Annons

Asiatiskt lyft för Helsingfors flygplats

På Helsingfors flygplats får de asiatiska besökarna den första bilden av Finland. För många blir det enda bilden eftersom de direkt reser vidare till andra ställen i Europa.
På Helsingfors flygplats får de asiatiska besökarna den första bilden av Finland. För många blir det enda bilden eftersom de direkt reser vidare till andra ställen i Europa. Foto: Joakim Ståhl

Helsingfors flygplats byggs ut rejält för att ta emot allt fler asiatiska resenärer. Ett lyft för Finland och landets ekonomi hävdar flygplatschefen Joni Sundelin, som är skeptisk mot den svenska debatten om flygskam.

Under strecket
Publicerad

För den som inte hinner stanna länge i Finland finns en digital fotovägg som visar bilder från skiftande årstider och olika platser i landet.

Foto: Joakim StåhlBild 1 av 3

Byggverksamheten är intensiv vid Helsingfors flygplats.

Foto: Joakim StåhlBild 2 av 3
Foto: Joakim StahlBild 3 av 3

För den som inte hinner stanna länge i Finland finns en digital fotovägg som visar bilder från skiftande årstider och olika platser i landet.

Foto: Joakim StåhlBild 1 av 3

Byggverksamheten är intensiv vid Helsingfors flygplats.

Foto: Joakim StåhlBild 2 av 3
Foto: Joakim StahlBild 3 av 3
1/2

För den som inte hinner stanna länge i Finland finns en digital fotovägg som visar bilder från skiftande årstider och olika platser i landet.

Foto: Joakim Ståhl
2/2

Byggverksamheten är intensiv vid Helsingfors flygplats.

Foto: Joakim Ståhl

Kineser, japaner och koreaner. I en aldrig sinande ström drar de asiatiska resenärerna förbi på Helsingfors flygplats och gång på gång upprepas samma sak i den nya centralhallen.

Grupp efter grupp stannar till och leker med väggen där man själv kan skapa konstfulla ljuseffekter bara genom att dra med händerna.

– Ganska kul, eller hur, säger Joni Sundelin som är chef för flygplatsen och som nu står mitt uppe i en stor utbyggnad.

För fram till 2022 fortsätter hela projektet, ett jättebygge som går på drygt 10 miljarder kronor och som bland annat innebär att flygplatsen får kapacitet att ta emot 35 miljoner resenärer varje år.

En kraftig uppgång, i synnerhet om man tänker på att flygplatsen redan växt snabbt i flera år och nu är uppe i 21 miljoner resenärer.

– Vi ser stora tillväxtmöjligheter. Framför allt är det resorna österut som har ökat. Det är också de vi tror ökar mest framöver, säger Joni Sundelin.

Foto: Joakim Stahl
Annons
Annons

Att det kretsar just kring resorna österut är knappast förvånande. Det statligt ägda flygplatsbolaget Finavia har nämligen satsat hårt på att lansera Helsingfors flygplats som den närmaste vägen för den som ska resa mellan Europa och de östra delarna av Asien.

Fast man kan nog snarare säga att det handlar om resor västerut. För det är inte européerna som står för den stora delen av ökningen. Det handlar i stället om kineser, japaner och koreaner som är på väg mot Europa och då tar vägen över Helsingfors.

Då kan man förstås undra vad Finland har för nytta av det. Det kan ju knappast vara positivt att buller och utsläpp ökar kring Helsingfors bara för att asiater ska mellanlanda innan de åker vidare i Europa.

– Det är en stor fördel för Finland. Flygplatsen skapar en massa jobb, vi betalar skatt och ger utdelning till staten. Dessutom lockar vi hit turister och ger affärsmöjligheter, säger Joni Sundelin.

För dem som bor i Finland, ett land med bara 5,5 miljoner invånare, finns det dessutom en annan uppsida. Flödet av transferpassagerare gör att finländarna själva får bättre förbindelser än de annars skulle ha haft.

– De får tillgång till 160 destinationer. Utan transferpassagerarna skulle vi inte ens ha hälften av det, säger Joni Sundelin.

Ur det perspektivet finns det också en klar konkurrens med de andra stora nordiska flygplatserna, i synnerhet då Stockholm/Arlanda och Köpenhamn. Den som lyckas locka till sig nya linjer blir även mer attraktiv för andra flygbolag.

Det blir en självförstärkande effekt som förstås också fungerar omvänt. Den som tappar linjer blir mindre attraktiv för andra flygbolag och riskerar att tappa ännu mer.

Annons
Annons

Det senare kan man förstås se som något bra. Minskat flygande leder ju till minskade utsläpp.

Men Joni Sundelin betonar snarare de ekonomiska fördelarna för hela landet med att flygförbindelserna förbättras. Då gäller det att lyckas bättre än de andra nordiska storflygplatserna.

– Vi konkurrerar förstås mycket om att locka flygbolag och jag tror inte att relationen mellan flygplatserna kommer att vara stabil de kommande tio åren.

Än så länge är i vilket fall Helsingfors-Vanda minst av de fyra flygplatserna. Men målet är att växa och närmaste konkurrent är Arlanda som nu ser hur flygandet tydligt minskar.

En svag krona, flygskatt och en ökad ekonomisk oro bland privatresenärerna bidrar troligen till det. Men sannolikt väger också klimatdebatten i Sverige in.

Klimatoron märks på många håll i världen och kan påverka flygandet även via Helsingfors-Vanda. Men Joni Sundelin tror inte att det i längden får någon större effekt och hittills i år har flygandet via Helsingfors faktiskt ökat.

– Vi följer diskussionen om hållbarhet, vi tar den på allvar och vi har med den i våra prognoser. På kort sikt kan det bli en del små bakslag men långsiktigt tror jag vi får ett ökat flygande för det finns så starka drivkrafter bakom, säger Joni Sundelin.

Han pekar bland annat på att det finns en snabbt växande medelklass i Asien som börjar flyga, att flyget behövs för näringslivet men framför allt för att människor i allmänhet gillar att resa och upptäcka nya saker.

Lösningen tror han mer ligger i att driva på den tekniska utvecklingen för att få ned utsläppen. Och den svenska debatten om flygskam ger han inte mycket för.

– Debatten är bra, bara vi håller oss till fakta. Jag har följt diskussionen om flygskam i Sverige och ibland undrar jag. Det är mer rubriker än fakta, säger Joni Sundelin.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons