dogtooth” av Yorgos Lanthimos.
”Dogtooth” av Yorgos Lanthimos.

Dogtooth

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Det som imponerar i ’Dogtooth’ är hur Yorgos Lanthimos med ytterst enkla medel bygger upp ett skräck­välde mitt i grönskan, vatten­glittret och sol­skenet.

Här finns inga monster, ingen stämnings­skapande musik, inga special­effekter – ändå upplever man på huden det fasans­fulla i ’barnens’ tillvaro så väl gestaltad på alla händer.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Lisa Aschans ”Apflickorna”.
Lisa Aschans ”Apflickorna”.

Apflickorna

Drama

Så skrev recensent Malena Janson:

”’Apflickorna’ utgör det slutgiltiga beviset på att kreatörer av kvinno­kön tillför något annat än de av manskön och att kvotering är ett sätt att få fram detta, eller dessa, filmspråk.

Fullständigt unik i svensk film: en hård­kokt och estetiskt hel­konsekvent kärleks­historia och makt­kamp mellan två unga tjejer i stallmiljö.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Aki Kaurismäkis ”Mannen från Le Havre”.
Aki Kaurismäkis ”Mannen från Le Havre”.

Mannen från Le Havre

Drama

Så skrev recensent Malena Janson:

”Aki Kaurismäki använder den skämtfria humorn för att berätta något betydelse­fullt om vår samtid. Om vikten av att vara en god människa, att visa civil­kurage och våga vara olydig mot myndigheterna när så krävs.

Kaurismäki bidrar till att göra världen lite godare och lite vackrare.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Ruben Östlunds ”Play”.
Ruben Östlunds ”Play”.

Play

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Play är en film som ger åskådaren rejält ont i magen, men också nya tankar om över­läge och under­läge och om hur de kan användas i ett samhälle som inte längre vet vart det är på väg.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”The descendants” med George Clooney av Alexander Payne.
”The descendants” med George Clooney av Alexander Payne.

The descendants

Drama

Så skrev recensent Jan Lumholdt:

”Jag skrattar inte högt en enda gång under ’The descendants’, desto mera gonar jag mig väl­lustigt åt den diskret mörka humor som manuset fortlöpande levererar. Trots ett eftertänksamt tempo sitter jag genom nästan alla filmens 115 minuter nyfiket undrande vad som ska hända härnäst. Jag gladde mig även vid flera tillfällen att det ännu skulle dröja ett bra tag innan filmen skulle vara slut.

När den kommer på dvd ska jag ha den.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Annons
Annons

Tre av de bästa filmerna 2012: ”Amour”, ”Searching for Sugar man” och ”The artist”.

Bild 1 av 8

Michael Hazanavicius ”The artist”.

Bild 2 av 8

Stjärnspäckade ”Margin Call” med bland andra Demi Moore, Kevin Spacey och Jeremy Irons.

Bild 3 av 8

Malik Bendjellouls ”Searching for Sugar man”.

Bild 4 av 8

”Äta sova dö” av Gabriela Pichler.

Bild 5 av 8

”Five broken cameras” av Emad Burnat och Guy Davidi.

Bild 6 av 8

Michael Hanekes ”Amour”.

Bild 7 av 8

”Berättelsen om Pi” av Ang Lee.

Bild 8 av 8

3 / 10

Tre av de bästa filmerna 2012: ”Amour”, ”Searching for Sugar man” och ”The artist”.
Tre av de bästa filmerna 2012: ”Amour”, ”Searching for Sugar man” och ”The artist”.
Michael Hazanavicius ”The artist”.
Michael Hazanavicius ”The artist”.

The artist

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Det är svartvitt. Det är stumt. Det är liten duk, 4:3. Och det är alldeles, alldeles underbart. Vem hade väl trott att det skulle gå att göra en stumfilm på 2010-talet, som dessutom handlar om konstnärskapets vedermödor under ett teknikskifte – utan att dra några egentliga paralleller till vår egen tid?

’The artist’ är en film helt i sin egen rätt som slår ut det mesta på repertoaren just nu. Att den skulle vinna Oscar för bästa film, bästa regi och bästa manliga huvudroll var självklart.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Stjärnspäckade ”Margin Call” med bland andra Demi Moore, Kevin Spacey och Jeremy Irons.
Stjärnspäckade ”Margin Call” med bland andra Demi Moore, Kevin Spacey och Jeremy Irons.

Margin call

Drama

Så skrev recensent Jan Söderqvist:

”’Margin Call’ är ett svidande klarsynt ödes­drama, befriande fritt från moraliserande, virtuost exekverat. Det här är den tänkande mannens Wall Street, en film som handlar om mekanismer snarare än karaktärs­brister.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Malik Bendjellouls ”Searching for Sugar man”.
Malik Bendjellouls ”Searching for Sugar man”.

Searching for Sugar man

Dokumentär

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”I ett slitet Detroit söks Rodriguez bakgrund och utifrån det sydafrikanska detektivarbetet berättas den fascinerande historien om effekten låtar som ’Sugar man’ och ’Crucify your mind’ fick i apartheidregimen.

Strukturen är perfekt, med resultatet att när Rodriguez – en magisk människa vars egna döttrar är förbluffade av hans ofattbara ödmjukhet – väl står där och världarna möts, då skakar jag av gråt.

Det här är helt enkelt enormt filmskapande, kalkylerat för maximal känslomässig effekt.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Äta sova dö” av Gabriela Pichler.
”Äta sova dö” av Gabriela Pichler.

Äta sova dö

Drama

Så skrev recensent Hynek Pallas:

Regissören Gabriela Pichler lyckas, realistiskt och smärtsamt vackert, skildra relationen mellan det svenska klassamhällets botten och platserna där folk lever i sin sensationella lång­filmsdebut ’Äta sova dö’.

Trots att Pichler skildrar ett alltmer omänskligt samhälle – där en läkare förklarar för den sönderarbetade pappan som han vägrar sjukskriva att ”man får inte bli girig”, där de utstämplade bryter ihop på arbets­förmedlings­träffarna – fångar hon ett människovärde i kollektivet; en samvaro som mildrar den rädsla och rasism som i filmen puttrar som i en tryckkokare.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Five broken cameras” av Emad Burnat och Guy Davidi.
”Five broken cameras” av Emad Burnat och Guy Davidi.

Five broken cameras

Dokumentär

Så skrev recensent Karoline Eriksson:

”Emad Burnat dokumenterar de demonstrationer som byborna i palestinska Bil’in snabbt gör till en rutin varje fredag, och det vardagsliv som rullar resten av veckan. Man har en känsla av att man följer det som händer ofiltrerat genom kameralinsen. Det finns en lätthet i berättandet, som i själva verket är mycket välplanerat och upphängt på en konsekvent struktur.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Michael Hanekes ”Amour”.
Michael Hanekes ”Amour”.

Amour

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Haneke är känd för sina våldsamma scener och även här kommer en oväntat våldsam men ofrånkomlig scen, men bara en. Livets obönhörliga slut är tragiskt.

Jag har aldrig tidigare sett döden skildrad så här mästerligt på film, så väntad, så överraskande – och så ensam.

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Berättelsen om Pi” av Ang Lee.
”Berättelsen om Pi” av Ang Lee.

Berättelsen om Pi

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Ang Lee överraskar igen med att göra något helt nytt av en väletablerad genre, som denna om vänskapen mellan ett barn och ett djur. På samma sätt som han förnyade western­genren i ’Brokeback Mountain’, action­filmen i ’Crouching tiger, hidden dragon’ och familjedramat i ’The ice storm’ för att nämna några av alla hans sins emellan så olika filmer.

Är det någon film man vill rekommendera alla över 11 år att se på jullovet är det ’Berättelsen om Pi’.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Annons
Annons

Tre av de bästa filmerna 2013: ”Jakten”, ”12 years a slave” och ”Återträffen”.

Bild 1 av 11

”Beasts of the southern wild” av Benh Zeitlin.

Bild 2 av 11

Kathryn Bigelows ”Zero dark thirty”.

Bild 3 av 11

Rufus Norris ”Broken”.

Bild 4 av 11

”The place beyond the pines” med Ryan Gosling, Bradley Cooper och Eva Mendes.

Bild 5 av 11

”Förtrollad i Paris” av Agnès Jaoui.

Bild 6 av 11

”Jakten” med Mads Mikkelsen.

Bild 7 av 11

”Vi är bäst!” av Lukas Moodysson.

Bild 8 av 11

Anna Odells ”Återträffen”.

Bild 9 av 11

”Blå är den varmaste färgen” av Abdellatif Kechiche

Bild 10 av 11

Steve McQueens ”12 years a slave”.

Bild 11 av 11

4 / 10

Tre av de bästa filmerna 2013: ”Jakten”, ”12 years a slave” och ”Återträffen”.
Tre av de bästa filmerna 2013: ”Jakten”, ”12 years a slave” och ”Återträffen”.
”Beasts of the southern wild” av Benh Zeitlin.
”Beasts of the southern wild” av Benh Zeitlin.

Beasts of the southern wild

Drama

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”En uppväxtfilm matad med ett barns magiska realism. En bitvis sorglig sådan för det handlar om ett barn med en våldsam pappa någonstans mellan alkoholism och sinnes­sjukdom och en mamma som är försvunnen; en fantasi att äta ensam­middag med.

Det var länge sedan drömmar och rädslor vävdes samman så bra, så otvunget, så utan färdig­paketerade svar – och så fruktansvärt vackert – som de får göra här.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Kathryn Bigelows ”Zero dark thirty”.
Kathryn Bigelows ”Zero dark thirty”.

Zero dark thirty

Action

Så skrev recensent Jan Söderqvist:

”Kathryn Bigelow är alldeles för slipad för att hemfalla åt vare sig propaganda eller önske­tänkande.

Filmen ger oss inga svar och talar inte om för oss vad vi ska tycka. Den tycker för egen del ingenting, och Bigelow gör heller ingenting ytterligare med den skärande ironin i Obamas falska försäkran. Det är rätt och slätt en iakttagelse, ett faktum bland alla andra. Tänkandet får vi sköta själva.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Rufus Norris ”Broken”.
Rufus Norris ”Broken”.

Broken

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Det är verkligen synd att ’Broken’ har fått en 15-årsgräns för det här är en helt fantastisk liten film vars 11-åriga huvudperson är som gjord för en yngre publik.

Det är sällan jag har sett ett så mång­facetterat flick­porträtt som det Eloise Laurence som Skunk presterar. Hon hittar egna uttryck för både livsglädje, döds­skräck och även en begynnande sexualitet.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”The place beyond the pines” med Ryan Gosling, Bradley Cooper och Eva Mendes.
”The place beyond the pines” med Ryan Gosling, Bradley Cooper och Eva Mendes.

The place beyond the pines

Drama

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”Det hjälper att Ryan Gosling är den som får sätta tonen i ’The place beyond the pines’.

Han är så där utmärkt som vi har lärt oss att bara han kan vara: något sorgset i ögonen och ibland roat i mungipan.

Men alltid med förmåga till den fullständiga uttrycks­löshet och kyla som han utstrålade i ’Drive’.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Förtrollad i Paris” av Agnès Jaoui.
”Förtrollad i Paris” av Agnès Jaoui.

Förtrollad av Paris

Komedi

Så skrev recensent Jan Söderqvist:

”Perspektivbrist är ett återkommande tema hos Agnès Jaoui, och här får den en gestaltning som ligger angenämt nära fulländning. Inte minst hanteras här vanlig vardag ovanligt väl.

Jaoui är mild och klok och rolig.

Hon gör i dag de filmer vi skulle önska att Woody Allen gjorde.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Jakten” med Mads Mikkelsen.
”Jakten” med Mads Mikkelsen.

Jakten

Drama

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”[Filmen går] en skicklig balans­gång som på grund av temats svärta och den förståeliga oron hos föräldrarna ger en suverän osäkerhet och spänning.

Mikkelsens begåvning är så tydlig den här våren: kontrastera hans kyliga kontrollerade psykopat­kannibal i ’Hannibal’ – hal yta, blick av stål – med den snörvlande pappan med grånande hår och skäggstubb som trycks ner på botten i ’Jakten’ och uppvisar varje tänkbar känsla på vägen dit.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Vi är bäst!” av Lukas Moodysson.
”Vi är bäst!” av Lukas Moodysson.

Vi är bäst!

Drama

Så skrev recensent Karoline Eriksson:

”Ebba Grön och KSMB:s mest klassiska låtar sätter stämningen i filmen. Att Moodysson gör en film om punk är ganska naturligt, han har alltid visat långfingret åt förväntningar och oskrivna regler.

’Vi är bäst!’ är en genial återkomst till det enkla och direkta, och till glädjen. Moodysson är en av få som törs och kan göra film som trots allvaret verkligen sprudlar.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Anna Odells ”Återträffen”.
Anna Odells ”Återträffen”.

Återträffen

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”’Återträffen’ är årets bästa svenska film, den starkaste och mest originella svenska filmen som visats på länge.

Flera av höstens filmer har behandlat ämnet mobbning, senast svenska ’IRL’, förkortning för In real life, men ingen kommer upp i samma nivå som Anna Odells långfilms­debut.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Blå är den varmaste färgen” av Abdellatif Kechiche
”Blå är den varmaste färgen” av Abdellatif Kechiche

Blå är den varmaste färgen

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Man tröttnar inte en sekund på att titta på Adèle Exarchopoulos som Adèle och Léa Seydoux som Emma. De nästan tre timmarna går fort eftersom de två är så intensivt närvarande. Kameran är hela tiden tätt inpå dem, man känner sig som om man vore där, hos dem, bredvid dem, ibland nästan mellan dem. Allt som händer, händer i deras ansikten. Men det är framför allt Adèles film.

Hennes ansikte speglar åtrå likaväl som smärta i närbilder som inte setts sedan Ingmar Bergmans ’Persona’. Att komma sina skådespelare så nära kan man bara göra på film. Och [regissören] Kechiche hanterar det mästerligt.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Steve McQueens ”12 years a slave”.
Steve McQueens ”12 years a slave”.

12 years a slave

Drama

Så skrev recensent Karoline Eriksson:

”Filmen blottlägger en förnedring som är svår att föreställa sig. Nyckeln är att vi ser systemet genom någon vi kan identifiera oss med, någon som inte indoktrinerats från födseln utan plötsligt drabbas av vansinnet med full kraft.

Slaveriets bisarra premiss, att en människas kropp kan vara någon annans egendom, inbjuder till rikt bildberättande.

Chiwetel Ejiofor gör en hjälteinsats när han gestaltar [slaven] Northups kamp för hålla sig vid liv. Det är på hans axlar filmen vilar även om hela ensemblen är fantastisk, i synnerhet Lupita Nyong’o och Michael Fassbender.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Annons
Annons

Tre av de bästa filmerna 2014: ”The selfish giant”, ”American hustle” och ”Ida”.

Bild 1 av 5

”American hustle” med Christian Bale och Jennifer Lawrence.

Bild 2 av 5

”The selfish giant” av Clio Barnard.

Bild 3 av 5

Erwin Wagenhofers ”The alphabet”.

Bild 4 av 5

Pawel Pawlikowskis Ida.

Bild 5 av 5

5 / 10

Tre av de bästa filmerna 2014: ”The selfish giant”, ”American hustle” och ”Ida”.
Tre av de bästa filmerna 2014: ”The selfish giant”, ”American hustle” och ”Ida”.
”American hustle” med Christian Bale och Jennifer Lawrence.
”American hustle” med Christian Bale och Jennifer Lawrence.

American hustle

Komedi

Så skrev recensent Jan Söderqvist:

”Alla dessa trådar väver David O Russell – med god hjälp av Linus Sandgrens rörliga och följsamma kamera – mycket snyggt ihop till en dynamisk, melodiös, mång­dimensionell, allvarsamt lekfull, glittrande intelligent, möjligen även litet sedelärande och hur som helst stor­artat underhållande helhet, som ingalunda saknar en sista och avgörande blåsning inbakad i alla de andra.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”The selfish giant” av Clio Barnard.
”The selfish giant” av Clio Barnard.

The selfish giant

Drama

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”Det är som om någon backat bandet till en annan tid: häst och vagn och barn som livnär sig på andras skräp – som vore de svikna av själva det moderna samhället. Det gäller pojkarna och det gäller inte minst deras utsatta mödrar.

Sällan har jag sett så fina filmögonblick mellan mammor och söner, skildrade med så lätt hand.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Erwin Wagenhofers ”The alphabet”.
Erwin Wagenhofers ”The alphabet”.

The Alphabet

Dokumentär

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”Det är inte ofta jag får gåshud av dokumentär­filmer om utbildning, men Erwin Wagenhofers ’The alphabet’ har jag burit med mig som en juvel sedan jag såg den i fjol.

Så är det också lika mycket en film om lärande och skola som en oförblommad hyllning till människans fantasi och förmåga.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Pawel Pawlikowskis Ida.
Pawel Pawlikowskis Ida.

Ida

Drama

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”Det är tidigt 60-tal och den föräldra­lösa Anna får strax innan hon ska avlägga sina kloster­löften veta att hon har en moster kvar i livet som hon bör besöka. Wanda berättar för Anna att hon egentligen heter Ida Lebenstein. Och så plockar hon fram familje­albumet, i en tid och trakt där sådana var fyllda med lika många svarta hål som farliga frågor.

När [regissören] Pawlikowski skickar Ida och Wanda på en roadtrip från Warszawa till lands­bygden, så är det också en resa in i ett lands minne och historia.

Fullkomligt lysande är det.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Annons
Annons

Tre av de bästa filmerna 2015: ”Diary of a teenage girl”, ”Leviatan” och ”Blind”.

Bild 1 av 8

Abderrahmane Sissakos ”Timbuktu”.

Bild 2 av 8

Eskil Vogts ”Blind” med bland andra Vera Vitali.

Bild 3 av 8

Andrey Zvyagintsevs ”Leviatan”.

Bild 4 av 8

”Förvaret” av Anna Persson och Shaon Chakraborty.

Bild 5 av 8

”Girighetens pris” av Paolo Virzi.

Bild 6 av 8

Jafar Panahis ”Taxi Teheran”.

Bild 7 av 8

”Diary of a teenage girl” med bland andra Alexander Skarsgård.

Bild 8 av 8

6 / 10

Tre av de bästa filmerna 2015: ”Diary of a teenage girl”, ”Leviatan” och ”Blind”.
Tre av de bästa filmerna 2015: ”Diary of a teenage girl”, ”Leviatan” och ”Blind”.
Abderrahmane Sissakos ”Timbuktu”.
Abderrahmane Sissakos ”Timbuktu”.

Timbuktu

Drama

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”Det finns konst som med nästan löjlig precision skär rätt in i sin samtid. Abderrahmane Sissakos ’Timbuktu’ är sådan. Den Mauretanien­födde regissörens Oscars­nominerade film utspelar sig 2012, under den militanta islamistiska gruppen Ansar Dines ockupation av den urgamla väst­afrikanska staden Timbuktu. Det är hundratals mil från IS pågående skövlande, men det är ingen tvekan om vart tankarna går när jag ser den.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Eskil Vogts ”Blind” med bland andra Vera Vitali.
Eskil Vogts ”Blind” med bland andra Vera Vitali.

Blind

Drama

Så skrev recensent Jan Lumholdt:

”’Blind’ är fängslande, gripande, poetisk, lekfull, raffinerad, fräck, rolig, attraktiv, intelligent och, i flera avseenden, sensuell. Den vill förhöja våra sinnen och sedan suga in dem i ett synbart planlöst men nog ändå stringent komponerat universum. Den kan tyckas besläktad med verk av Resnais, Haneke & co men är mest sin egen – ärkenorska – skapelse.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Andrey Zvyagintsevs ”Leviatan”.
Andrey Zvyagintsevs ”Leviatan”.

Leviatan

Drama

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”’Leviatan’ är mer än bara en snygg titel – det ringlande sjöodjuret ur Jobs bok är filmens obevekliga underström; metafor för de krafter som råder i dagens Ryssland.

’Leviatan’ är i sig en naturkraft till film. Och den lär hålla även om 50 år. Men just nu är den en tragisk blick på ett land inte särskilt långt österöver.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Förvaret” av Anna Persson och Shaon Chakraborty.
”Förvaret” av Anna Persson och Shaon Chakraborty.

Förvaret

Dokumentär

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”’Förvaret’ är dokumentär­film när den är som bäst.

Regissörerna Anna Persson och Shaon Chakraborty har på ett perfekt vis utnyttjat den dokumentära arbets­metodens grundsten, tillträdet, och mejslat fram ett rakt drama där ansikten, inte plakat, får bli politik.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Girighetens pris” av Paolo Virzi.
”Girighetens pris” av Paolo Virzi.

Girighetens pris

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Det var länge sedan jag såg en film som så skickligt förenar satir och med­känsla med en samhälls­kritik som träffar oss alla. Det kanske ska till en italiensk film för att lyckas med det.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Jafar Panahis ”Taxi Teheran”.
Jafar Panahis ”Taxi Teheran”.

Taxi Teheran

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Finns det något som kan kallas film som motstånds­handling så uppfyller Jafar Panahis ’Taxi Teheran’ alla krav på en sådan. Det ligger nära till hands att jämföra honom med en annan konstnär i ständig kamp mot myndigheterna i den diktatur han lever i, Ai Weiwei. Båda är lika orädda och döds­föraktande och har fått känna repressionen in på bara huden. Förutom den obegränsade fantasin har de även galg­humorn gemensam.

I slutbilden riktar den modige Panahi sin udd rakt mot de myndigheter som gjort allt för att stoppa tillkomsten av denna fantastiska film. Gå och se.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Diary of a teenage girl” med bland andra Alexander Skarsgård.
”Diary of a teenage girl” med bland andra Alexander Skarsgård.

The diary of a teenage girl

Drama

Så skrev recensent Anna Hellsten:

”’Diary of a teenage girl’ är en närmast sensationell film – en berättelse som fångar och omfamnar hela känslan av hur det är att vara ung. Hur mycket jag än ogillar idén med att reducera konst till identifikation eller uppfostran, kan jag inte låta bli att önska att jag fått se den för sisådär 20 år sedan.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Annons
Annons

Tre av de bästa filmerna 2016: ”The Lobster”, ”Min pappa Toni Erdman” och ”Mitt liv som Zucchini”.

Bild 1 av 10

”The big short” med bland andra Brad Pitt, Ryan Gosling och Christian Bale

Bild 2 av 10

”Min pappa Toni Erdman” av Maren Ade.

Bild 3 av 10

Dokumentären ”Weiner” skildrar politikern Anthony Weiners uppgång och fall (och uppgång och fall).

Bild 4 av 10

”Jag, Daniel Blake” av Ken Loach.

Bild 5 av 10

Jessica Schiefauers ”Pojkarna”.

Bild 6 av 10

John Crowleys ”Brooklyn”.

Bild 7 av 10

Collin Farrel och Rachel Weisz i ”The Lobster”.

Bild 8 av 10

Ahang Bashis dokumentär ”Skörheten”.

Bild 9 av 10

Claude Barras ”Mitt liv som Zucchini”.

Bild 10 av 10

7 / 10

Tre av de bästa filmerna 2016: ”The Lobster”, ”Min pappa Toni Erdman” och ”Mitt liv som Zucchini”.
Tre av de bästa filmerna 2016: ”The Lobster”, ”Min pappa Toni Erdman” och ”Mitt liv som Zucchini”.
”The big short” med bland andra Brad Pitt, Ryan Gosling och Christian Bale
”The big short” med bland andra Brad Pitt, Ryan Gosling och Christian Bale

The big short

Drama

Så skrev recensent Elias Björkman:

”’The big short’ är en mästerlig film, flinkt regisserad och med en fantastisk rytm i klippningen, därtill obligatorisk för den med en önskan om att förstå vad som egentligen hände de där åren som ledde fram till en av de värsta börs­krascherna i historien.

Den är definitivt den mest underhållande film du kommer att se där ord som CDO, tranches och subprimelån dominerar dialogen till 90 procent.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Min pappa Toni Erdman” av Maren Ade.
”Min pappa Toni Erdman” av Maren Ade.

Min pappa Toni Erdmann

Komedi

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”För alla som trott att tyskar inte har humor och att tysk film inte kan vara rolig är ’Min pappa Toni Erdmann’ en glad överraskning men också en intelligent tankeställare.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Dokumentären ”Weiner” skildrar politikern Anthony Weiners uppgång och fall (och uppgång och fall).
Dokumentären ”Weiner” skildrar politikern Anthony Weiners uppgång och fall (och uppgång och fall).

Weiner

Dokumentär

Så skrev recensent Jan Söderqvist:

”Filmen ’Weiner’ är både exemplarisk och unik – exemplarisk såtillvida att här förekommer ingen politik alls, utan bara taktiserande, manövrerande och krishantering. Och unik såtillvida att här kan vi faktiskt följa hur en skandal – den andra i ordningen – utvecklas och exploderar både utifrån och inifrån.

Det är smärtsamt – på riktigt – att se filmen: hur påtagligt plågad Weiners stackars hustru, Hillary Clintons nära förtrogna Huma Abedin, är i varje ögonblick av att behöva medverka både i kampanjen och i filmen. Det är smärtsamt att se hur Weiner med sin väloljade trut får fattiga människor att hoppas på något bättre när man själv sitter med facit på hand. Men det är ändlöst fascinerande. Det går inte att slita blicken från eländet.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Jag, Daniel Blake” av Ken Loach.
”Jag, Daniel Blake” av Ken Loach.

Jag, Daniel Blake

Drama

Så skrev recensent Karoline Eriksson:

”’Jag, Daniel Blake’ fungerar, trots sina tydliga pekpinnar mot den brittiska regeringens politik, som en allmängiltig allegori över ett samhälles ned­montering av sociala skyddsnät. Laddad med en närvaro och direkthet som det är svårt att värja sig mot. Så gav den också Ken Loach hans andra Guldpalm i Cannes i våras. Så här bra har han inte varit på många år.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Jessica Schiefauers ”Pojkarna”.
Jessica Schiefauers ”Pojkarna”.

Pojkarna

Barn och ungdom

Så skrev recensent Erika Hallhagen:

”I Alexandra-Therese Keinings filmatisering av Jessica Schiefauers ’Pojkarna’ känns det inte krystat att 14-åringarna har byggt upp en egen version av Paris katakomber i en övergiven industrilokal i Göteborgs­trakten. I stället lyckas regissören, som också skrivit manus, både att överföra bokens flört med det magiska till vita duken, men också göra en av de mest realistiska ungdoms­skildringarna sedan ’Fucking Åmål’.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

John Crowleys ”Brooklyn”.
John Crowleys ”Brooklyn”.

Brooklyn

Drama

Så skrev recensent Hynek Pallas:

”’Brooklyn’ är fylld av känslor: det är en charmig, sorglig, rolig och berörande film. Och lika löjligt välspelad – samspelet mellan Tony och Eilis när de blir förälskade smälter det hårdaste cynikerhjärta – som den är välfilmad.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Collin Farrel och Rachel Weisz i ”The Lobster”.
Collin Farrel och Rachel Weisz i ”The Lobster”.

The lobster

Komedi

Så skrev recensent Jan Söderqvist:

”Yorgos Lanthimos (’Dogtooth’) första engelskspråkiga film är sublimt listig och njutbar på så många plan samtidigt: suveränt återhållsam i all sin absurdism, krispigt torr och spröd, sorgsen och mörkt humoristisk.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Ahang Bashis dokumentär ”Skörheten”.
Ahang Bashis dokumentär ”Skörheten”.

Skörheten

Dokumentär

Så skrev recensent Erika Hallhagen:

”’Skörheten’ är en viktig film på många olika plan.

Både för att den, tack vare regissörens mod att våga filma sig själv när hon mår som sämst, hjälper oss att förstå vad psykisk sjukdom är med alla sina lager – till exempel att det går att skratta mellan ångest­attackerna.

Men också för att den ställer skärpan på det trauma som så många svenskar har upplevt – det att tvingas ryckas upp med rötterna och fly till ett helt nytt land.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Claude Barras ”Mitt liv som Zucchini”.
Claude Barras ”Mitt liv som Zucchini”.

Mitt liv som Zucchini

Animerat

Så skrev recensent Jon Asp:

”Sällan har jag sett en så vackert animerad film som det schweiziska Oscars­bidraget ’Mitt liv som Zucchini’, om det sociala arvet och livet på barnhem. Smala röda näsor, utstående öron, jordglober till ögon, ofta ledsna – de unga huvud­personerna bär spår av Tim Burtons tecknade gestalter, enklare men minst lika uttrycksfulla.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Annons
Annons

Tre av de bästa filmerna 2017: ”Neruda”, ”Get out” och ”Aquarius”.

Bild 1 av 5

Jordan Peeles ”Get out”.

Bild 2 av 5

”Neruda” med Luis Gnecco.

Bild 3 av 5

Chan-wook Parks ”The handmaiden”.

Bild 4 av 5

Sonia Braga i ”Aquarius”.

Bild 5 av 5

8 / 10

Tre av de bästa filmerna 2017: ”Neruda”, ”Get out” och ”Aquarius”.
Tre av de bästa filmerna 2017: ”Neruda”, ”Get out” och ”Aquarius”.
Jordan Peeles ”Get out”.
Jordan Peeles ”Get out”.

Get out

Skräck

Så skrev recensent Anna Hellsten:

”En film som är på samma gång samtidssatir, splattrig skräckis och dyster kommentar över USA:s rasistiska strukturer. Det må låta både överlastat och pretto, men resultatet är det motsatta: ”Get out” är tajt, mardrömslik och rolig, ofta i en och samma scen, och med lysande skådespeleri över hela fältet.

Hur väl ’Get out’ kommer att åldras är förstås omöjligt att säga, men just här, just nu, känns den som ett stycke lika gnistrande originell film­konst som ’I huvudet på John Malkovich’ eller ’Eternal sunshine of the spotless mind’.

Se den, och se den en gång till.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

”Neruda” med Luis Gnecco.
”Neruda” med Luis Gnecco.

Neruda

Drama

Så skrev recensent Jon Asp:

”Luis Gnecco är utmärkt i titelrollen, nedtonad, fåfäng men aldrig poserande. Han bistås mästerligt av Mercedes Moráns hustru, argentinskan Delia del Carril som med aristokratiskt leende parerar det mesta.

Minst lika minnesvärd är Gael García Bernals polis, som trots oklar börd (vem har skapat honom?) och en författare som jävlas med honom, stretar på ända in i slutbilden, i ännu en tvist där han går från bläck till blod.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Chan-wook Parks ”The handmaiden”.
Chan-wook Parks ”The handmaiden”.

The handmaiden

Drama

Så skrev recensent Jan Söderqvist:

”Park Chan-wook balanserar virtuost det sexiga och det söta, den hårda formella disciplinen och den mjukgörande sensualismen. Exakt så här kan intelligens se ut på film.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Sonia Braga i ”Aquarius”.
Sonia Braga i ”Aquarius”.

Aquarius

Drama

Så skrev recensent Jan Lumholdt:

”När jag ser Sonia Braga formligen spraka sig genom detta magnifika porträtt (det blir intressant med årets Oscarkvinnor) tänker jag framför alla andra på vad Harriet Andersson kunde ha gjort av detta ifall hon givits chansen. Kolla gärna själv, Harriet, du kommer nog att gilla den. Särskilt det där med inget tjafs.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Annons
Annons

Tre av de bästa filmerna 2018: ”The shape of water”, ”Blackkklansman” och ”The party”.

Bild 1 av 9

Stjärnspäckade ”The death of Stalin”.

Bild 2 av 9

Guillermo del Toros ”The shape of water”.

Bild 3 av 9

Spike Lees ”Blackkklansman”.

Bild 4 av 9

Pawlikowskis ”Cold war”.

Bild 5 av 9

Anna Odells ”X&Y” med Mikael Persbrandt.

Bild 6 av 9

Kore-Eda Hirokazus ”Shoplifters”.

Bild 7 av 9

Alfonso Cuaróns och Netflix Guldlejonvinnare ”Roma”.

Bild 8 av 9

Sally Potters ”The party”.

Bild 9 av 9

9 / 10

Tre av de bästa filmerna 2018: ”The shape of water”, ”Blackkklansman” och ”The party”.
Tre av de bästa filmerna 2018: ”The shape of water”, ”Blackkklansman” och ”The party”.
Stjärnspäckade ”The death of Stalin”.
Stjärnspäckade ”The death of Stalin”.

The death of Stalin

Komedi

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Det är inte svårt att förstå varför filmen förbjudits i Ryssland. Parallellerna till 2018 ligger i öppen dag. Men är detta roligt? Ja fruktansvärt, hemskt, förfärande roligt. Iannucci har åstadkommit en blodisande satir i farstempo som slår det mesta som görs i den vägen. Darra månde Putin.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Guillermo del Toros ”The shape of water”.
Guillermo del Toros ”The shape of water”.

The shape of water

Fantasy

Så skrev recensent Sebastian Lindvall:

”Att det på sina ställen blir väldigt mörkt och våldsamt får bara den eskapistiska romantiken att lysa starkare. Svärtan målas över med fantasins akvarell­färger, berättar­lusten smittar av sig och de smarta genre­renoveringarna får monster­filmen att kännas mer relevant än på länge.

Så här känns det att doppa fötterna i genialitet.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Spike Lees ”Blackkklansman”.
Spike Lees ”Blackkklansman”.

BlacKkKlansman

Drama

Så skrev recensent Anna Hellsten:

”De bästa Spike Lee-filmerna är när han får alla mellan­lagren att samspela, de breda stråken men också de små detaljerna, och i det avseendet är ’BlacKkKlansman’ en triumf – den är på en och samma gång spännande och rolig, bitvis rena popcorn­filmen, men den är också arg, sorgsen och anspråksfull, inte sällan i en och samma scen.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Pawlikowskis ”Cold war”.
Pawlikowskis ”Cold war”.

Cold war

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Bilden av efterkrigspolen känns så autentisk att man kunde tro att den är självupplevd. Pawlikowski är visserligen född i Warszawa 1957 men lämnade Polen som 14-åring och har bott största delen av livet i England och Tyskland. Först på senare år har han återvänt till sitt födelse­land. Det är tydligt att han inspirerats av såväl Andrzej Wajda som Krzysztof Kieślowski, ändå står han stadigt på egna ben.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Anna Odells ”X&Y” med Mikael Persbrandt.
Anna Odells ”X&Y” med Mikael Persbrandt.

X&Y

Drama

Så skrev recensent Jan Söderqvist:

”Trots den (givetvis skenbara) planlösheten lyckas Anna Odell få sensationellt mycket sagt och gjort.

Hon avslöjar just ingenting om sig själv, däremot använder hon ’sig själv’ för att spegla oss andra: hur vi tvångsrekryterar varandra till att spela med i vårt ständigt pågående psykodrama genom vilket vi värker fram en identitet. Det är stort.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Kore-Eda Hirokazus ”Shoplifters”.
Kore-Eda Hirokazus ”Shoplifters”.

Shoplifters

Drama

Så skrev recensent Sebastian Lindvall:

”Regin är så välavvägd, inkännande och respektfull att man lyckas se ljusglimtar även när det ser som mörkast ut. Jag vill kalla filmen ’perfekt’, men ett sådant ord vore nästan en föro­lämpning mot Kore-edas tolerans för det kantstötta. Det viktigaste är trots allt att göra sitt bästa och mena väl.

Ja, ibland räcker det alldeles utmärkt.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

 Alfonso Cuaróns och Netflix Guldlejonvinnare ”Roma”.
Alfonso Cuaróns och Netflix Guldlejonvinnare ”Roma”.

Roma

Drama

Så skrev recensent Sebastian Lindvall:

”Mycket mer samtids­typisk än så här blir inte en filmupplevelse, tänker jag på hemvägen från halvårsgamla kvartersbiografen Capitol där Netflix just haft sin första svenska press­visning av en film. Verket i fråga, Alfonso Cuaróns Guldlejon­vinnare ’Roma’, är trots sitt nog så nostalgiska, svartvita yttre inspelad digitalt med en Arri Alexa 65-kamera.

Samtidstypisk, som sagt. Men det var länge sedan en ny film så omedelbart framstod som en blivande klassiker.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Sally Potters ”The party”.
Sally Potters ”The party”.

The party

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Sally Potter har skapat en underbar mix av antikt drama och fars. Sällan har jag sett så upplivade skådespelare, som tillåts omfamna hela registret från fars till tragedi. Det gnistrar om dem av spelglädje. Som publik sitter man troll­bunden. Utan att ana vad som ska hända tvingas man bara hänga med i svängarna.

Ytterligare ett plus är att filmen är kort, ingen utfyllnad, inga longörer, bara pang på.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Annons
Annons

Tre av de bästa filmerna 2019: ”Jakten”, ”Aniara” och ”Smärta och ära”.

Bild 1 av 5

Nadine Labakis ”Kapernaum”.

Bild 2 av 5

Pella Kågermans och Hugo Liljas ”Aniara”.

Bild 3 av 5

Gustav Möllers ”Den skyldige”.

Bild 4 av 5

Antonio Banderas i Almodóvars ”Smärta och ära”.

Bild 5 av 5

10 / 10

2019

Tre av de bästa filmerna 2019: ”Jakten”, ”Aniara” och ”Smärta och ära”.
Tre av de bästa filmerna 2019: ”Jakten”, ”Aniara” och ”Smärta och ära”.
Nadine Labakis ”Kapernaum”.
Nadine Labakis ”Kapernaum”.

Kapernaum

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Det är lika bra att säga det direkt: det är en helt makalös film, som också var Oscars­nominerad, som den libanesiska regissören Nadine Labaki har gjort med två barn i huvud­rollerna. Den 12-årige Zain som snarare ser ut som åtta och den 2-årige (?) Yonas.

Om Zains ansikte är det sorgsnaste man sett på filmduken så är Yonas nästan det mest förhoppningsfulla. Man blir glad bara av att se honom.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Pella Kågermans och Hugo Liljas ”Aniara”.
Pella Kågermans och Hugo Liljas ”Aniara”.

Aniara

Drama

Så skrev recensent Jeanette Gentele:

”Paret Kågerman och Lilja har gjort en både texttrogen och personlig tolkning av ett av svensk litteraturs främsta verk, och skickligt och drabbande fört det rakt in i nutiden. Det är djupt imponerande.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Gustav Möllers ”Den skyldige”.
Gustav Möllers ”Den skyldige”.

Den skyldige

Drama

Så skrev recensent Jon Asp:

”När den svenske debutanten Gustav Möller intar filmscenen med ett rejält avskalat uttryck visar han att less fortfarande kan vara more. Det finns föregångare, klassiska och samtida, för vilka reducerandet har varit det starkaste dramaturgiska incitamentet, ibland filmens hela ingång. Men få har lyckats lika väl som Möller. ’Den skyldige’ är en nagelbitare i egen rätt men också en film med många bottnar – ett litet, stort existentiellt vardags­drama som till slut överordnas spännings­filmen.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Antonio Banderas i Almodóvars ”Smärta och ära”.
Antonio Banderas i Almodóvars ”Smärta och ära”.

Smärta och ära

Drama

Så skrev recensent Jan Söderqvist:

”I sin bitterljuva film om en regissör som inte filmar får regissören här allt – manus och person­instruktion, foto och produktions­design – att sammanstråla i en rikt glittrande väv där konst och liv samtalar om liv och konst.”

Läs recensionen här.

Här kan du se filmen.

Annons
Annons
Annons
Annons