Annons

”Avgasreningen stängs av i minusgrader”

När Volvo-modellen kördes i temperaturer mellan 9 och 22 grader var utsläppen upp till fyra gånger högre än de tillåtna.
När Volvo-modellen kördes i temperaturer mellan 9 och 22 grader var utsläppen upp till fyra gånger högre än de tillåtna. Foto: Björn Larson Rosvall/TT

Den tyska miljöorganisationen DUH anklagar Volvo Cars för att fuska med utsläppen från en del av sina dieselbilar. Den testade dieselsuven XC60 ska släppa ut upp mot tolv gånger mer än tillåtet. Volvo tillbakavisar anklagelserna och försäkrar att utsläppen följer kraven.

Under strecket
Publicerad

Den tyska miljöorganisationen DUH riktar hård kritik mot hur Volvo Cars hanterar avgasreningen i sina dieselbilar. DUH har testat en XC60 dieselsuv från Volvo och säger sig ha uppmätt att den under verklig körning ger betydligt högre utsläpp än vad de officiella labbtesterna säger.

DUH:s tester har gjorts när Volvos bil körts i städer, på landsbygd och på motorväg. Bilen uppfyllde utsläppskraven för euro 5. Den gällde fram till 2015 när euro 6 kom som ställer ännu högre krav på utsläppsnivåerna.

När bilen kördes i temperaturer mellan 9 och 22 grader var utsläppen upp till fyra gånger högre än de tillåtna. När utetemperaturen gick ned mot noll grader blev utsläppen tolv gånger högre än tillåtet.

En följd av att avgasreningen, enligt DUH, helt stängts av när temperaturen gått under noll grader.

– Det är inte tillåtet. Och det får speciellt stora konsekvenser i ett land som Sverige där temperaturerna ofta är låga. Reningen ska fungera i alla väder och här luras faktiskt Volvo, säger Axel Friedrich som är projektledare på DUH och hållit i testerna av Volvos XC60.

Annons
Annons

Det är en beskrivning som Volvo Cars presstalesperson Stefan Elfström säger sig inte känna igen. Han avvisar också alla påståenden om att Volvo medvetet manipulerat med avgassystemet.

– Vi är säkra på att vi inte har använt några former av manipulation av tester, säger Stefan Elfström.

Han uppger också att det är svårt att kommentera undersökningen eftersom Volvo Cars inte känner till under vilka förhållanden testet gjorts. Tester som görs ute på väg kommer alltid att skilja sig från tester som görs i labb.

– De officiella siffrorna kommer från noga definierade tester som alla fordonstillverkare måste hålla sig till. Tester ute på väg kan skilja sig åt beroende på vilken hastighet man kör med, vad det är för väder och hur lastad bilen är, säger Stefan Elfström.

Kan kunderna vara säkra på att ni uppfyller utsläppskraven?

– Ja.

Kommer ni att göra någonting med anledning av DUH:s rapport?

– Inte vad jag kan se i dag, säger Stefan Elfström.

Axel Friedrich gör däremot klart att DUH tänker gå vidare. Först ska man ta undersökningen till certifieringsorganen så att de kan granska testresultaten. Sedan räknar han med att certifieringsorganen eller EU-kommissionen agerar.

Dessutom kräver DUH att Volvo nu ser till att åtgärda utsläppen från de dieselbilar som sålts de senaste åren och som inte uppfyller utsläppskraven.

– Volvo har egentligen bara två alternativ. Antingen tar de tillbaka de bilar de redan sålt eller så får de utrusta dem med samma reningssystem som man har på de nyaste bilarna. Kunderna ska inte behöva betala för det här, säger Axel Friedrich.

DUH har tidigare stämt tyska biltillverkare i spåren av Dieselgate och organisationen har också framtvingat körförbud i mer än tio tyska städer.

– Det är inte bara Volvo som lurar sina kunder med riktigt smutsiga dieselmotorer. Vi ser liknande fusk i vintertemperaturer från Volkswagen, Daimler, Audi, Porsche och BMW. Hälsoeffekterna av det här är oacceptabla, säger Jürgen Resch, chef på DUH.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons